شهریار عصاره و نماد ملی شعر و ادبیات فارسی است

شهریار، عصاره و نماد ملی شعر و ادبیات فارسی است

به گزارش ساقی آذربایجان، “عابدین خرّم” در همایش روز ملی شعر و ادب فارسی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار داشت: به جرات می‌توان ادعا کرد که در دوران معاصر، هیچ شاعری به اندازه استاد شهریار، مردمی نشد و این نشان دهنده مردمی بودن استاد است که در چنین روزی بعد از سال‌ها یاد او را گرامی می دارند.

 

وی ادامه داد: آثار ماندگار این استاد حکیم همواره در حافظه ملتِ باقی ماند، علت را باید در این گزاره جستجو کرد که شهریار هیچ گاه از حوادث مهم زمانه غافل نشد و دیوان او، رد پای مهم تاریخ ایران و آذربایجان است.

 

خرّم گفت: رمز موفقیت او همان بود که خود روایت می‌کند؛ یعنی آشنایی با قرآن و حافظ از همان ابتدا. این نکته برای تمام اعصار، درس زندگی است که نظام آموزشی ما و محیط زندگی فرزندان خود را با معجزه الهی قرآن و مکتب شیرین حافظ مانوس کنیم.

 

وی ادامه داد: شهریار معتقد به تحول و تجدید حیات در شعر بود و آثار این نوگرایی در بیشتر اشعارش دیده می‏شود، او از کاربرد مضامین نو، پروایی نداشت و در این زمینه نوآوری‏های فراوانی دارد.

 

وی افزود: شخصیت راستین و پایه‌ معنوی استاد شهریار را بهتر از مقام معظم رهبری، کسی توفیق ارزیابی نداشته است؛ ایشان شهریار را با اتّکا به ادلّه و براهین علمی، «حکیم» خوانده‌اند.

 

استاندار آذربایجان شرقی گفت: زبان و شعر قطعا مهم‌ترین عامل برای ارتباطات فرهنگی و انتقال ارزش‌های الهی است، مرحوم استاد شهریار با عنایات خاصه حضرت امیرالمومنین(ع) به نیکی این وسیله گران‌بها را طراوت بخشید و دل‌های آماده را دگرگون ساخت.

 

وی اظهار داشت: طبق فرموده حکیمانه مقام معظم رهبری حفظ زبان و ادبیات فارسی پس از اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، دومین رکن هویت ملی ایرانیان است.

 

خرّم افزود: فارسی، زبان گسترش و تبلیغ تمدن بزرگ اسلامی بوده و در روزگار اوج و شکوه، این زبان از شرقی‌ترین نقطه یعنی هند و چین تا غربی‌ترین نقطه یعنی آلبانی گسترش پیدا کرده است.

 

وی گفت: در همین تبریز، شهریار بزرگ ضمن آنکه بزرگترین شاهکارهای تاریخ معاصر یعنی “حیدربابایه سلام” و “سهندیه” و “خان نه‌نه” را در ترکی آذری آفریده، یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ادبیات فارسی نیز به شمار می‌آید.

 

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: این همزیستی خارق العاده فارسی با زبان‌های اقوام و داد و ستد آن‌ها با یکدیگر از ویژگی های بارز تمدن ایران اسلامی است که در هیچ یک از مللِ به اصطلاح متمدن یافت نمی‌شود.

 

وی گفت: ویژگی ارزشمند ایران است که شاعر ملی زبان فارسی، بزرگترین شاعر زبان قومی خود نیز محسوب می‌شود و این ثروت ملی ماست.

 

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: این مسأله هم‌راستا بودن قومیت هر قوم با ملیت ایرانی بعد از دین و مذهب، بیش از همه توسط ادبیات فارسی که ادبیات عشق و صلح و حماسه است رقم می‌خورد.

 

وی افزود: حاصل این همزبانی، تمدنی است با شکوه و وحدتی ست ملی و ناگسستنی. مگر می شود، وحدت ملیِ ترک و آذری و عرب و لُر و تهرانی و اصفهانی و شیرازی و خراسانی و سیستانی را که دارایی‌های مشترکی چون فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی و نظامی و شهریار دارند از هم گسست.

 

خرّم ادامه داد: شهریار به همه مراتب و مناسبات ملی، دینی و تاریخی ما پرداخته است. از اساطیر کهن ایرانی تا پیشوایان مذهبی؛ از مشروطه تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هم عاشقانه برای زبان مادری و رسوم محلی خود سروده؛ و هم با کمال عشق به ساحت ایران ابراز ارادت کرده است.

 

وی گفت: شهریار طبیعت ایران‌دوستی و اسلام‌خواهی آذربایجان است و در یک کلام؛ شهریار، ایران با لهجه آذربایجان و تبریز است.

 

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: او همزمان با بیت های متعدد خود که عشق اصیل به زبان ترکی آذری را فریاد می زند در عین حال مسیر خود را از تجزیه‌طلبان جدا می کند.

 

وی اضافه کرد: آثار این استاد حکیم برای دفاع مقدس، شاهکارترین شعرهاست، شهریار زیر بمباران برای رزمنده‌ها، با گریه و اشک اخلاص برای جوانانی که عازم جبهه‌ها هستند نیز شعر می خواند.

 

خرّم گفت: این ابیات آنقدر زیبا و متفاوت هستند که حتی کسانی که آشنایی زیادی هم با فن شعر ندارند تفاوت آنها را با شعرهای معمولی درک می کنند؛ باید این درّ ثقیل را ارج نهاد و شجره طیبه‌ای از شاگردان خلف او تربیت کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز دولت مردمی، عزم خود را جزم کرده تا روح تازه‌ای بر کالبد ملت بزرگ ایران بدمد، این مهم با فرهنگ میسور خواهد بود و فعال‌سازی ظرفیت‌ها و استعدادهای درخشان هنری در اولویت بخش فرهنگ قرار دارد تا مفهوم پرتلالو انقلاب اسلامی با تکمیل آثار به جهانیان عرضه شود.

About Author