بیمارستان زهرا مردانی آذر سرای امید کودکان شمالعرب کشور

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

مردم مطمئن باشند در سریع ترین زمان ممکن باقی نواقصات و مشکلات بیمارستان را حل خواهیم کرد.

مقدمه:
بزرگ ترین مرکز درمانی و تخصصی کودکان منطقه شمال غرب کشور در زمینی به وسعت ۹ هکتار احداث گردید اما از بدو تاسیس گریبانگیر مشکلاتی چند بود. افتتاح زودهنگام این بیمارستان از سوی مسئولان وقت به دلایلی چند و تعطیلی بیمارستان کودکان در منطقه ششگلان مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورد و گزارش های مردمی در همین رابطه به روزنامه ساقی آذربایجان واصل گردید و پیرو همین گلایه ها و انتقادها و به جهت وظیفه رسانه ای خود در انتقال مشکلات به مسئولان ، نشستی با دکتر شیوا رئیس بیمارستان کودکان مردانی آذر و دکتر احمدیان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و نیز مدیر مسئول و سردبیر و خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان در معیت خانواده شهید گرانقدر خلیل پور نهر از طرف مدیر روابط عمومی این دانشگاه ترتیب داه شد که گزارش آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

دکتر شیوا در این نشست ، ضمن اشاره به تلاش شبانه روزی همکارانش برای تجهیز و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان گفت: این بیمارستان نیازمند حمایت نهادهای دولتی و مردمی است و این رویه مرسوم در همه جای دنیاست که خیرین به سرپاماندن و ارائه خدمات هر چه بهتر در بیمارستان کودکان کمک می کنند. بیمارستان کودکان از معدود مراکز درمانی است که نوزادی مدتها در آن بستری می شود و میلیون ها تومان هزینه درمان آن می شود و هنگام مرخصی معلوم می شود که پولی برای تامین مخارج بیمارستان ندارند و کاری هم نمی شود کرد و نهایتا بیمار ترخیص می شود! این در حالی است که در دیگر بیمارستان ها چنین شرایطی قابل تصور نیست. امکان عدم پذیرش بیمار هم وجود ندارد، مگر می شود کودک بیماری را بخاطر نداشتن هزینه های درمان پذیرش نکرد و یا ترخیص ننمود!؟ بیمارستان کودکان همواره از نظر تراز مالی مجموعه ای ضررده است که رسالتش خدمت به کودکان است. شما بررسی کنید ببینید که بیمارستان کودکانی با این امکانات در کشور خودمان وحتی کشورهای همسایه وجود دارد؟ قطعا وجود ندارد! تعداد تخت های مصوب آن ۵۴۰ تخت است و با حساب تخت های آی سی یو و بخش های ویژه به بیش از ۷۰۰ تخت می رسد. لذا به جرات می توانم بگویم که یک مرکز درمانی صرفا مختص کودکان با این حجم و امکانات وجود ندارد. این مجموعه، بیمارستانی خیرساز است که در ادامه به عنایت و توجه خیرین نیازمند است. برای نمونه دو موسسه خیریه در رابطه با درمان کودکان مبتلا به سرطان در این مجموعه اتاق ویژه و جداگانه دارند و از بابت تامین هزینه های درمان کودکان سرطانی خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد و امیدواریم والدین دیگر نگران هزینه های درمان نباشند و تنها دغدغه شان انجام مراحل درمانی فرزندشان باشد.


وی در رابطه با انتقال بیمارستان کودکان فرمانفرمایان به مکان جدید گفت: به جهت ضرورت هایی که در این رابطه احساس می شد، مجموعه مدیریت علوم پزشکی استان تصمیم گرفت تا هر چه سریع تر بیمارستان قبلی به محل جدید منتقل شود اما در مراحل انتقال آن مشکلاتی وجود داشت و بخشی از قسمت های بیمارستان راه اندازی نشده بود که در اوایل کار روند انتقال سختی های خاص خودش را داشت. بعدها شرایط به گونه ای شد که مقداری روندکار به کندی گرایید. در این سه ماهی که مدیریت مجموعه را در اختیار داریم، تمام تلاش مان را کرده ایم تا نواقصات برطرف شود و کارهای بزرگی هم در این مدت صورت گرفته است. مجددا در این مدت بخش جراحی ۳۳ تخته را افتتاح کردیم و تخت پیش بستری و بستری را توسعه داده ایم و هیچ اورژانسی را شما پیدا نمی کنید که این حجم از پذیرش را داشته باشد و روزانه بالای ۸۰ بستری اورژانسی داریم که رقم قابل ملاحظه ای می باشد. تخت های بستری که اوایل حدود ۱۷۰ تخت بود، امروز به بالای ۳۵۰ تخت رسیده است و منتظر نیروی انسانی بخصوص پرستار هستیم زیرا که به جهت کادر درمانی و پرستار با کمبود مواجهیم و به محض تامین نیروی انسانی راه اندازی برخی از بخش ها هم به سرعت انجام خواهد گرفت.
رئیس بیمارستان کودکان مردانی آذر با اشاره به انجام مراحل افتتاح بخش تصویربرداری این بیمارستان گفت: در دوماه گذشته اقدامات خوبی برای راه اندازی بخش تصویر برداری صورت گرفته و دستگاه های لازم تامین شده است. البته لازم به ذکر می دانم که ما یک بخش تصویربرداری ایکس ری و سی تی اسکن در بخش اورژانس داریم که اکنون فعال است و مضاف بر آن یک بخش مخصوص تصویربرداری هم در مرحله تکمیل و راه اندازی می باشد. مجموعه فوق مجموعه ای مجهز و فوق تصور است که با خرید یو پی اس های آن به بهره برداری خواهد رسید . اگر دقت کرده باشید در سایر مراکز MRI از پذیرش افراد بالای ۱۰۰ کیلوگرم خودداری می کنند ولی دستگاهی که برای انجام MRI در این بیمارستان نصب شده است توان پذیرش افراد تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را داراست و مجهز به اتاق بیهوشی و ریکاوری جداگانه ومجهز است.
وی با اشاره به وسعت دید آقای مردانی آذر گفت: خیر محترم مجموعه با توجه به وسعت دید و روح بزرگی که دارند تمامی بخش های لازم را در احداث آن در نظر گرفته اند و امیدواریم که بزودی به مرحله ای از توسعه این مجموعه برسیم که تمام اقدامات درمانی مربوط به کودکان در خود این بیمارستان صورت بگیرد و نیاز به اعزام بیمار به سایر مراکز درمانی نباشد. توانایی این مجموعه به حدی است که دارای ۱۲ اتاق عمل مجزا می باشد که در نوع خود بی نظیر است. این خدمات را با شعف و افتخار ذکر می کنم از آن جهت که خدمت به کودکان را یک وظیفه انسانی می دانم و معتقدم که درمان هر کودک خود نوعی سرمایه و نه هزینه است و شما تصور کنید که اگر خدای ناکرده یک کودک معلول وارد جامعه شود چه هزینه هایی برای خانواده و جامعه دارد و یا فوت یک کودک چه آسیب های روانی که به خانواده وارد نمی کند.
دکتر شیوا با اشاره به انتقادات مطروحه در رابطه با جانمایی این بیمارستان و فاصله آن با مرکز شهر گفت: بعد مسافت را قبول دارم اما شما ببینید که همین جمعه گذشته ما بیش از ۳۷۰ مراجعه بیمار به بخش اورژانس داشتیم و در همان روز ۳۷۳ بستری در بخش ها داشتیم که نشان می دهد بعد مسافت باعث نشده تا مردم استقبالی از این بیمارستان نداشته باشند. لازم به ذکر می دانم که این مجموعه درمانی نه تنها استان آذربایجان شرقی را که استان های همجوار و به تعبیری غرب و شمالغرب کشور را نیز تحت پوشش درمانی خود دارد. با توجه به مرجعیت این مرکز درمانی سعی داریم تا تمام بخش های آن را نهایتا تا پایان سال راه اندازی کنیم و جذب نیرو هم از طریق دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است تا انشالله در اندک زمان ممکن بحث کمبود کادر درمانی هم جبران شود.
وی در رابطه با گلایه هایی که حاج آقا مردانی آذر در رابطه راه اندازی مجموعه داشتند نیز گفت: حاج آقا گلایه های به حقی داشتند اما وقتی شاهد اقداماتی برای تجهیز مجموعه شدند، در روز پرستار تشریف آوردند، علی رغم آن که به دلیل کهولت سن پیاده روی برایشان سخت است اما تا ظهر اینجا بودند و با توجه به اینکه به راه اندازی بخش تصویربرداری و نظافت بیمارستان حساس بودند، اقدامات صورت گرفته را از نزدیک رویت کردند و قول هایی هم برای کمک به تجهیز بیشتر بیمارستان دادند. انصافا ایشان من شاهدم که ۵ سال تمام با آن وضعیت جسمانی آمدند و از نزدیک نظاره گر امور بودند تا این بیمارستان ساخته شود و کمتر کسی پیدا می شود که خودش تک تک لوازم را بخرد تا کار به بهترین نحو پیش برود. همه ما شاهد بودیم که ایشان برای خرید تک تک لوازم و امکانات این مجموعه چه سختی هایی کشیده اند. از سویی دانشگاه علوم پزشکی هم برای تکمیل دستگاه های پزشکی کمک زیادی کرد و تقریبا عمده امکانات پزشکی خریداری شده است. ما هم همه همت مان بر این است تا در اسرع وقت این امکانات نصب و راه اندازی شود و در ادامه قرار است بخش خون، بخش روانپزشکی و یک بخش آی سی یو ۲۰ تخته که تجهیز آن ها انجام شده و با جذب نیروی پرستار آغاز به کار خواهد کرد و یو پی اس های بخش تصویربرداری هم قرار است با کمک حاج آقا مردانی آذر بزودی خریداری و نصب شود.
شیوا در رابطه با امکانات بیرونی بیمارستان و اقدامات صورت گرفته در این رابطه نیز گفت: بارها مسئولان استانی اعم از استاندار، فرماندار و … تشریف آورده اند و ساعت ها جلسه گذاشته اند تا مشکلات بیرون مرکز درمانی از جمله راه های دسترسی حل شود. باید توجه داشته باشیم که ساختمان قبلی از امنیت لازم برخوردار نبود و ساختمان بیمارستان قبلی بر اساس شیوه ساختی که در گذشته وجود داشت، احداث شده بود و ستون نداشت و از دیوارهای عریض به جای ستون استفاده شده بود که بخشی از آن ها هم ترک برداشته شده بود. باید دید در مقابل تعطیلی آن مجموعه چه دستاوردی داشتیم و قانون توازن برقرار شده یا نه؟ آیا می شد تا ۱۰۰ سال آینده مجموعه ای با این امکانات در آن منطقه ایجاد کرد؟ من از سال ۸۳ با مراجعه کنندگان آن بیمارستان زندگی کرده ام و شاهد بودیم که چه تعداد از آن ها بدلیل نبود امکانات اذیت می شدند. مگر می شد در آن مجموعه مرکز پیوند ایجاد کرد و یا مرکز تصویربرداری فعلی را که در شمالغرب کشور بی نظیر است در آن جا ایجاد کرد؟ ما هم وجود برخی از مشکلات را کتمان نمی کنیم ولی بحث این است که آیا مشکلاتی بوده و ما اقدامی برای مرتفع کردن آن انجام نداده ایم؟ مهمانسرایی که برای همراهان بیمار در این مجموعه در نظر گرفته ایم بسیار با دقت طراحی شده است. بله به نبود امکانات تردد اشکال وارد است و ما هم متوجهیم و از روزی که مدیریت مجموعه را بر عهده گرفته ام همواره به این موضوع اذعان داشته و انتقاد کرده ام زیرا که عمده مراجعه کنندگان ما از طبقات ضعیف جامعه هستند و از عهده هزینه های حمل و نقل بر نمی آیند. مراجعه کننده ای داشته ایم که حتی ۱۰ هزار تومان هم در کارتش نداشت و ما بشریم و این مسائل را می بینیم و متاثر می شویم. اینکه چرا از رسانه های محلی گلایه دارم آن است که بعضا نوع انتقاد سازنده و منصفانه نیست، در بیمارستان قبلی که سالها بود به صورت فرسوده و با انبوهی از مشکلات اداره می شد کسی حرفی نمی زد و دقیقا زمانی که با کمک شهرداری شروع به محوطه سازی کردیم، عکس گرفتند و رسانه ای کردند که ببینید وضعیت بیمارستان کودکان چگونه است. انتظار داریم رسانه قبل از تنظیم یک خبر ابتدا از مسئولان بپرسد و چرایی قضیه را جویا شود، چون در این صورت در افکار عمومی بدبینی ایجاد می شود.
در ادامه دکتر احمدیان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هم در رابطه با انتقادات مطرح در سطح جامعه نسبت به جانمایی این بیمارستان، زمان و نحوه انتقال بیمارستان قبلی علی رغم مشکلات بیمارستان جدید گفت: شما نگاه کنید ببینید که افتتاح این بیمارستان در چه تاریخی بوده است؟ اگر در حین ورود به بیمارستان دقت کرده باشید این بیمارستان مرداد سال۱۴۰۰ و در زمان مدیریت آقای دکتر صومی و حین سفر رئیس جمهور وقت افتتاح شده است و لذا اگر نقدی هم به به افتتاح وارد باشد مربوط به مسئولان قبلی است و این سوال را باید از آنان پرسید که چگونه یک مجموعه خالی را افتتاح کرده اند؟ اما در رابطه با جانمایی این بیمارستان هم باید بگویم که اعتقادی به اشتباهی بودن جانمایی آن ندارم و اگر شما دقت کرده باشید در سایر کشورها هم مراکز درمانی با فاصله از مرکز شهر ساخته می شود منتهی باید راه های دسترسی هم لحاظ و ایجاد شود. در زون اصلی بیمارستان قبلی که عمده بستری های ما در آن جا صورت می گرفت، به جهت ایمنی مشکلات جدی داشت و اصلا به ما اجازه بستری داده نمی شد و امروز که با شما صحبت می کنم دیگر آن مجموعه مجوز بستری به جهت نبود ایمنی های لازم را ندارد. اگر خدای ناکرده بدلیل نبود ایمنی اتفاقی می افتاد آن وقت باید ما جوابگو بودیم که چرا علی رغم وجود بیمارستان جدید بستری در یک مجموعه کلنگی و فرسوده صورت گرفته است. لذا بهتر است رسانه ها و منتقدین هم کمی منصف باشند و در جایی که واقعا مشکلی وجود دارد، نقد نمایند. امکانات و تجهیزات این بیمارستان اصلا قابل مقایسه با بیمارستان قبلی نیست شما ببینید در آن بیمارستان فقط یک دستگاه سی تی اسکن هشت اسلایسی داشتیم ولی در اینجا نوع ۱۶ اسلایسی آن نصب شده است، اورژانش بیمارستان قبلی ۲۵ تخته بود و اوژانس این بیمارستان ۸۰ تخته است و از این رو باید بگویم که خدمات در اینجا چندین برابر شده است. از سویی به جهت مشکلاتی که در نحوه دسترسی به این بیمارستان وجود داشت، ما اورژانس و درمانگاه بیمارستان قبلی را همچنان سرپا نگهداشتیم و آمبولانس های ما هم در آن جا مستقر هستند تا به محض بروز مشکلی بیمار را در اسرع وقت به این مجموعه انتقال دهند و زمانی که مراجعات به آن جا هم کاهش یافت، اورژانس بیمارستان قبلی را بستیم و کارکنانش را به مجموعه جدید منتقل کردیم ولی درمانگاه هنوز هم مثل سابق به کار خود ادامه می دهد و البته قصدی هم برای تعطیلی درمانگاه بیمارستان قبلی نداریم. اما چون اجازه بستری در آن مجموعه وجود ندارد، از این رو بستری ها به مجموعه جدید انتقال یافته است.
دکتر احمدیان در رابطه با مشکلات بیمارستان مردانی آذر نیز گفت: بخشی از مشکلات مربوط به تجهیز درمانی مجموعه است و بخشی هم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی نمی شود از جمله راه های دسترسی و سیستم آنتن دهی موبایل و مباحثی نظیر فاضلاب است که حق انشعاب آن پرداخت شده ولی باید بگویم که کل شهرک خاوران مشکل فاضلاب دارد و این به تنهایی از عهده مجموعه علوم پزشکی بر نمی آید و نیازمند مساعدت همه دستگاه های اجرایی می باشد و از این رو آقای فرماندار دلسوزانه بارها جلسات متعددی را در همین مرکز برای انجام انشعابات صورت داده و مدیران دستگاه ها را بارها به اینجا کشانده تا مشکلات در اولین فرصت حل شود که با پیگیری ایشان بخش قابل توجهی از آن ها حل شده است و در بحث جاده و راه دسترسی هم معارضانی وجود داشتند که با کمک مسئولان و خود دانشگاه علوم پزشکی این مشکل هم مرتفع گردید و خط ویژه برای تردد آمبولانس ایجاد کرده ایم و حتی پارکینگی با گنجایش ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در نظر گرفته شده تا مشکلی از بابت پارک خودرو هم وجود نداشته باشد.
وی در رابطه با گلایه های آقای مردانی آذر هم گفتند: عمده گلایه ایشان و نقدی که داشتند این بود که اولا از بیمارستان قبلی تجهیزات کهنه به این مجموعه منتقل نشود که البته انتقال بخشی از آن ها اجتناب ناپذیر بود و مورد بعدی بحث مدیریت مجموعه بود. البته باید بگویم که برای این مجموعه و ساخت آن رقمی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی خیر محترم هزینه شده و دانشگاه علوم پزشکی هم برای تجهیز آن حدودا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، برای انتخاب هیات امنای آن قرار بر این بوده که ۶ نفر را حاج آقا مردانی آذر انتخاب کنند و۵ نفر آن را دانشگاه علوم پزشکی، نظر خیر محترم بر تشکیل هیات امنا و اداره هیات امنایی آن بود که این کار انجام شد و امروز مجموعه به صورت هیات امنایی اداره می شود ، حاج آقا یک چهره بین المللی و عزیز همه ما هستند و ما برای لحاظ منویات ایشان فردی را بر سر کار گماردیم که بتواند در تعامل سازنده با ایشان امور مدیریتی را پیش ببرد. چون دکتر شیوا فرد امتحان پس داده و از نفرات خود این مجموعه بودند، مدیریت مجموعه به ایشان سپرده شد و از وقتی وی مدیریت را بر عهده گرفته تعامل با حاج آقا از سر گرفته شده و کارها با قدرت پیش می رود.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تجهیز این بیمارستان نیز افزود: در این مجموعه ما دومین دستگاه MRI دولتی را راه اندازی کردیم و برای اولین بار در این شهر آزمایش MRI با بیهوشی در این بیمارستان صورت می گیرد و یا دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ که در حال حاضر در استان ما نمونه دیگری ندارد. ولی بهرحال علی رغم این نکاط مثبت، دوری مسافت و طولانی بودن مسیر از معایب آن است و این هم طبیعی است، البته ناگفته نماند که با توجه به گستردگی خدمات درمانی در این مجموعه نیازمند تکمیل کادر درمان و پزشکان فوق تخصص بیشتری هستیم که امیدواریم بخشی از این نقیصه بزودی برطرف شود، بهرحال پایین بودن حقوق کادر درمانی و پزشکان متخصص در مراکز دولتی باعث شده تا رغبت برای فعالیت در این مراکز کمتر از مراکز خصوصی باشد و این مشکل تا زمانی که قانون تعرفه گذاری اجرا نشود، وجود خواهد داشت. معضل آنتن دهی موبایل را با رایزنی هایی که صورت دادیم بزودی حل خواهد شد و از سوی مسئولان شبکه همراه اول و ایرانسل اقدامات لازم برای آنتن دهی مناسب موبایل در حال انجام است. نکته اساسی در رابطه با کمبودها آن است که بخش قابل توجهی از آن ها در حیطه دانشگاه علوم پزشکی نیست و نیاز به عنایت و توجه ویژه دستگاه های دیگر دارد.


ما اینجا شده که هفته ای بیش از ۱۲ جراحی انجام می دهیم و آیا این امکان در بیمارستان قبلی ممکن بود؟ روزی که به این بیمارستان آمدیم نه آب داشت، نه برق داشت و فقط سازه بتنی بود و کاشی کاری هایش انجام شده بود. این آینده نگری مسئولان درمانی استان را نشان می دهد که در حال ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در فتح آباد هستند.
وی افزود: مسئولیت انتخاب زمان انتقال با ما بوده و مسئولیت آن را قبول داریم و تا ۶ ماه بعد از انتقال هم اورژانس بیمارستان قبلی را فعال نگهداشته بودیم. اینکه در این منطقه ایستگاه مترو وجود ندارد و یا خدمات اتوبوسرانی به شکل درست انجام نمی گیرد موضوعاتی هستند که نه فقط این بیمارستان بلکه شهر تبریز با آن دست به گریبان است. نکته مهم دیگری که در رابطه با تجهیز امکانات بیرونی مجموعه وجود دارد آن است که بسیاری از ادارات تا زمانی که انتقال بیمارستان صورت نمی گرفت، پا پیش نمی گذاشتند و حرفشان هم این بود که ما چرا باید به یک ساختمان خالی خدمات بدهیم؟ از زمان انتقال تا این لحظه اقدامات بزرگی برای تجهیز امکانات صورت گرفته و شما مطمئن باشید در سریع ترین زمان ممکن باقی نواقصات هم حل خواهد شد

About Author