جلیلی منتقد جدید دولت، سیاست های بانکی و سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در جمع دانشجویان تبریزی گفت: امروز ما طلبکار برجام هستیم چون کشور ما به تعهدات خودش عمل کرد باید دولت های طرف مقابل پاسخگو باشند.

سعید جلیلی عصر امروز در نشست دانشجویی در دانشگاه تبریز با بیان اینکه یکی از اندیشه های مهم سیاسی آرمان است، اظهار داشت: مدینه فاضله، آرمان شهر و اوتوپیا بر اساس اندیشه سیاسی بیان می شود، سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی آرمان شهر را تشکیل می دهد، این اقتضای یک بحث سیاسی است.

وی افزود: اگر راجع به حکمرانی و بسیاری از موضوعات صحبت کنیم باید تکلیف خودمان را با برخی موضوعات همچون انسان، هستی و… روشن کنیم. بعنوان مثال اگر به هستی نگاه دیگری داشته باشیم مطمئنا این نگاه تغییر نخواهد کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که تحولاتی صورت می گیرد و اندیشه های متفاوتی هم وجود دارد در همین قرن گذشته اندیشه ای به اسم مارکسیسم آمد که اوتوپیای این اندیشه جامعه‌ای بدون طبقه، بدون دولت و بدون مالکیت بود، برخی جوامع این اندیشه را قبول داشتند، اندیشه ای که امروز به تمدن غرب تبدیل شده مناسبات را از گذشته تعریف کرده است.

از اشک تمساح اروپا برای اغتشاشات ایران تا کمک مالی به اسرائیل جنایتکار

وی با اشاره به اغتشاشات سال گذشته در داخل کشور گفت: مهر و آبان سال گذشته شاهد یک نمایشی بودیم که بازیگران مختص خود را داشت. با فوت یک خانم، بایدن و مکرون بیان می کردند خیلی ناراحتیم، یک سال که از این ماجرا گذشته در پرده دوم نمایش می بینیم بیمارستان و جان هزاران انسان بی گناه را در غزه بمباران می کنند.

جلیلی خاطر نشان کرد: در مطالعه بخشی از تاریخ می بینیم نوشته شده مغول ها آمدند، زدند، کشتند و بردند در تاریخ کنونی هم می بینیم توسط رژیم غاصب صهیونیستی هزاران زن و کودک کشته شدند با این حال ادعای دموکراسی هم دارند.

وی با اشاره به وحشت صهیونیست ها از عملیات طوفان الاقصی، گفت: کسانی که سال گذشته در اغتشاشات و حوادث ایران اشک تمساح می ریختند، امروز ۱۴ هزار میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی اسرائیل کمک می کنند؛ باید این مسائل را درک کنیم.

جنبش دانشجویی محافظه کار نیست

جلیلی با تاکید بر اینکه محافظه کاری قتلگاه انقلاب است، این شعار، ویژگی حرکت دانشجویی است که بدلیل پاکی، جوانی و عدم تعلقاتی که هنوز به آن آلوده نشده دچار محافظه کاری نیست و می تواند حقایق را ببیند‌، بفهمد و دنبال کند. بر همین مبنا نیز می تواند مناسباتی را جهت پیشرفت خودش، ملت و منطقه و جهان ارائه بدهد و الگو باشد.

وی تصریح کرد: مسیر مقاومت و پیشرفت یک ملت مثل دوی امدادی است که نسل این پرچم، مشعل را می گیرد و به بقیه می سپارد. دانشجویان این توفیق را دارند که مشعل را به قله و حداکثرهای مورد انتظار و تراز انقلاب اسلامی ایران برسانند.

طلبکار برجام هستیم

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به اشاره به مسایل سیاسی و بین المللی گفت: برجام ۱۵۷ صفحه سند است که در زمان خود مهم بود، برخی دوستان اظهار داشتند با برجام در عین حل برخی مشکلات، تحریم ها لغو می شود اما وقتی سند مطالعه شد برخی اشکالات وجود داشت. بعنوان نمونه در این سند اروپا گفته بود ۸ سال بعد برخی از تحریم ها را تعلیق می کنم. در ۲۵ مهر کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه هر سه باهم بیانیه دادند که ما به تعهدات خودمان عمل نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امروز ما طلبکار برجام هستیم چون کشور ما به تعهدات خودش عمل کرد باید دولت های طرف مقابل پاسخگو باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان داشت: امنیت به شکل معنای قدیمی خود نیست که صرفا امنیت مرزی و نظامی باشد بلکه امروز امنیت اقتصادی، غذایی، اجتماعی و علمی وجود دارد. حفاظت از دارایی و ثروت مردم یکی از موارد مهم امنیت است. دشمن بعد از ناکامی های متعدد به تحریم روی آورده و در باور خود می گوید ایران نمی تواند نفت بفروشد در حالی که این کشور روزانه ۱ میلیون بشکه نفت می فروشد، در واقع یعنی تحریم را شکست داده است.

دانشجویان در مفاسد اقتصادی موذن جامعه باشند

وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: در بحث مفاسد اقتصادی باید دانشگاه و دانشجو به قول شهید بهشتی (ره) موذن جامعه باشد.

تسهیلات بانکی برای کارمند بانک وجود دارد اما برای مردم عادی نه!

جلیلی همچنین گفت: در خصوص مسکن و افزایش جمعیت یکی از مزیت های نسبی کشور این است که بحث تأمین و مشکل زمین نداریم اما باید برای تأمین منابع موضوع مسکن، تسهیلات بانکی اختصاص پیدا کند؛ در مقابل بانک ها اعلام می کنند تسهیلات نداریم بعد از بررسی ها متوجه شدیم بانک ها به کارکنان خودشان بیشترین تسهیلات بانکی نسبت به مردم عادی پرداخت کرده اند. برای راه حل این موضوع نیاز است بصورت جدی پیگیری های لازم صورت بگیرد.

 ماشین سازی تبریز با مردمی سازی فعال می شود نه خصوصی سازی

وی با اشاره به مسایل اقتصادی گفت: با مردمی سازی می توانیم شرکت های بزرگی همچون ماشین سازی تبریز و هپکو اراک را فعال کنیم، در گذشته و بحث خصوصی سازی افرادی بدون اهلیت صرفا با پول و سرمایه به راس شرکت ها آمدند و بعد از مدتی فعالیت آنها دچار مشکلات عدیده ای شد اما در مردمی سازی افراد اهلیت دارند تا یک شرکت یا کارخانه تعطیل را فعال کنند اما در شروع کار پول و سرمایه لازم را ندارند.

سهمیه فرزندان هیات علمی عامل بی عدالتی آموزشی است

جلیلی به حضور خود در یکی از مدارس تبریز اشاره داشته و گفت: از حدود سه ماه گذشته که هر هفته به یک استان سفر دارم در اثنای هر سفر در یک دبیرستان هم حضور پیدا می کنم، امروز هم قبل از جلسه با دانشجویان دانشگاه تبریز در دبیرستان شهریار حضور داشتم. القا شده که بخاطر تخصیص سهمیه، دانش آموزان نمی توانند در آزمون کنکور قبول شوند اما در این میان برخی سهمیه ها بر مبنای عدالت آموزشی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: زمان جنگ بسیاری از دانش‌آموزان به جبهه می‌رفتند، یا دختر و پسری در بحبوحه درس و مدرسه پدرش را در جنگ از دست می‌داد و در بحران روحی قرار می‌گرفت، سهمیه می‌توانست آنها را به شرایط عدالتی نزدیک کند اما در زمان کنونی شاید برخی از آن ها موضوعیت نداشته باشد.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: یکی از عوامل بی‌عدالتی در سیستم آموزشی و علمی سهمیه فرزندان هیات علمی دانشگاه ها است، فرزندان این قشر از شرایط علمی بهتری برخوردار هستند و در نظر گرفتن سهمیه برای آن ها توجیه ندارد.

About Author