حال ناخوش حوزه فناوری و دانش بنیان آذربایجان شرقی

در سالی که به نام دانش بنیان ها مزین شده بود حوزه فناوری و دانش بنیان استان حال و روز خوشی را سپری نکرد.
در سال ۱۴۰۱ با وجود آنکه انتظار می رفت موانع فراروی توسعه دانش بنیان ها در استان تا حدودی برداشته شود اما به جهت بی تدبیری ها و عمکرد ضعیف برخی مسئولان ، حال فعالان این حوزه بهتر نشد.
منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز که می توانست مرکزی برای سیاستگذاری، سازماندهی و مدیریت بازیگران عرصه فناوری و دانش بنیان استان و جلوگیری از عملکرد جزیره ای آنها باشد به سوی کم اثری و تداعی حس تعطیلی پیش می رود.
تنها نمود این منطقه هم که در حال حاضر نمایشگاه رینوتکس است چندسالی است با کم توجهی و بی رغبتی شرکتهای دانش بنیان استان مواجه شده و این نمایشگاه بیشتر به محل خودنمایی شرکتها و دستگاههای اجرایی دولتی تبدیل شده است.
تصمیم ناگهانی مسئولان ارشد استان در تغییر بی مقدمه رئیس پارک علم و فناوری استان همزمان با سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در شهریور سال گذشته نیز موجب شد طرحها و برنامه های پیش بینی شده برای توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری استان برای مدتی متوقف شود.
ارتقای پارک علم و فناوری استان به سطح پارکهای توسعه یافته و تاثیرگذار در سطح ملی ، ارتقای جایگاه استان در تعداد شرکتهای دانش بنیان از رتبه هشتم کشور به جایگاه پنجم، راه اندازی دفتر تعاملات فناوری ایران با سازمان همکاری شانگهای چین،راه اندازی دو صندوق پژوهش و فناوری در استان، توسعه چتر حمایتی پارک به کل استان با راه اندازی ۲۰ مرکز رشد و نوآوری در سطح استان که از این نظر پارک آذربایجان شرقی را در جایگاه برتر قرار داد از مهمترین دستاوردهای فعالیت پارک علم و فناوری استان محسوب می شد .
گفته می شود به علت عدم پیگیری های لازم، از ۴۸۹ میلیارد تومان مصوبه سفر رئیس جمهور به حوزه فناوری استان نیز تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان محقق شده است.
شرکتهای دانش بنیان استان در حال حاضر با مشکلات مختلف بانکی، بیمه ای، مالیاتی، کمبود نقدینگی و مهمتر از همه بی توجهی مدیریت استان دست و پنجه نرم می کنند این در حالیست که استاندار آذربایجان شرقی در پیام نوروزی خود ادعا می کند ۴۵۷ شرکت دانش بنیان استان وارد چرخه مدیریت علمی استان شده‌اند .
این آمار از زبان آقای استاندار درحالی مطرح می شود که بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۸۱ شرکت دانش بنیان تا پایان سال گذشته در استان به ثبت رسیده است.
از طرفی انتظار می رود فهرستی ارائه شود تا طبق گفته آقای استاندار مشخص شود که از کدام شرکت دانش بنیان در چه زمینه ای برای مدیریت علمی استان استفاده شده است.
البته آقای استاندار در ارائه آمار خودشان از حوزه فناوری و دانش بنیان استان فقط به تعداد شرکتهای دانش بنیان استان بسنده نکرده و در حالیکه طبق اطلاعات مندرج در سایت رسمی خانه های خلاق و نوآوری ایران تنها یک خانه خلاق در استان مجوز گرفته اما آقای خرم تعداد خانه های خلاق استان را ۱۵ مورد اعلام کرده است.
جالبتر از اینها اینکه استاندار محترم گفته است کارخانه نوآوری برای توسعه اکوسیستم فناوری در استان فعال است در حالیکه هر چند این کارخانه در چند استان کشور فعالیت می کند، در استان ما با وجود چالشهای فراوان بر سر تعیین مکان و انعقاد تفاهم نامه راه اندازی آن در شهریور سال گذشته، همچنان در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد.
آقای خرم همچنین در روزهای پایانی سال گذشته در آخرین جلسه شورای اداری استان در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان امسال به دو برابر افزایش یافت، در صورتی که هر چند متوسط کشوری رشد کمی شرکتهای دانش بنیان کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت اما در استان ما این میزان افزایش محقق نشد.
هم اکنون آذربایجان شرقی با وجود ظرفیتهای عظیم علمی و دانشگاهی و شرکتهای بزرگ و کوچک که قابلیت دانش بنیان شدن را دارند سهمی ۳٫۴ درصدی از بیش از ۸۳۰۰ شرکت دانش بنیان کشور دارد که جای تامل و تلاش بیشتر دارد.
گویا تلاش شرکتهای دانش بنیان استان هم برای ایجاد تشکلی صنفی به منظور پیگیری مسائل و مشکلات فعالان این عرصه به نتیجه نرسیده است. در هر حال عملکرد غیرقابل قبول متولیان حوزه فناوری و نوآوری استان موجب شده استان با وجود دانشمندان، متخصصان ، اعضای هیات علمی و شرکتهای توانمند در زمینه های مختلف نتواند به جایگاهی که شایسته است برسد و انتظار می رود مسئولان ارشد استان به جای تعریف و تمجید از یکدیگر، با اتخاذ تدابیر ویژه و فوری فکری به حال نابسامان این حوزه بکنند.
ساقی آذربایجان آماده است نظرات تکمیلی مسئولین استان را بهمراه آمار دقیق و صحیح و مورد تایید مراجع ذیربط قانونی منتشر نماید تا نسبت به انجام وظیفه رسانه ای خود در تنویر افکار عمومی عمل نماییم.

About Author