سرباز وطن، طبیب جمهور!

مسعود پزشکیان (زاده ۷ مهر ۱۳۳۳) سیاستمدار و پزشک ایرانی است که از سال ۱۳۸۷ به‌عنوان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو فعالیت می‌کند و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بود.
پزشکیان در دوره دهم، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود. او در دولت دوم سید محمد خاتمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بود. او نامزد تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ است.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-08-15 11:46:41Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

زندگی

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد در آذربایجان غربی طی کرد و سپس به ارومیه رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته علوم تجربی اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.
او دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد.

سوابق و فعالیت‌های سیاسی

*رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز
* معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه اول سید محمد خاتمی در دوره وزارت محمد فرهادی
* در کابینه دوم سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.
* نماینده مردم تبریز در در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی
* نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره دهم

انتخابات

پزشکیان با حضور در انتخابات مجلس هشتم به‌عنوان نماینده تبریز از سوی مردم این شهر انتخاب شد؛ در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم نیز به عنوان نماینده تبریز و اسکو و عضو کمیسیون آموزش و بهداشت در مجلس حضور یافت. او در دوره دوزادهم هم در مجلس حضور دارد. او در انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب‌رئیسی ثبت‌نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رأی نایب‌رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد اما از نامزدی انصراف داد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰

پزشکیان در آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، اقدام به ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کرد که در نهایت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

وی در روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد.
پزشکیان فرزند خلف و شایسته ایران است

About Author