شعبده‌بازی شهرداری تبریز با پروژه‌های شهری از روزشمار تا پول‌شمار!

شهرداری تبریز که در اجرای پروژه‌های در دست اجرا تغییر کاربری داده، به عبارتی از روزشمار به پول‌شمار رسیده است. شهردار تبریز اعتبار و برآورد پروژه معلم را تنها در چند ماه از ۲۰۰ میلیارد به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش داد که برای همگان سوال‌برانگیز شد!
 در شرایطی که پیش تر، شهرداری تبریز از اتمام و بهره برداری نهایی تقاطع غیرهمسطح “معلم” همزمان با سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داده و برای اثبات این موضوع نیز، مهرماه سال گذشته، تابلو روزشمار آن را نصب کرده بود، این پروژه به دلیل تاخیر در اجرا و زمان بندی و محاسبات اشتباه شهرداری تاکنون به بهره برداری نرسیده و عملیات اجرایی آن ادامه دارد!پیش از این “اکبر پورخردمند”، شهردار منطقه ۵ تبریز به عنوان کارفرمای این پروژه در گفتگویی، با تاکید بر اتمام و بهره برداری به موقع این پروژه، از آن به عنوان پروژه‌ای فرامنطقه‌ای و در راستای رفع گره‌های ترافیکی منطقه شمال غرب تبریز یاد کرده و از افتتاح آن در زمان مقرر خبر داده بود.شهرداری تبریز که تا امروز موفق به افتتاح به موقع پل معلم نشده، در سکوت کامل خبری، با تغییر زمان افتتاح این پروژه، حالا از تاریخ جدیدی را برای اتمام آن اعلام کرده و زمان بهره برداری از آن را ۳۱ خرداد اعلام می کند.یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در بازدید میدانی هفته قبل خود و جمعی از مدیران شهرداری از این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومانی که حالا رقم پیمان آن نیز افزایش یافته و به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است و این پل غیرهمسطح که به گفته شهردار تبریز، نخستین پل سگمنتال شهری تبریز به شمار می رود، در تاریخ اعلامی جدید نیز به بهره برداری برسد!
تاخیر در اتمام پل معلم درحالی صورت گرفته است که باید درباره ابهامات موجود پیرامون برآوردهای مالی و اجرایی آن که در چند ماه از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام می‌شود شفاف‌سازی شود.شهرداری تبریز، برعکس سال نخست که مقید به اتمام طرح ها در زمان اعلامی و سر موعد مقرر بود، دیگر عزمی برای وفای به عهد قبلی ندارد و اغلب طرح ها و پروژه های عمرانی زیربنایی در دست اجرای آن، نظیر همین پل معلم که به کارفرمایی شهرداری منطقه ۵ درحال اجراست، به کندی و تاخیرهای بسیار درحال پیگیری هستند.موضوع این تاخیرها، دلایل آن و ابهامات مربوط به عدم برآوردهای مالی دقیق در خصوص هزینه های اجرایی پل معلم که این روزها به یکی از چالش های اصلی در حوزه مدیریت شهری تبریز تبدیل شده، از جمله مسایلی به شمار می رود که هم شهرداری تبریز، هم شهرداری منطقه ۵ به عنوان کارفرما به عنوان پیمانکار طرح، ناگزیر از شفاف‌سازی و توضیح درخصوص آن هستند.
تمدید روزشمار روگذر معلم تنها نمونه ای از این تغییر کاربری هاست و تمدید چندین و چند باره وعده چاله زدایی از خیابان ها و معابر اصلی تبریز مصداقی دیگر از این رویه پرتکرار و سریالی در شهرداری است چرا که هوشیار بهمن ۱۴۰۱ بود که پایان سه ماهه نخست ۱۴۰۲ را موعد تحقق این وعده اعلام کرد و این وعده نه تنها محقق نشد بلکه با تمدید های سه ماهه و شش ماهه به پایان سال حواله شد و در نهایت معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز روزشماری نامعلوم در ۱۴۰۳ را برای آن اعلام کرد.به این فهرست می توان روزشمارها و وعده هایی چون افتتاح پردیس فرهنگ و رسانه تبریز را نیز اضافه کرد که قرار بود ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد اما با وجود سررسید این وعده، «اتمام پروژه در آینده نزدیک» تنها توضیح مدیران شهرداری در این خصوص است و پروژه مترو تبریز نیز که دیگر نیازی به توضیح ندارد و تاخیر چند دهه ای در اجرای آن تمام مرزهای زمان بندی برای اجرای پروژه در شهر اولین ها را جابجا کرده و سوای مباحث کمی، کیفیت اجرای پروژه ها نیز خود مجالی مفصل برای نقد و بررسی می طلبد و اندر حکایت آن تنها به نقل قولی از استاندار در همین بازدید اخیر بسنده می کنیم که خواستار نظارت جدی تر بر کیفیت اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران شهرداری شده است.
به این فهرست می توان روزشمارها و وعده هایی چون افتتاح پردیس فرهنگ و رسانه تبریز را نیز اضافه کرد که قرار بود ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد اما با وجود سررسید این وعده، «اتمام پروژه در آینده نزدیک» تنها توضیح مدیران شهرداری در این خصوص است و پروژه مترو تبریز نیز که دیگر نیازی به توضیح ندارد و تاخیر چند دهه ای در اجرای آن تمام مرزهای زمان بندی برای اجرای پروژه در شهر اولین ها را جابجا کرده و سوای مباحث کمی، کیفیت اجرای پروژه ها نیز خود مجالی مفصل برای نقد و بررسی می طلبد و اندر حکایت آن تنها به نقل قولی از استاندار در همین بازدید اخیر بسنده می کنیم که خواستار نظارت جدی تر بر کیفیت اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران شهرداری شده است.
وی روزی که حکم پنجاه و هشتمین کلیددار شهر اولین‌ها را می‌گرفت، از تدوین و اجرای این برنامه برای تحول در مدیریت شهری تبریز خبر و وعده داده بود که تبریزی‌ها در آینده‌ای نزدیک نتیجه ملموس تغییر و تحولات در مدیریت این شهر را شاهد خواهند بود، شهری که هوشیار وضعیت فعلی آن را حاصل انقطاع از گذشته گرانقدر دانسته و گفته بود: متأسفانه تبریزی که در دوره‌های پیاپی هدایت کشور در حوزه‌های مختلف را بر عهده داشته و دروازه ورود صنعت و فناوری به کشور بوده، امروز در نتیجه عدم تعامل و همگرایی مسؤولان و عدم به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی در مسائل ساده زیرساختی با مشکلات عدیده دست به گریبان است.

خالی از لطف نخواهد بود اگر شهردار تبریز پس از گذشت دو سال از اعلام این وعده ها و با رصد وضعیت این روزهای تبریز و قیاس آن با زمانی که کلید شهرداری را تحویل می گرفت، میزان تحقق برنامه ها و وعده هایش را نه برای مردم و افکار عمومی، که حداقل برای سنجش عیار مدیریتی خود بررسی کند و با قاضی کردن کلاه خویش بگوید که آیا مدیریت شهری تبریز در این دو سال حرکتی واقعی به سمت بازگرداندن شهر اولین ها به جایگاه رفیع و شکوهمند خود داشته است یا خیر.

About Author