دلیل انفجار باتری گوشی های سامسونگ

به گزارش ساقی آذربایجان، حالا پس از چندسال، باتری برخی دیگر از گوشی های سامسونگ هم به بمب‌های ساعتی تبدیل شده‌اند که ممکن است هر لحظه منفجر شوند.

با این که این روزها اوضاع اینترنت افتضاح است و بسیاری از کاربران نمی‌توانند به راحتی به پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر دسترسی داشته باشند اما اگر توانسته باشید در مطالب تکنولوژی‌محور این پلتفرم‌ها چرخی زده بزنید، احتمالا مطالب مربوط به انفجار گوشی‌های سامسونگ را دیده باشید. البته یادتان باشد منظورمان انفجار گلکسی نوت ۷ نیست؛ بلکه باتری بسیاری از گوشی های دیگر سامسونگ نیز به یک بمب ساعتی تبدیل شده‌اند! گوشی‌هایی که برخی از آن‌ها هنوز دوسالشان هم نشده است.

ماجرای انفجار باتری گوشی های سامسونگ چیست؟

آخرین بار که کلمات انفجار، باتری و سامسونگ را کنار هم می‌دیدیم، مربوط به دوران گوشی بدنام گلکسی نوت ۷ بود. پس از عرضه این گوشی، کاربران زیادی با فاجعه انفجار باتری گوشی رو به رو شدند.

حالا اما نوبت به یکی از گوشی‌های جدید شرکت سامسونگ نرسیده و تعدادی از گوشی‌های قدیمی این غول دنیای فناوری، منتظر انفجار هستند!به تازگی اخباری درباره انفجار چندین مدل از گوشی‌های سامسونگ به گوش رسیده؛ گوشی‌هایی که شاید شما هم یکی از صاحبان آن‌ها باشیم. البته پیش از هر چیز بهتر است بدانید این مشکل، تنها برای گوشی‌هایی پیش می‌آید که باتری آن‌ها مدت‌ها است شارژ نشده است.

دلیل انفجار باتری گوشی های سامسونگ
آن طور که از شواهد مشخص است، وقتی کاربران برای مدتی بسیار طولانی از گوشی سامسونگ خود استفاده نمی‌کنند و باتری گوشی شارژ نمی‌شود، به دلیل فعالیت‌های شیمیایی که در باتری رخ می‌دهد، این قطعه دچار انبساط می‌شود. پس از انبساط باتری، این طور به نظر می‌رسد که گوشی از وسط در حال نصف شدن است. در این زمان، انبساط بیشتر ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که کاربر، گوشی خود را نجات دهد و یا انفجار و آتش‌سوزی رخ دهد.

این مشکل محدود به گوشی‌های سامسونگ نیست!
هر چند در گزارش‌ها، نام گوشی‌های سامسونگ بیشتر به چشم می‌خورد اما این به معنای ضعف باتری گوشی های سامسونگ در زمینه باتری نیست. این اتفاق ممکن است برای هر گوشی هوشمند یا غیرهوشمندی که برای مدتی طولانی شارژ نشده است رخ بدهد.نکته قابل توجه دیگر این است این که مشکل بزرگ و خطرناک، تنها به گوشی‌ها محدود نمی‌شود و هر دستگاهی که از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کند ممکن است مانند یک بمب ساعتی، روزی منفجر شود.

بهتر است بدانید این مشکل ممکن است برای تمام گوشی‌ها (چه قدیمی و چه جدید) رخ دهد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهند گوشی خود را برای مدتی طولانی استفاده نکنند، بهتر است از راه حل‌هایی که سامسونگ ارائه کرده استفاده کنید.

چطور از انفجار باتری گوشی‌های هوشمند و دیگر باتری‌های لیتیوم یونی جلوگیری کنیم؟
اگر اهل پیشگیری نیستید، می‌توانید سراغ خرید کیف‌های ضدآتش که به شدت کم‌یاب و تا حدی گران‌قیمت هستند بروید. البته اگر در خارج از ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید بگ‌های ضدحریق را با حدود ده‌دلار از آمازون تهیه کنید.اما اگر می‌خواهید از آتش گرفتن باتری وسیله‌ای که برنامه‌ای برای استفاده از آن در ماه‌های آینده ندارید جلوگیری کنید، می‌توانید سراغ این راه حل‌ها بروید.
گوشی خود را خاموش کنید و آن را به شارژ بزنید. بهتر است برای زمانی که برنامه‌ای برای استفاده از گوشی ندارید، شارژ آن را در حد ۵۰ تا ۷۰ درصد نگه دارید. دقت کنید اگر باتری گوشی شما همین حالا هم باد کرده، به هیچ وجه نباید آن را شارژ کنید؛ چون خطر انفجار چندین برابر بیشتر می‌شود.
دیگر نکته مهم، استفاده از شارژهای اصلی است. به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی سراغ استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت نروید. بسیاری از شارژرهای فندکی فیک و ارزان موجود در بازار، بزرگ‌ترین دشمن باتری گوشی هستند.
حتی وقتی هیچ استفاده‌ای از گوشی نمی‌کنید هم بهتر است هر سه تا شش ماه آن را شارژ کنید. یادتان باشد در زمان شارژ، گوشی، نکات اول و دوم را فراموش نکنید.

گوشی بلااستفاده خود را به هیچ وجه در محیط‌های گرم نگذارید. اگر گجت شما هیچ استفاده‌ای ندارد، آن را در اتاقی خنک قرار دهید.هر چند اخبار انفجار و آتش‌سوزی باتری گوشی های سامسونگ بیشتر به گوش می‌رسد اما این اتفاق ممکن است حتی برای ایربادها، پاوربانک‌ها، باتری‌های قابل شارژ دسته‌های بازی و هر دستگاهی که به باتری لیتیوم یونی مجهز است اتفاق بیفتد؛ پس مراقب باشید.

About Author