جواهر بی عیار تبریز!

جمعی از اصناف و کسبه مرکز خرید جواهر واقع در روبروی دانشگاه تبریز از بی توجهی مدیریت شهری به این مرکز ابراز گلایه کرده و این مساله را باعث کسادی کسب و کار عنوان می کنند.

یکی از کسبه در توضیح بیشتر می گوید: به امید کسب روزی و درآمد، اندوخته مالی خود را در این مکان سرمایه گذاری کردیم که متاسفانه پس از گذشت حدود سه سال نه رونق اقتصادی در این مرکز دیدیم و نه سود کردیم.

وی، دلیل این مساله را شرایط نابسامان محدوده این مرکز خرید می داند و خبرنگار ما را برای واکاوی موضوع به این مکان اقتصادی فرا می خواند.

بررسی میدانی حاکی است پل عابر گذر و ورودی مرکز خرید جواهر از سمت بلوار ۲۹ بهمن و در مجاورت دانشگاه تبریز، در در تلی از گرد و خاک، بدون چراغ و حفاظ نرده ها بصورت ناایمن رها شده و هر آن احتمال وقوع حادثه دلخراش و ناگوار برای شهروندان و دانشجویان وجود دارد و طلق و نورگیر شکسته پل عابرگذر و وجود پاکت سیگار و زباله های کاغذی نشان می دهد برخی از کارتن خواب ها و معتادان متجاهر برای در امان ماندن از سرمای سوزناک شهر تبریز شب را در این محل صبح می کنند.

یکی از مغازه داران مرکز خرید جواهر می گوید: این مرکز خرید از زمان افتتاح خود درگیر جلسه مابین شهرداری منطقه ۱ و ۲ تبریز، سنگ اندازی برخی نهادها و سازمان ها و کمیسیون ماده ۵ قرار گرفته و متاسفانه تا به امروز نتیجه ای دربرنداشته و همانطور که مشاهده می کنید بعد از گذشت بیش از ۱۷ سال هنوز دچار رکود است و از طرفی دیگر به دلیل عدم توجه شهرداری تبریز جهت رسیدگی به مشکلات تاسیساتی و بازسازی در آستانه تخریب قرار گرفته است.

بررسی و مشاهدات بعدی خبرنگار ما نشان داد مرکز خرید جواهر با وجود ۶۲ مغازه که پتانسیل بالایی برای فعالیت های تجاری، خدماتی و فرهنگی را دارا می باشد، نورپردازی و تبلیغات مناسب در سطح شهر ندارد و بخشی از راهرو این مرکز که به دلیل مجاورت با دانشگاه تبریز و پاتوق جوانان به فست فود و کافی شاپ واگذار شده‌ بود بعد از مدتی فعالیت بدلیل عدم رونق مجبور به جمع آوری شده است.

یکی دیگر از مغازه داران می گوید: در مدیریت گذشته شهرداری تبریز به منظور رونق بخشیدن به کسب و کار مرکز خرید جواهر، انتقال پل عابرگذر مقابل دانشگاه تبریز انجام گرفت و قرار بر این شد این مرکز با همکاری دانشگاه تبریز به یک شرکت میزبان مراکز دانش‌بنیان و بازار فروش محصولات فرهنگی و فروشگاه های متعدد کتاب واگذار شود اما در آن برهه هم بدلیل عدم توجه مدیران وقت شهرداری تبریز در حد جلسه و حرف باقی ماند.

وی ادامه می دهد: البته در همان بازه زمانی مدیریت اسبق سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تبریز در راستای حل معضلات و عدم رونق مرکز خرید جواهر و با توجه به کمبود مراکز تفریحی و شهربازی در شهر تبریز قول ایجاد مرکز تفریحی، رستوران، شهربازی و مرکز بزرگ خرید را داده بود اما همین قول هم با گذشت چند مدت محقق نشد.

او می افزاید: اوایل سال گذشته بعد از پیگیری کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر و شهردار تبریز در خصوص حل مسائل و مشکلات این مرکز خرید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز مکان مورد استفاده خود و همچنین نگارخانه هنرمندان در مجاورت پارک مسافر شهرداری منطقه یک را تخلیه کرده و صرفا بخش اداری سازمان را بدون تعیین محل جدید نگارخانه نقل مکان کرد اما همچنان هیچ تفاوتی در راستای رفع رکود و رونق بخشی این مرکز خرید ایجاد نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز  می گوید: در سال های گذشته حضور سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز در مرکز خرید جواهر یکی از مسائل و مشکلات اصلی این مرکز تلقی می شد.

غلامرضا احمدی ادامه می دهد: اخیرا با پیگیرهای صورت گرفته متوجه شدیم با گذشت بیش از یک سال از نقل مکان سازمان فرهنگی و هنری همچنان مشکلات سر جای خود باقی مانده و هیچ تفاوتی به حال این مرکز خرید نکرده است.

او اظهار می کند: روزهای آینده به جهت پیگیری و حل مسائل و مشکلات مرکز خرید جواهر بصورت حضوری از مکان مورد نظر بازدید می کنم.

اما روح الله دهقان نژاد رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در خصوص حل مسائل و مشکلات مرکز خرید جواهر می گوید: چندین جلسه در کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار برگزار شده است، اوایل سال گذشته بدلیل در نظر گرفتن برخی برنامه ها از سوی کمیسیون مربوطه برای مرکز خرید جواهر سریعاً سازمان فرهنگی و هنری محل استقرار خود را تخلیه کرد و حدود یک ماه به شکل نامناسب و معطل تا مشخص شدن محل استقرار جدید در خانه هنر تبریز مستقر شد.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی‌لر رییس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار حاضر به گفتگو در مورد تعیین تکلیف و آخرین وضعیت مرکز خرید جواهر نشد و وعده حضور در دفتر رسانه نیز نافرجام ماند.

گفتنی است از مرکز خرید جواهر بعنوان اولین و جذاب ترین پل بازار ایران یا پل پاساژ نیز یاد می شد چرا که  پاساژ جواهر به شکل پل طراحی شده و بلوار ۲۹ بهمن و بلوار استاد شهریار را به یکدیگر متصل می کند.

 

گزارش از امین خوانگر

About Author