توقف پروژه چهار خطه «یاسوج- سی سخت»

پروژه چهار خطه “یاسوج به سی سخت” که از ۴سال قبل کلنگ زنی شده با مشکلات و موانعی مواجه شد.
به گزارش ساقی آذربایجان “شفیع رحیم پور”، پیمانکار بخشی از جاده یاسوج به سی‌سخت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: اعتبار محور در حال چهارخطه “سی سخت به یاسوج” با جاده سپیدان مشترک بود که با پیگیری‌های انجام شده ردیف بودجه ای جداگانه به خود گرفت و از کیلومتر ۵ از طرف سی‌سخت تا کیلومتر۱۵/۶۰۰به طول۱۱/۵کیلومتر بوده که در حدود ۳/۵ کیلومتر واگذار شده به شرکت ما در محدوده مرز محیط زیست و منابع طبیعی بود که در محدوده محیط زیست عملیات اجرایی عریض کردن جاده و حفر تونل با وجود صدور مجوز از سوی محیط زیست توسط خود محیط زیست متوقف شد اما هم اکنون این عملیات در محدوده منابع طبیعی شروع به کار کرده است.
وی افزود: وقتی یک پروژه ملی مصوب می شود باید ادارات متولی و زیربط تمامی مشکلات موجود را حل و فصل کنند تا پیمانکار بتواند در اسرع وقت به راحتی و بدون دغدغه کار خود را انجام دهد اما متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد چنین نیست و پیمانکاران هر روز باید برای اجرای پروژه بیشتر وقت خود را در دادگاه تلف کند.
رحیم پور اظهارکرد: طبق دستور معاون اول رئیس جمهور، هیچ اداره‌ای حق ندارد شکایت اداره دیگری را برای کارهای اجرایی و ساخت وسازها انجام دهد اما متاسفانه از پیمانکار پروژه جاده یاسوج به سی سخت شکایت شده و با تعطیلی کارگاه این بار هم عملیات اجرایی را به تعطیلی کشانده است و با شکایت علیه پیمانکار برق و محدوده استقرار کارگاه که قبلا مجوز آن توسط خود محیط زیست صادر شده است باید هر روز در شعبه های مختلف دادگاه حاضر شویم و سوال و جواب پس دهیم که جای سوال است که چرا پروژه ای که همه مجوزات لازم را از ادارات مربوطه دریافت کرده باید این چنین بازیچه سلیقه‌های شخصی شود.
این پیمانکار خاطرنشان کرد: عملیات زیرسازی بخشی از جاده” یاسوج به سی سخت” از طرف سه راهی “تنگ گنجه ایگ به پایان رسیده و بخش بسیار زیادی از آن را آسفالت کردیم اما متاسفانه عده ای مدعی شده اند زمین های مذکور در حریم راه زراعی و متعلق به آنهاست و اقدام به بستن جاده کرده و مانع ادامه کار و آسفالت پروژه شدند.
وی گفت: طی مراحلی اداره راه با استعلام از منابع طبیعی خواستار تعیین تکلیف شد که اداره منابع طبیعی استان زمین های مذکور را منابع طبیعی و ملی اعلام کرد اما همچنان برخی اهالی روستای “گنجه‌ای” اجازه آسفالت کردن را نمی دهند که جا دارد استاندار و معاون عمرانی، فرماندار شهرستان بویراحمد و دادستان مرکز استان با دعوت از شورا، دهیار و ریش سفیدان روستای “گنجه ای” جهت حل این مشکل ما را یاری کنند چرا که در حال نزدیک شدن به فصل سرما و بارندگی هستیم و در صورت بارندگی کل زحمات ما به هدر می رود و این مسیر همچنان غیر قابل تردد می‌شود.
پیمانکار پروژه جاده یاسوج به سی‌سخت گفت: طی مراحل جاده سازی مسیر یاسوج به سی سخت در محدوده شهرستان دنا، پناهی فرماندار و غریب پور دادستان شهرستان دنا بارها سرکشی کردند و مشکلات را از نزدیک دیدند و نسبت به برطرف کردن آنها تلاش کردند اما در محدوده شهرستان بویراحمد تا به امروز هیج کدام از مسئولین شهرستان بویراحمد به خود زحمت بازدید از این پروژه مهم و شنیدن مشکلات موجود را نداده‌اند که یک بار پای درد دل ما بنشینند.
“منوچهر بادام‌فیروز”، رئیس اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در این خصوص گفت: ما عملیات اجرایی هیچ جاده را متوقف نکرده ایم.
وی افزود: مسیر جاده یاسوج- سی سخت تغییر کرده و از منطقه حفاظت شده دنا خارج شده است که هم اکنون برای ادامه کار این جاده از نظر محیط زیست چون از محدوده تحت پوشش محیطز یست خارج است، مشکلی وجود ندارد. اتلبته مسئولیت مناطق آزاد با مناب طبیعی است.
عبدالحمید پناهی، فرماندار شهرستان دنا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص این جاده گفت: در صورتی که عملیات اجرایی این پروژه با مشکل و مانعی مواجه باشد آماده پیگیری و رفع آن هستیم.
همچنین مجید احمدی، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: معارضات محلی محور گیاسوج- سی سخت”با پیگیری های معاون عمرانی استاندار حل شده اند و پیمانکار این پروژه دیگر برای ادامه پروژه مشکلی ندارد.
گفتنی است که در سفری که اسلامی وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله زده شهر سی‌سخت اعلام کرد که مشکل اصلی جاده “ یاسوج به سی سخت “ رفع شده است و پیمانکار به راحتی می تواند کار خود را شروع کند.

About Author