اختصاصی ساقی آذربایجان/ سعیدی
با نیش قلم به تیغشان تاخته ام
اندیشه به جای تیغ پرداخته ام
عمریست که در پی جهانی بیرنگ
پیکان قلم یه مهر امیخته ام
تبلیغات انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است به یک مدل شایسته و الگوی بومی دست یابد و به ویژه وعده محوری به یک رویه عمومی در انتخابات تبدیل شده است. البته قوانین و مقررات خاص و ویژهای نیز برای مقابله با این معضل تبلیغاتی پیش بینی نشده است.تبلیغات انتخاباتی از مهمترین مراحل انتخابات است که در آن شهروندان با کاندیدای مورد نظر آشنا میشوند و پس از ارزیابی کارکردهای گذشته اوبه برنامههای آتی اعلامی از سوی او نیز نگاهی میاندازند و پس از ارزیابی این دو مؤلفه از میان کاندیداهای دیگر گزینش میکنند. یکی از آسیبهای جدی تبلیغات انتخاباتی وعدههای انتخاباتی است که این وعدهها معمولاً غیر واقعی و خالی از حقیقت و تنها ابزاری برای کسب آرای بیشتر است و از سوی دیگر حتی ارادهای برای عملی کردن وعدههای داده شده نیز وجود ندارد. این در حالی است که در معارف دینی و جامعه مدنی بر مزمت وعدههای دروغین و عمل نکردن بر آنها تاکید شده است . گویا برخی کاندیداها فراموش میکنند که اگر رای بیاورند به قوه مقننه خواهند رفت نه قوه مجریه. در روزهای باقیمانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم نیز این انتظار میرود که کاندیداها با بیان حقایق و در نظر گرفتن توان خود در مجلس شورای اسلامی به دنبال تحقق مطالبات جدی مردم باشند و و از دادن وعدههای خالی از توان پرهیز کنند.
متاسفانه برخی از نمایندگان فعلی و نیز داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی از حدود اختیارات نمایندگان اطلاع دقیق ندارند و وعدههایی میدهند که قابلیت اجرایی در اختیار آنها نمیباشد و البته یکی از راههای شناخت کاندیداهای اصلح همین مسئله میتواند باشد. علت دیگر مطرح کردن وعدههای مزبور تلاش برخی برای سوء استفاده از آگاهی مردم و فریب آنهاست قطعاً اگر دانش سیاسی مردم بالا باشد امکان تحقق وعدههای غیر واقعی به نحو قابل توجهی کاهش مییابد و وعده های فریبنده و غیر ممکن علاوه بر مسئولیتهای شرعی و مدنی میتواند مسئولیتهای حقوقی و کیفری را نیز در پی داشته باشد و علاوه بر این عواقب و آثار آن در جامعه این است که باب دروغ و توسل به اقدامات فریبنده باز شده و مبانی اخلاقی و دینی در یک جامعه اسلامی به راحتی تحت تاثیر قرار گرفته و مخدوش میشود.
اثر دیگر مطرح کردن وعدهها این است که اعتماد عمومی به حاکمیت خدشهدار میشود از طرفی میتواند باعث کاهش حضور مردم در دورههای بعدی انتخابات باشد به عبارتی حضور حداکثری را خدشهدار کند که این امر ضربه سنگینی محسوب میشود.نما یندهای که وعدههای متعددی خارج از اختیارات به مردم حوزه انتخابیه خود داده به انحاء مختلف به وزارتخانه مربوطه یا وزیران فشار آورده تقاضای غیر منطقی و غیر اولویت داری میکند . در این راستا ممکن است تحت این فشار قسمتی از بودجه کشور در مسیری غیر اولویتدار مصرف شود.
این روزها متاسفانه بسیاری از مردم و نمایندهها انجام امور اجرایی را جزو وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلقی میکنند در حالی که مسائل اجرایی بر عهده دستگاههای اجرایی و قوه مجریه است. نماینده مجری قانون نیست مردم باید مراقب باشند کسانی که این روزها سفرههای رنگین پهن میکنند و کارناوالهای کذایی راه میاندازند و هزینههای آنچنانی میکنند را راهی مجلس نکنند چرا که در شرایط اقتصادی کشور هزینههای هنگفت و پهن کردن سفرههای چند هزار نفره از سوی کسانی صورت میگیرد که حامیان مالی پنهان دارند. قطعاً اولویت اول این گونه نمایندهها پاسخگویی به درخواستهای گروههای حامی شان خواهد بود نه نیازهای واقعی عموم مردم ، این روند منجر به ایجاد جریان فساد انگیزی میشود البته نامزدهایی که چنین وعدههایی را میدهند چشم امیدشان به این است که پس از پیروزی غبار فراموشی بر این وعدهها بنشیند و کسی پیگیر آنها نباشد و هر زمانی هم که پیگیری صورت گیرد از ابزارهایی نظیر اینکه اختیاراتشان کافی نیست یا اینکه برخی نهادها مانع تراشی میکنند استفاده می شود.
متاسفانه در قوانین انتخاباتی ایران به درستی در مورد وعدههای انتخاباتی شرایط لازم در نظر گرفته نشده و راه فریب مردم را باز گذاشته است اگر انتخابات ما حزبی شود و مردم بدانند که یک نامزد متعلق به چه حزبی است طبیعتاً شعارها و وعدههای احزاب مشخص است و برنامههای نامزد نیز در همان چهارچوب تعریف میشود .مردم بازیچه نیستند که هر کسی به خود اجازه دهد با افکار عمومی بازی کند.
ای کاش کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کتاب قوانین و مقررات و حیطه وظایف نمایندگی را یک بار به دقت مطالعه نمایند و بعد وارد تبلیغات شوند . نماینده ای که با پول قطبهای ثروت و ریخت و پاش و هزینههای میلیاردی به مجلس راه یابد قطعاً برای جبران هزینهها به طور میلیاردی کار میکند و دچار زد و بندهای مفسدهای میشود.
حال شمهای از وعدههای انتخاباتی نمایندگان دورههای قبل:
حذف دوره سربازی، افزایش میزان یارانهها، احداث فرودگاه ،آسفالت جادهها، کشیدن خیابان، افزایش قیمت نفت،ساخت کارخانه ،جذب سرمایهگذار خارجی ،عزل و نصب مدیران و روسا ،ایجاد اشتغال به جوانان و …
اینکه ما حق رای داریم به هیچ دردی نمیخورد و مهم این است که از آن به درستی استفاده کنیم .نماینده اداره کاریابی نیست وظیفه نماینده فراهم کردن امکانات رفاهی و فعالیتهای عمرانی در حوزه انتخابیه خود است نماینده وظیفه دارد برای تحقق قانون اساسی و پیشرفت همه جانبه و تعالی آبادانی کشور ،حل مشکلات جامعه ،حفظ استقلال و تمامیت ارضی و عزت جامعه، تضمین آزادیهای قانونی، تحقق عدالت همه جانبه سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی و قضایی قوانین مورد نیاز جامعه را تدوین و تصویب کند. متاسفانه برخی کاندیداهای ناآگاه در ستادهای انتخاباتی دست به تبلیغات نامتعارف و گاهاً غیرقانونی میزنند که ناخواسته آب به آسیاب دشمنان ریخته و منجر به این میشوند که شاهدان این رفتارهای غیر معقول به شک و تردید افتاده و از حضور در پای صندوقهای رای مایوس و دلسرد شوند. در گذشته یکی از نامزدها برای اینکه ستاد تبلیغاتیاش دیده شود درختانی که مقابل ستادش وجود داشت با بیرحمی تمام قطع کرده بود یا نامزدی برای انصراف از دوره رقابت طلب پول کرده بود و گفته بود تا پول نگیرم کنار نمیروم. طرفداران کاندیداها با دیوار نویسی و نصب تراکت و پوستر بر روی اموال عمومی و حتی خصوصی موجب نقض حقوق عامه و خسارت به آنها شدهاند از دیگر مواردی که مشاهده کردم یکی از نامزدهای مستقل با حضور در جمع ورزشکاران شروع به تمرینات ورزشی و نرمش کرد و پس از چند دقیقه دویدن خسته شد و به نفس نفس افتاد و روی زمین نشست و از بقیه در تمرین عقب ماند در این زمان مربی مربوطه دستور ایستادن ورزشکاران دیگر را داد و با کنایه گفت نمایندهای که در سختیها از مردم جا بماند برای مجلس مناسب نیست.
وقتی حزب در جامعه وجود داشته باشد و عرصه انتخابات را به دست بگیرد برنامه محوری در تبلیغات جای وعدههای پوچ را میگیرد . وجود چنین احزابی به معنای واقعی سبب میشود که تبلیغات انتخاباتی به دور از هر قاعدهای و بر اساس عواطف و هیجانات آنی و وعدههای موقتی و با ترجیح شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و ترجیح منافع کوتاه مدت بر آینده نگری و دور اندیشی اتفاق بیفتد . ناگفته نماند که مردم نیز با رای دادن غیر متعهدانه و بدون کسب آگاهی دقیق از انتخاب شوندگان بیتفاوتی سیاسی و عدم کسب آگاهی نسبت به شایستگیهای لازم جریانها و احزاب و گروههای سیاسی کشور بیتوجهی به لزوم انتخاب اصلح با عنایت به مصالح دینی و ملی رفتار تودهوار و بدون تفکر در انتخابات و غلبه تمایلات احساسی و عاطفی در رای دادن بر بروز آسیبهای انتخاباتی دامن میزنند.
سخن آخر با کاندیداها :
انتخابات عرصه سرنوشت ساز است که آینده کشور را تعیین میکند مراقب باشیم و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مناسب نمایندگانی سالم، متعهد، جسور، قانونمند، توانا، با برنامه، خوش فکر کارشناس و سلیم النفس را راهی مجلس کنیم تا مجلس مقتدر در راس امور شکل گیرد.
باید اذعان داشت انتخابات شبیه دو ماراتن است و پذیرش مسئولیت تاب آوری میخواهد که نمیتوان از کنار آن بیتفاوت گذشت اگر تاب دویدن در کنار مردم و جلوتر از آنها را ندارید بهتر است وارد این میدان ورزشی که سرعت ملت بیشتر از شماها باشد نشوید.
هر نیک و بد که گفته باشم
خار و خس راه رفته باشم
قصدم همه بوده خیرخواهی
طرز سخنم دهد گواهی
پست های مرتبط
تکمیل خط آهن تبریز – ارومیه تامین منابع میشود
آذربایجانشرقی به هاب اقتصادی تبدیل میشود
استاندار آذربایجان شرقی: همه امکانات برای حل مشکلات شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی به کار گرفته شود