برای بستن دهان مخالفان پول های کثیف ردوبدل می شود

اشتباه دولت های گذشته را در بحث مکان یابی ساخت مسکن، دولت رئیسی هم تکرارکرد.

مقدمه:
چالش های کلانشهر تبریز از منظر اعضای شورای شهر متفاوت است. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز ضمن افشاگری معتقد است
برای بستن دهان مخالفان پول های کثیف در تبریز ردوبدل می شود. در باب تولیدمسکن و طرح جامع شهر و مبحث جنجالی الحاق روستاهای اطراف تبریز و مسائل مرتبط با مدیریت شهری و شورای تبریز ،گفتگوی اختصاصی انجام دادیم که قسمت دوم و پایانی این گفتگو از نظرتان می گذرد. قسمت اول این گفتگو دیروز چاپ شده بود.

ساقی آذربایجان: در خلال سفر ریاست جمهوری به استان و بازدیدی که وزیر کشور به همراه اعضای شورا از بافت فرسوده شهر داشتند، قول مساعدت هایی در این رابطه داده شد، آیا اقدام عملی در این رابطه از سوی دولت صورت گرفته است؟
بابایی اقدم: از این موضوع اطلاعی ندارم اما از دغدغه های اصلی بنده که در سوال اول هم به آن اشاره کردم همین بحث بازآفرینی بافت فرسوده و حل معضل حاشیه نشینی است. ما نسبت به سیاست های مسکن در دولت نقد داریم از آن جهت که مسکن از مهم ترین و بزرگترین بخش های اقتصادی دولت هاست. حتی در کشورهای توسعه یافته ای نظیر انگلستان هم حین انتخاب شهردار یکی از مهم ترین شعارها بحث احداث مسکن های حمایتی است. چنین سیاستی در شعارهای انتخاباتی و سیاست های دولت های احمدی نژاد،روحانی و رئیسی وجود داشت. در دولت احمدی نژاد مسکن مهر ساخته شد و در اواخر دوره روحانی هم بحث مسکن ملی مطرح شد و از منفعل ترین وزارتخانه های دولت حسن روحانی وزارت مسکن بود زیرا که به رویه ساخت مسکن مهر نقد داشتند اما جایگزینی برای آن تا اواخر کار دولت ارائه نکردند.
مهم ترین نقدی که در این رابطه وجود دارد بحث مکان یابی نادرست است با علم به اینکه ما این همه بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین داریم. خوشبختانه در مجلس فعلی طرحی تحت عنوان جهش تولید مسکن وجود داشت که نهایتا به قانون تبدیل شد و ماده ۱۱ و ۱۲ آن، این نگرانی بنده را پاسخ داد. ماده ۱۱ می گوید که اگر دولت قرار است مسکنی بسازد باید بخشی از آن را در مناطق حاشیه نشین و اراضی دستگاه ها ایجاد نماید و ماده ۱۲ هم تاکید می کند که اگر ما زمین خالی در محدوده شهر نداشتیم، اراضی اطراف شهر را شناسایی و با کمک شورای عالی شهرسازی و معماری الحاق به محدوده نماییم. اما علی رغم ابلاغ این قانون، ساخت مسکن در حوزه شهر جدید سهند انجام شد. یعنی اشتباه دولت های گذشته در بحث مکان یابی را دولت رئیسی هم تکرار کرد و نتیجه این می شود که متقاضیان مسکن با توجه به اینکه همه اموراتشان در تبریز است، به محض اینکه آپارتمان را تحویل گرفت اقدام به فروش و نقل مکان به تبریز می نماید یا سر از مناطق حاشیه نشین در می آورد و یا بر تعداد مستاجرین افزوده می شود. از سویی یکی از نقدهای مهم و اساسی ما به سیاست های مسکن دولت آقای رئیسی در کنار اشتباهاتی که دولت های قبل داشتند و نیز عدم اعتنا به مواد ۱۱ و ۱۲ قانون جدید مجلس در رابطه با مسکن، بحث مسائل مالی این شعار بود. امروز علاوه بر بحث تامین زمین مبلغی بالای ۸ میلیون تومان با تورم فعلی برای ساخت هر متر مربع مسکن لازم است و معلوم نیست از کجا باید تامین شود. در طرح مسکن مهر دهک های پایین جامعه مدنظر بود ولی در طرح جدید چنین شیوه ای سیاست گذاری نشده است.
در بحث مسکن ما یک تقاضای بالقوه داریم و یک تقاضای موثر و متقاضی موثرکسی است که هم مشکل مسکن دارد و هم توان مالی برای تهیه آن را دارد از این رو وقتی در مرحله اول این ها مبلغی را از متقاضیان درخواست کردند، مبالغی واریز شد اما از مراحل بعدی بعید است که چنین اتفاقی بیافتد و این نشان می دهد که کارکارشناسی لازم روی این طرح انجام نشده است و معلوم نیست که قیمت تمام شده مسکن چقدر خواهد بود و چه مقدار از این رقم از جامعه هدف اخذ خواهد شد و چه مقدار از آن را دولت می پردازد و چه مقدار هم به صورت تسهیلات بانکی خواهد بود. با فرض این ایرادات بود که بعد از فوت آقای قاسمی و روی کار آمدن وزیر جدید، آقای بذرپاش آب پاکی را روی دست متقاضیان ریخت و اعلام کرد که چنین وعده ای امکان تحقق ندارد و براحتی از زیر این شعار مهم دولت شانه خالی کرد. اما به زعم بنده وقتی ما مهم ترین چالش تبریز و شهرهای بزرگ را بحث بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین قلمداد می کنیم اینجاست که باید از دولت ها مصرانه بخواهیم که به این مسئله ورود کنند و در کنار شهرداری این معضل را حل نمایند و ماده ۱۱ قانون جهش تولید را اجرا نمایند.

ساقی آذربایجان: نقدهای جدی در رابطه با شهرک جوانان و احداث آن روی گسل وجود دارد، در این رابطه اگر توضیحاتی دارید بفرمائید؟
بابایی اقدم: شهرک جوانان سابقه وجود در طرح جامع تبریز دارد و در سال های گذشته جزو محدوده شهر تبریز به حساب می آمد. زمان اجرای طرح تفصیلی تبریز این شهرک را کنار گذاشتند و از محدوده بیرون آوردند. علت اینکه من طرح شهرک جوانان را مطرح کردم به این دلیل است که اولا سابقه حضور در طرح جامع را دارد و اینکه نزدیک ترین محل خالی نزدیک به بافت حاشیه نشین شهر است.
اینکه بنده نقد می کنم که سهند برای ما نیست، بر اساس مطالعات میدانی و گزارش هایی است که از اهالی و ساکنین آن می گیرم. ساکنین سهند دوست دارند در بخشی زندگی کنند که نزدیک ترین فاصله را با محل کارشان در تبریز داشته باشد و موجب قطع ارتباطات فامیلی و دوستانه شان نشود، اما اینکه مطرح می شود که این شهرک روی گسل می باشد را کاملا رد می کنم از آن جهت که حین مطرح کردن این مسئله که شهرک فوق در داخل حریم ساخته شود یک سری مقاومت هایی وجود داشت و از جمله از سوی استاندار، و حرفشان این بود که ما به شهرداری اعتماد نداریم از آن جهت که اگر ما این بخش را به تبریز ملحق کنیم شهرداری این را خواهد گرفت و با فروش آن حقوق کارکنانش را پرداخت خواهد کرد و اقدامی در رابطه با حل معضل حاشیه نشینی انجام نخواهد داد. برای حل این دغدغه بنده با همراهی شهردار وقت و آقای دبیری پیش استاندار رفتیم و ایشان را قانع کردیم که قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و حتی یک متر مربع هم به فروش نخواهد رفت و این الحاق صرفا برای حل مشکل مسکن ساکنان مناطق پرخطر نظیر خلیل آباد، ملازینال و آخر ۴۲ متری می باشد.
نهایتا با اعلام رضایت پورمحمدی استاندار وقت پیشنهاد آن به کارگروه امور زیربنایی رفت و در آن جا هم تصویب و در نهایت در شورای برنامه ریزی استان هم تصویب شد. بعد از تصویب بایستی این طرح به شورای عالی شهرسازی می رفت که بنده خود در جلسه طرح آن حاضر شدم که با توجه به تداخل آن با پیک کرونا بصورت مجازی برگزار شد و از سوی افرادی که از مرکز تحقیقات مسکن و سازمان زلزله نگاری در این جلسه حضور داشتند، این موضوع عنوان شد و نهایتا از ۱۳۰ هکتار مطرح شده از سوی ما بخشی به عنوان حریم آجی چایی و کومور چایی و بخشی هم که در آن دغدغه گسل وجود داشت بعنوان فضای سبز در نظر گرفته شد و عملا ۶۰ هکتار آن باقی ماند. ضمنا این را هم بگویم که در هیچ کشور دنیا صرف در حریم گسل بودن مانعی برای بارگذاری نیست بلکه باید ملاحظات فنی به طور دقیق رعایت شود.

ساقی آذربایجان: در این مدت به فعالیت شورای ششم وخودتان چه نمره ای می دهید؟
بابایی اقدم: نمره بر اساس نتایج هدف گذاری هایی که در ابتدا صورت گرفته باید داده شود. شورای ششم در بعضی از موضوعات انصافا خوب کار کرده است. برای نمونه وقتی که شورا برای صحن علنی و کمیسیون های شورا می گذارد، خیلی خوب است. همکاران در این دوره از شورا وقت می گذارند و پیگیر امور هستند و لوایح و طرح ها به صورت کلمه به کلمه مورد بررسی قرار می گیرد و نسبت به حضورشان در شورا تعهد دارند. عمده ضعف شورای فعلی را توان تخصصی اعضای فعلی می بینم که این هم بهرحال طبیعی است و منتخبین یا باید قبل از حضور در شورا تجربیاتی در این رابطه کسب کنند و یا بعدا در شورا و به وسیله آزمون و خطا تبحر لازم را کسب نمایند و به تعبیری کارآموزی نمایند.
متاسفانه در بحث های عمرانی و فنی تا فرد بتواند تجربه و مهارت و دانش لازم را کسب کند، کار از کار می گذرد. بهرحال ۶۰ درصد بودجه شهرداری، بودجه عمرانی است و یا در بحث تعرفه ها که بعضا نیاز به کنکاش بیشتر است، بایستی تخصص فنی لازم باشد تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم. در کمیسیون فرهنگی شورا نفرات زیادی داریم که توان و تخصص لازم برای عضویت داشتند ولی کمیسیون عمران و حمل و نقل، متخصصی در شورا ندارد و اگر افرادی هم عضو می شوند به جهت وظیفه و ضرورت است و این عدم تخصص بحث ضعف در نظارت را به وجود می آورد و شورا زمانی می تواند سرش کلاه نرود که تخصص کافی داشته باشیم و اینکه ما بیاییم و بنشینیم و گزارش هایی به ما تحویل دهند که سواد و تخصص لازم برای سردرآوردن از آن را نداریم، کار را سخت خواهد کرد. قبل انتخابات هم به گروه های فعال و احزاب گفتم که در کنار اینکه در لیست های انتخاباتی از افراد سیاسی استفاده می کنید، از افراد متخصص هم استفاده کنید تا بعدا مشکلی از بابت عدم تخصص پیش نیاید. ولی در مقابل اگر عملکرد فردی آنان را در نظر بگیریم انصافا برخی از اعضای شورا وقت بسیاری برای شورا می گذارند. اما در رابطه با خودم متاسفانه باید عرض کنم که در این دوره به خودم نمره قبولی نمی دهم و این از بابت آن است که ما می توانستیم کارهای بسیار بزرگی در شهر انجام دهیم . اینکه می گویم نمره قبولی نمی دهم در بحث حاشیه نشینی و بدمسکنی است که ده سال است در این شهر فریاد می زنم و راه به جایی نمی برد و صدایمان به جایی نرسیده است از آن روی که برخی از تلاش ها باید با همکاری شهرداری و سایر نهادهای اجرایی به بار بنشیند که متاسفانه اینگونه نبوده است.

ساقی آذربایجان: اطلاعی از سفر مدیر عامل بانک شهر و مفاد جلسه اش با آقای شهردار دارید؟
بابایی اقدم: اطلاع دقیقی ندارم، این موضوع در مقطعی که آقای رنجبر شهردار بودند هم اتفاق افتاد. من هم دورادور مطالب پراکنده ای شنیدم.

ساقی آذربایجان: ظاهرا در این جلسه فقط آقای باغبان حضور داشته اند؟
بابایی اقدم: بله متاسفانه این یک عرف شده است که در هر دوره عده ای از نمایندگان بیشتر در چشم هستند و بیشتر خط و خطوط می دهند.

ساقی آذربایجان: شنیده ها حاکی از آن است که باید بخشی از چرایی برکناری شهردار در آن مقطع را در رابطه با موضوع بانک شهر دانست و اینکه آیا همسویی با سایر اعضا و مرام حزبی باعث رای منفی شما به آقای رنجبر بود؟
بابایی اقدم: خیر، رای منفی من دلایل فنی و تخصصی داشت ولی شاید در تعدادی از اعضای شورا این ادعای شما بی تاثیر نبوده است. بگذارید اینگونه بگویم که علی رغم نقدهای جدی که به آقای هوشیار دارم و با وجود آن که حجم سنگینی از بایکوت خبری در مقابل نقد را دارند و برای آن هم هزینه می کنند و در این هزینه ها پول های کثیف ردوبدل می شود و باز با وجود آن که پروپاگاندایی فراتر از عملکرد شاهدیم، اما در رابطه با تصمیمی که در رابطه با آقای رنجبر گرفتم، پشیمان نیستم./

گفتگو از: وحید خدادادی

About Author