عریضه ای برای رییس جمهور/ عقب ماندگی آذربایجان شرقی نیازمند همت دولت

هر ساله به مناسبت ۲۹ بهمن سالروز قیام مردم تبریز علیه دودمان پهلوی در سال ۵۶، جمعی از عاشقان و دوستداران نظام و انقلاب به دیدار مقام معظم رهبری می‌ روند و ایشان همیشه از این قیام به بزرگی یاد می‌کنند که ریشه طومار شاهنشاهان را در هم پیچید و چهلم های شهدای ۲۹ بهمن تبریز در سراسر شهرهای کشور به پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۵۷ ختم شد. به همین مناسبت و در گرامیداشت رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب ، عریضه ای خطاب به رییس جمهور محترم تقدیم می گردد :
■شما بهتر مطلع هستید که بعد از طلوع اسلام در ایران ۱۴۰۰ سال می‌گذرد و در طول این ۱۴ قرن تبریز و آذربایجان با سپر بلا قرار دادن خود در برهه های حساس تاریخی با ۹ بار پایتختی ملی و محلی کشور را انسجام و حفاظت کرده و به امروز رسانده است و در حفظ تمامیت ارضی آن، مردم مبارز و شریف آن رنج ها و مرارت های بی شمار کشیده و به تعبیر رهبر عزیزمان《آذربایجان،سر ایران بوده است》
■در جریان هستید که در اوایل قاجارتبریز،اولین شهر ایران و آذربایجان مهم ترین ایالت کشور بوده و از اواسط قاجار تا اواخر پهلوی و پیروزی انقلاب، تبریز دومین شهر کشور و آذربایجان شرقی،دومین استان توسعه یافته بوده است ولی در این ۴۵ سال وزنه آذربایجان را عمدی و غیرعمدی و به دلایلی مختلف، کاسته اند و ما شاهد تبعیض های آشکار و غیرآشکار بوده‌ایم که در ذیل برخی از آن ها را خدمت شما عرض خواهیم کرد.
■در سال ۵۷، همزمان با پیروزی انقلاب، تبریز، دومین شهر بزرگ، پرجمعیت و صنعتی و اقتصادی کشور پس از تهران بود. در دهه اول انقلاب، مشهد را جایگزین آن کردند، در دهه دوم اصفهان پیشی گرفت، در دهه سوم شیراز جلو رفت و ۲ سال پیش با ایجاد تقسیمات جدید سیاسیِ ناپخته در دیوار به دیوار شرق تبریز، ۲۵ هزار هکتار وسعت آن را کاستند و کرج را پنجمین شهر بزرگ کشور کردند یعنی به زبان ساده در طول قاجارها و پهلوی‌ها، تبریز دوم، امروز به شهر ششم کشور تقلیل موقعیت یافته است.
■آمارهای رسمی نهادهای دولتی و مراکز پژوهی و تحقیقاتی در دانشگاه ها نشان می‌دهد که هرسال از جایگاه آن کاسته شده ودر تولید ناخالص داخلی استانها آذربایجان، کاهش محسوس یافته و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، سهم آذربایجان شرقی ۳/۵ ، آذربایجان غربی ۲ و اردبیل و زنجان هم هر کدام ۱ درصد تولید ناخالص کشور را داشته اند.
■بر اساس آمار درآمد سرانه خانواده های شهری در همه سال ها، تهران ثروتمندترین و در برخی سال ها، استان های آذربایجان جزو فقیرترین مناطق کشور بوده‌اند. در سال ۹۰ سرانه درآمد خانواده‌های شهری ساکن در آذربایجان شرقی در بین استان ها رتبه ۳۱ بوده و آذربایجان غربی نیز در سال های گذشته، ۲ بار در میزان درآمد سرانه خانوار شهری رتبه آخر را کسب کرده است.
■اگر به میزان مشارکت شهروندان ساکن در کلانشهر ها نگاه کنیم، در رفتن به پای صندوق ها، عوامل فوق و عوامل دیگری از جمله تبعیض‌ها موجب شده که تبریز در میزان مشارکت در انتخابات در رده های آخر کلانشهرهای مشابه خود قرار گیرد یعنی به زبان ساده بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌توانند در حوزه انتخاباتی تبریز و حومه پای صندوق های رأی بروند که در برخی از انتخابات گذشته، میزان مشارکت مردم بسیار پایین بوده است.
■ می‌دانیم تبریز و آذربایجان پتانسیل های خوبی برای گردشگری دارد. آثار تاریخی و تمدنی قابل توجهی در این سرزمین فرهنگ خیز و هنرپرور وجود دارد که تعدادی از آنها با ثبت در یونسکو بعنوان میراث جهانی مورد توجه قرار گرفته اند. در این راستا باید زیرساخت های گردشگری منطقه ما تکمیل شود. یکی از این زیرساخت ها توسعه و ساخت سالن وسیع و مجهز برای ورود و خروج آبرومندانه گردشگران ایرانی و خارجی است که از مدتها قبل مصوبه ملی دارد و تا حال مسکوت مانده است که استاندار جدید باید پیگیر تحقق این امر مهم باشد و از سویی فرودگاه تبریز که در سال ۱۳۳۹ چند سال قبل از افتتاح فرودگاه استانبول ساخته شده با اینکه در سال های اخیر تلاش‌هایی برای توسعه آن شده ولی کافی نیست. آیا تلاش لازم برای توسعه و تجهیز فرودگاه تبریز که عنوان فرودگاه بین‌اللملی را با خود یدک می کشد و موقعیت خاصی بدلیل قرار گرفتن در کریدور هوایی شرق و غرب عالم دارد صورت گرفته و دولت و نمایندگان در کمیسیون‌های عمران و زیربنایی مجلس برای تحقق این برنامه ها چه کرده اند.
■ لطفا سئوال شود چرا در قبال افتتاح ناقص خط آهن جدید میانه_تبریز پیگیر نشدند و پس از سال ها انتظار این طرح ملی و زیربنایی نیمه تمام افتتاح شد. برای اتصال این خط آهن به ایستگاه مرکزی راه آهن آذربایجان در غرب تبریز چه پیگیری‌های صورت ‌گرفته است. آیا آنها بهتر نمی دانند کاررا چه کرد. آن کس که تمام کرد و از سویی این طرح نیمه تمام اثربخشی و مطلوبیت لازم را با این نیمه تمام رها شدن نخواهد داشت.

■ در اخذ اعتبارات لازم برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی که متاسفانه تبریز، رتبه دوم کشوری را در بین شهرهای بزرگ دارد چه اقداماتی کرده اند. آیا مثل مشهد دفتر ساماندهی حاشیه نشینی و استفاده از اعتبارات بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی را در رفع بخشی از این معضلات دنبال کرده اند. شهرک جوانان تبریز را که برای انتقال بخشی از ساکنان حاشیه نشینی طراحی شده است الان مسکوت مانده است.
■ لطفا دولت ونمایندگان محترم اقدامات خود را در کمک به اجرای طرح مترو تبریز و افتتاح و یا آغاز عملیات احداث خطوط جدید تشریح کنند و یا در کمک به بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای استان اقدامات خود را بیان کنند. چرا میزان اعتبارات حمل و نقل عمومی تبریز کافی نیست و درسایر کلانشهر ها خطوط دو تمام و خطوط ۳ را آغاز کرده اند؟ برای تکمیل نهایی خطوط ۱ و ۲ مترو تبریز چه رایزنی با وزارت کشور کرده اند؟
■ مس سونگون که ذخیره ۱ درصد مس جهان را دارد و برای استان موهبت بزرگ الهی است قرار بود مستقل شود و شرکت مس آذربایجان شکل گیرد و شخص رئیس جمهور هم استقلال آن را قول داده بود. حداقل  تاکید شود قول رئیس جمهوری عملی شود تا افکار عمومی از ایجاد شرکت مستقل مس آذربایجان خوشحال شوند.و بهره های آن نیز به مردم منطقه هم برسد.
■ چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به نقش استان ها در شکل دهی به بدنه‌ی سازمان های بزرگ دولتی و وزارت خانه ها پرداخت. این آمار مستند نشان داد که تا دولت فعلی از استان اصفهان ۲۸ نفر وزیر و نزدیک به همین تعداد نیز روسای سازمان بزرگ دولتی را تشکیل می‌دادند. این رقم برای استان آذربایجان شرقی ۸ نفر بوده است. به عبارت ساده در طول بعد از انقلاب تعداد وزرا و روسای انتخابی برای وزارت خانه ها و سازمان های بزرگ دولتی از استان اصفهان ۴ برابر آذربایجان شرقی بوده است.در دولت فعلی نیز هیچ وزیر و رئیس سازمان کشوری متولد تبریز نیست. حضرت آقا دستور فرمایید از نخبگان و فرزندان کاربلد آذربایجانی نیز در بدنه دولت و سازمان های کشوری استفاده گردد.
■ از سوی دیگر ارزیابی و تحلیل شاخص های توسعه انسانی در مناطق شهری که در دانشگاه حکیم سبزواری انجام شده و در آن هدف از توسعه انسانی ایجاد محیطی توانمند برای مردم در جهت برخورداری از زندگی طولانی تر، سالم تر، و خلاقانه تر اعلام شده است، مناطق شهری استان های تهران، اصفهان و قزوین مطلوب ترین وضعیت شاخص توسعه انسانی برآورد شده است. متاسفانه نتایج این تحقیق نشان می دهد که نامطلوب ترین وضعیت این شاخص ها در توسعه انسانی مناطق شهری مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی است که قاطبه جمعیت آنها را اقوام سخت کوش بلوچ، کرد و ترک تشکیل می دهد، یعنی به زبان ساده مناطق شهری غرب آذربایجان در بین ۳۱ استان کشور رتبه ی ۲۸ام عقب ماندگی مناطق شهری ایران را در شاخص های توسعه انسانی به خود اختصاص داده است.
■ یک گزارش دانشگاهی درباره بررسی کیفیت زندگی شهری که بطور مشترک در گروه های علمی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز منتشر شد در تعیین شاخص های بررسی و سنجش کیفیت زندگی باز هم استانهای اصفهان، یزد، فارس و تهران در رتبه های برتر کشوری قرار گرفته اند.
■ گزارش مستند دیگر منتشره از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی با عنوان “پایش فقر در سال ۱۳۹۹” نشان می هد که در رتبه بندی استانها در نرخ محرومیت در سال ۹۹ آذربایجان شرقی در بین ۳۱ استان کشور رتبه ی یازدهم، استان اردبیل در رتبه هیجدهم و آذربایجان غربی در رتبه بیست و ششم قرار گرفته است.
■ با این وصف، شاخص های توسعه در ابعاد انسانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزش، رفاه و بهداشت در استانهای آذربایجان نسبت به برخی  از استانهای مرکزی، جنوبی و شمالی وضعیت قابل قبولی ندارد و هرسال نسبت به سال گذشته شاهد افت این شاخص ها در ابعاد مختلف هستیم. آذربایجانی که روزگاری نه چندان دور مهم ترین و پیشرفته ترین منطقه ی ایران به شمار می رفت و بیش از پنجاه درصد تجارت و بازرگانی و نمادهای فرهنگی و تمدنی و آموزشی در این منطقه ی مهم جغرافیای ایران قرار داشت، امروزه به دلایل مختلف از جمله افول مدیران تاثیرگذار در سطح ملی، عدم توجه به جانشین پروری در حوزه ی مدیریت ها، دو زبانه بودن و اعمال سیاست های تبعیضی، بی توجهی وزارت خانه ها و سازمان های کشوری، حاکم شدن مدیران غیربومی و کوتوله و نبود انگیزه های کار و تلاش مضاعف و شیوع اپیدمی رخوت و سستی بیشتر در بدنه های اداری و سازمانی، همه و همه در تشدید عقب ماندگی ها و کاهش وزن و قدرت چانه زنی و اخذ اعتبارات ملی خود را نشان می هد که استانداران آذربایجان گزارش‌های کارشناسی و مستند لازم را برای جنابعالی تهیه کنند ابعاد جدیدی از عقب ماندگی ها هویدا می شود.

■  دولت در تسریع طرح احداث بزرگراه در سواحل جنوبی ارس با توجه به اظهار تمایل طرف های صاحب منافع به اجرای طرح شاهراهی زنگه زور از خاک ایران و استفاده از این فرصت طلایی برای اجرای آن در خاک ایران چه اقداماتی کرده اند؟ آیا وزیر راه و شهرسازی برای اجرای این طرح مهم منطقه ای نقشه راهی دارد؟ آیا طراحی و نقشه برداری مقدماتی آن آغاز شده است؟ قبلا که هجمه می آوردیم دولتین ترکیه و آذربایجان این جاده مهم مواصلاتی را از جنوب ارس و خاک ایران احداث کنند الان که آنها اظهار تمایل کرده اند چه اقدامی دولت کرده تا ازاین موقعیت پیش‌آمده بعد از پیروزی های جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ بهره برداری کنیم و منافع ملی مان را حفظ کنیم.
●قصور بانک های خصوصی استانهای شمالغرب کشور در تجهیز و تخصیص منابع مالی مردم و بنگاههای اقتصادی پایین تر از ۴ درصد وعقب ماندگی در صنعت حمل ونقل و جابجایی مسافر با ناوگان استاندارد؛ گردش ناچیز حدود ۱۰ درصدی از ده هزار میلیارد تومانی مس سونگون در منطقه؛ سهم ناچیز ۲ درصدی معدن در اقتصاد محلی؛ سهم غیر قابل قبول استانهای شمالغرب از وام های کلان دولتی و تسهیلات ارزان؛ حضور نه چندان موفق کالا و خدمات تولیدی صنایع آذربایجان در بازار مصرف کشورهای همسایه، روانی ۲۸ رودخانه مرزی و برداشت جزئی از حقابه و حتی نمود ضعیف نمایندگان در کمیسیون های مجلس و ده ها مورد مشابه قصوری است که گریبان اقتصاد و توسعه منطقه مارا گرفته است.
■  آذربایجان که به دلیل همجواری با کشور های قفقاز، عربی، ترک و نزدیکی به اروپا و قلب ورود به جهان متمدن و پیشرفته قرار گرفته است باید در توسعه کریدور های بین المللی و ارتباطی و ایجاد شاهراه های مواصلاتی در رتبه اول کشوری قرار گرفته باشد، تاسف بار نه تنها در میانگین کشوری از این نظر قرار نگرفته بلکه در رتبه های بسیار پایین در این حوزه های مواصلاتی و ارتباطی قرار گرفته است و نمود عینی آن ساخت و افتتاح ۳۳ درصد اتوبان ها و شاهراه های ارتباطی در استان اصفهان است و سهم استان آذربایجان غربی در این حوزه با توجه به قرار گرفتن در گلوگاه بین المللی ورود و خروج کالا و مسافر به کشور سهم یک درصدی دارد.
■  طرح بزرگ مصوب احداث بیمارستان تامین اجتماعی در تبریز روی کاغذ مانده و هنوز در مکان یابی مشکل دارد و همین طرح بعد از تبریز در شیراز اجرا و افتتاح شد. در جنوب شرق و غرب تبریز کمبود بیمارستان است. حداقل دولت پیگیر باشد این طرح اجرایی شود.
■ ازسویی دیگر تحقیق منتشره در گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان در مقوله سنجش رفاه استانهای کشور نشان می دهد وضعیت رفاهی آذربایجان شرقی در رده ی میانگین کشوری است. در این پژوهش از روش ارزیابی رفاه اجتماعی استانها از شاخص کاردینالی سن و کشش تابع رفاه اجتماعی نسبت به برابری و کارآیی استفاده شده است. یافته های این تحقیق دانشگاهی نشان می دهد که بیشترین سطح رفاه در استانهای ایران مربوط به استانهای تهران، بوشهر و مرکزی است. در این تحقیق اصفهان، خراسان رضوی، قزوین، البرز، یزد و کرمان موقعیت خوبی دارند. آذربایجان شرقی نزدیک جدول میانه های استانی قرارگرفته است و استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی دارای کمترین سطح رفاهی در کشور هستند.
■ در نشست اخیر هیات دولت و وزرا و روسای سازمان ها و معاونین و مشاوران آنها و استانداران سراسر کشور که حدود ۱۰۰ نفر بودند مشخص شد که هیچ یک از این آقایان تاثیر گذار در سطوح ملی و منطقه ای متولد تبریز نیستند. چرا دولت جناب رییسی در انتخاب وزرا و معاونین و مشاوران وزارتخانه ها و سازمان ها نیروهای مستعد ما را برای نشستن در یکی از این جایگاهها انتخاب نکرده اند. چرا در اداره کشور دولت از نیروهای مستعد تمام استانها استفاده نمی کند و تبعیض قائل می شود.
■ شنیدنی و تعجب اینجاست که اخیرا در ویکی پدیا فهرست استانهای ایران بر پایه توسعه انسانی که پایه هر نوع توسعه بوده منتشر شد. بر این اساس ۶ استان در رشد انسانی بسیار بالا دیده می‌شود. ۶ استان دیگر در رشد انسانی بالا جای گرفتند. که هیچ یک از استانهای ترک نشین در این دو فهرست جایی ندارند.

استانهای آذربایجان شرقی در رشد بر پایه توسعه انسانی ۱۷ همدان ۲۲ زنجان ۲۳ اردبیل ۲۵ و آذربایجان غربی در ۲۶ یعنی میانگین پایین تا قعر جدول قرار گرفته اند.
■ اتصال راه آهن ایران در شمال غرب کشور از طریق چشمه ثریا به خط آهن ترکیه  بعنوان خط ریلی آسیا_اروپا نیز طرح کاملا  کارشناسی است. و باصرفه ترین و آسان ترین خط ریلی ایران به ترکیه و اروپا محسوب می شود و می تواند ورود و خروج کالا و مسافر به کشور را تسهیل کند و کارشناسان راه آهن کشور می گویند بهترین اتصال خط ریلی ایران به ترکیه چشمه ثریا است.
■ چندی پیش پلیس راهور در روزنامه رسمی دولت اعلام کرده که پس از اتوبان تهران_کرج دومین جاده ی پررفت و آمد و ترافیک جاده ای کشور مسیر تبریز_آذرشهر است که روزانه نزدیک به ۱۸۰هزار وسایط نقلیه سبک وسنگین در آن تردد می کند و در واقع این جاده ی پر تردد دروازه ورود و خروج استان های کرد نشین و غرب کشور به تبریز و بالعکس می باشد با این حال سوال افکار عمومی از دولت این است که چرا دومین جاده ی مهم مواصلاتی کشور تاکنون به اتوبان یا بزرگراه مناسب و استاندارد تبدیل نشده است و این چه کشوری است که جاده ای با این حجم تردد به بزرگ راه و اتوبان تبدیل نشود و روزانه شاهد تصادفات ناگوار و ترافیک سنگین در نقاط مختلف آن باشیم. ولی در استان های کویری جاده هایی که یک چهارم این تردد روزانه را ندارند به اتوبان و شاهراه تبدیل شوند.
■ در کارزار سال های اخیر فعالان مردمی استان های غرب و کردنشین و غرب آذربایجان به دولت و وزیر راه و شهرسازی جهت درخواست اقدام فوری تکمیل جاده ی سرچم _میاندوآب علاوه بر کوتاه شدن مسیرها آمده است ((تراکم وحشتناک خودروها در کمربندی های غیراستاندارد تبریز که موجب بروز تصادفات زنجیره ای در بسیاری از طول سال و مرگ ده ها تن از انسان های بی گناه می شود)) حذف اکثر تردد ها از تبریز خواسته ی اصلی این کارزار بود.
واقعیت هم همین است که کمربندی های تبریز طبق اعترافات کارشناسان تعریف چندانی ندارند و برای ۳۰ سال پیش تبریز ساخته شده بودند و اکنون تبریز نیازمند احداث کمربندهای ورود و خروجی از دروازه های غربی شرقی و جنوبیست که تحرک دستگاه های مربوطه با تزریق اعتبارات ملی و محلی را می طلبد.
■ در تحقیقی مستند و مستدل در گروه اقتصاد دانشگاه اهواز برآورد شاخص توسعه ی انسانی استانهای ایران و بررسی تاثیر آن در رشد اقتصادی با استفاده از منطق فازی نیز در فصلنامه بررسی های اقتصادی – دوره هفدهم – نشان می دهد در شاخص توسعه ی انسانی، بهداشت و سلامتی، آموزش و رفاه اجتماعی باز هم وضعیت آذربایجان قابل قبول نیست و بر اساس این شاخص توسعه ی  و اجزای آن که معمولا هر ۵ سال منتشر می شود آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۵ در رتبه ی هفتم قرار گرفته است. آذربایجان غربی در رتبه ۲۴ و اردبیل در رتبه ۱۷ام و زنجان در رتبه ی ۱۲ ام جای دارد. همین شاخص ها ی توسعه استانهای ایران ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۰ نشان می دهد استان مهم آذربایجان شرقی با ۵ پله سقوط نسبت به سال ۸۵ در رده ی دوازدهم کشوری قرارگرفته و در سال ۹۵ نیز همین رده ی دوازدهمی را حفظ کرده است.
■ این تحقیق مسایلی چون محیط زیست، فرصت های سبک زندگی، اشتغال، بازنشستگی، تنوع فرهنگی، مکان های تفریحی و تجاری و دستیابی به مسکن و بهداشت عمومی نیز مورد توجه قرار گرفته است. استان های آذربایجان شرقی در کیفیت زندگی شاخص های فوق الاشاره، رتبه نهم، آذربایجان غربی رتبه هجدهم و استان اردبیل نیز در رتبه ی بیستم قرار گرفته است.
■ با این وصف، شاخص های توسعه در ابعاد انسانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزش، رفاه و بهداشت در استانهای آذربایجان نسبت به برخی  از استانهای مرکزی، جنوبی و شمالی وضعیت قابل قبولی ندارد و هرسال نسبت به سال گذشته شاهد افت این شاخص ها در ابعاد مختلف هستیم. آذربایجانی که روزگاری نه چندان دور مهم ترین و پیشرفته ترین منطقه ی ایران به شمار می رفت و بیش از پنجاه درصد تجارت و بازرگانی و نمادهای فرهنگی و تمدنی و آموزشی در این منطقه ی مهم جغرافیای ایران قرار داشت، امروزه به دلایل مختلف از جمله افول مدیران تاثیرگذار در سطح ملی، عدم توجه به جانشین پروری در حوزه ی مدیریت ها، دو زبانه بودن و اعمال سیاست های تبعیضی، بی توجهی وزارت خانه ها و سازمان های کشوری، حاکم شدن مدیران غیربومی و

بی تجربه و نبود انگیزه های کار و تلاش مضاعف و شیوع اپیدمی رخوت و سستی بیشتر در بدنه های اداری و سازمانی، همه و همه در تشدید عقب ماندگی ها و کاهش وزن و قدرت چانه زنی و اخذ اعتبارات ملی خود را نشان می هد. نمایندگان مجلس و دولت محترم برای رفع این معضلات چه برنامه هایی داشته اند.
■ بررسی بیشتر این نابرابری و ناعدالتی در شاخص های توسعه  آذربایجان نیازمند ریشه یابی های علمی و عینی و تحرک دانشگاه ها، اتاق های بازرگانی، استانداران و نمایندگان آذربایجان در مجلس شورای اسلامی است که عاجزانه تقاضا داریم دستور فرمایید گزارش های مستند و کارشناسی برای رویت و دستورات لازم در اختیار رهبر عزیزمان قرار گیرد.
■ خدمت شما عزیز و گرامی عرض شود و البته در جریان امور زوال دریاچه ارومیه هستید، یکی از بزرگترین بحران های محیط زیستی در شمال غرب کشور اگر نگین آبی گذشته آذربایجان احیا نشود شکل خواهد گرفت که پیگیر تدابیر دولت که بسیار ضعیف عمل می کند را یاد آوری می کنیم و عاجزانه مثل قاطبه مردم شریف و نجیب آذربایجان از محضر رهبر فرزانه تقاضا داریم که دستور فرمایند یکی از جلسات تعطیل شده ملی احیا دریاچه ارومیه در حضور جنابعالی تشکیل شود تا تشتت و عزم ناکافی دولت و وزارتخانه های نیرو و کشاورزی و سازمان محیط زیست بیشتر آشکار شود و روند احیا آن با جدیت دنبال شود و یا مثل طرح های انتقال آب از اقیانوس هند و دریاهای  عمان و خلیج فارس به اصفهان و مشهد،خط لوله ای به این دریاچه کشیده شود تا شاهد جان گرفتن این دریاچه زیبای ایران باشیم و ما هم مثل همیشه بیش از پیش دعا گوی شما که ریشه در خاک آذربایجان هم دارید  باشیم.

محمد فرج پور باسمنجی

About Author