حمله ترکیه به عراق| الکاظمی عزای عمومی اعلام کرد

به گزارش ساقی آذربایجان، با انتشار اطلاعاتی دال بر حمله ترکیه به منطقه گردشگری زاخو در استان دهوک عراق که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت و در ادامه بیانیه وزارت خارجه ترکیه که مسؤولیت نیروهای این کشور در حمله را رد کرده و حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) را به انجام حمله متهم کرد، ده‌ها معترض عراقی که بیشترشان از حامیان جریان صدر عراق بودند، عصر چهارشنبه مقابل سفارت ترکیه در بغداد تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری شفق نیوز عراق، پس از آنکه برخی از تظاهرکنندگان تلاش کردند به ساختمان سفارت یورش ببرند، تعداد زیادی نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان مستقر شدند.

طبق گزارش خبرنگار شفق نیوز در بغداد، به دنبال تجمع گسترده معترضان عراقی، یکی از کارمندان سفارت ترکیه پرچم این کشور را از بالای ساختمان پایین آورد تا تظاهرکنندگان را آرام کرده و از خشم آنها بکاهد، پس از این اقدام، دستوراتی از سوی برگزارکنندگان این تظاهرات برای عقب‌نشینی صادر شد.

در همین راستا دبیرخانه کابینه عراق امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که الکاظمی به دنبال بمباران منطقه گردشگری زاخو در استان دهوک امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از برخی منابع امنیتی این کشور اعلام کرد که در این حمله که توسط حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) انجام شد، تعدادی غیرنظامی در شهر زاخو واقع در اقلیم کردستان عراق کشته شدند.

یکی از مسؤولان محلی استان دهوک اعلام کرد، “در حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به منطقه‌ای توریستی در زاخو بیش از ۳۰ گردشگر زن و کودک کشته و زخمی شدند”.

پس از این حمله، مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر این کشور نشست فوق‌العاده‌ای را در شورای امنیت ملی این کشور جهت بررسی پیامدهای حمله ترکیه به استان دهوک برگزار کرد.

در این جلسه فوق‌العاده تصمیم گرفته شد، سفیر ترکیه احضار شده و از آنکارا خواسته شود ضمن عذرخواهی، نیروهای نظامی خود را از خاک عراق خارج کند.

شورای امنیت ملی عراق در ابتدای جلسه اضطراری خود به شدت حمله وحشیانه ترکیه به شهروندان بی‌دفاع عراقی در یکی از تفرجگاه‌های استان دهوک را که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، محکوم کرد و این اقدام را نشان‌دهنده بی‌توجهی ترکیه به درخواست‌های مکرر عراق برای توقف تعرض‌ها به حاکمیت عراق و امنیت شهروندانش و احترام به اصل حسن هم‌جواری دانست.

در نهایت این شورا تصمیماتی را اتخاذ کرد که از جمله آنها تنظیم گزارش کاملی از حملات مکرر ترکیه به خاک عراق و نقض حاکمیت و امنیت آن و نیز تنظیم شکایتی فوری در این خصوص برای ارائه به شورای امنیت و سازمان ملل، احضار سفیر ترکیه در عراق و ابلاغ مراتب اعتراض و محکومیت این اقدام به آنکارا، فراخواندن کاردار عراق از آنکارا برای مشاوره و توقف روند اعزام سفیر جدید به ترکیه، ماموریت فرماندهی عملیات مشترک برای ارائه گزارشی از وضعیت مرزهای عراق-ترکیه و اتخاذ اقدامات لازم برای دفاع از خود، پیگیری وضعیت جسمانی زخمی‌های این حمله و خانواده‌های شهدا و پرداخت غرامت به آنها، هماهنگی با دولت اقلیم کردستان عراق برای اتخاذ اقداماتی جدی جهت ممانعت از تکرار این حملات، درخواست از ترکیه برای عذرخواهی رسمی و خارج کردن نیروهای نظامی‌اش از تمامی خاک عراق است.

همچنین این شورا در پایان نیز بار دیگر مخالفت خود را با اینکه خاک عراق نقطه آغاز حمله به هر کشوری بوده و میدانی برای تسویه حساب‌ها باشد، اعلام کرده و به شدت با حضور هر گروه تروریستی و یا شبه‌نظامی در خاک عراق مخالفت کرد.

About Author