عضویت در پیمان شانگهای درد تحریم‌ را دوا نمی کند

به گزارش ساقی آذربایجان، عباس آرگون در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود تحریم‌ها و عدم تبادلات مالی و بانکی با دنیا می‌توان به همکاری‌های اقتصادی در پیمان شانگهای امیدی داشت؟ به «اعتماد» گفت: حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار ارزنده هستند و هر چه ارتباطات ما با کشورهای دنیا بیشتر باشد و حضور پررنگ‌تری داشته باشیم برای ایران بسیار موثر است و می‌توان از ظرفیت سایر کشورها برای تامین کالاها و مواد اولیه بهره برد. هر چه تعاملات بیشتری با دنیا داشته باشیم این امر می‌تواند امنیت بیشتری را در حوزه اقتصادی برای کشور به دنبال آورد.
این کارشناس حوزه تجارت خارجی تصریح کرد: باید بتوانیم از حداکثر فرصت‌های تجاری کشورهایی که عضو پیمان شانگهای هستند بهره ببریم. اما این مسائل زمانی تاثیرگذار است که ما شاهد از بین رفتن تحریم‌ها باشیم و به نوعی زنجیره‌ها به هم متصل باشند.

ادامه تحریم‌ها به زیان چنین پیمان‌هایی است

این فعال حوزه تجارت تجاری با اشاره به ادامه تحریم‌های کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که این تحریم‌ها باقی بمانند شاید ایران نتواند از همه ظرفیت‌های پیش آمده آن‌گونه که باید و شاید استفاده کند، این در حالی است که با از بین رفتن تحریم‌ها می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد.این کارشناس حوزه تجارت تصریح کرد: پیمان شانگهای می‌تواند راهی برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی کشور باشد، ضمن آنکه به ایران این اجازه را خواهد داد تا از دانش و فناوری‌های روز دنیا بهره ببرد و تعاملات بیشتری با کشورهای دیگر داشته باشد.آرگون در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در تبادلات مالی به جای دلار از ارزهای رایج سایر کشورهای عضو در این پیمان استفاده کرد؟ نیز گفت: بله این امر شدنی است اما باید دید چه میزان از این پیشنهاد استقبال می‌شود و چه میزان با آن کشور تبادلات تجاری وجود دارد و تراز تجاری در آن کشور به چه صورت است؟ آیا این تراز مثبت است یا منفی؟ پس از آن تصمیم درست را گرفت.

بیش از ۶۰ درصد تجارت دنیا به دلار وابسته است

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در صورتی که اختیارات کشورها برای استفاده از ارزهای رایج میان کشورها زیاد باشد، می‌توان به این موضوع امید داشت اما باتوجه به وابستگی اغلب کشورها در تجارت جهانی به دلار و اینکه بیش از ۶۰درصد تجارت‌ها در دنیا به دلار وابسته است امریکا از این موضوع به عنوان یک حربه سیاسی برای فشار بر کشورها استفاده می‌کند که عمدتا این فشارها ظالمانه هستند. این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بهره‌گیری از ابزارهای مختلف مالی در مراودات تجاری تصریح کرد: در صورتی که بتوان از چنین ابزارهای مالی استفاده کرد برای کشور مفید است، اما ضرورت دارد تا همه این ابزارها در یک زنجیره قرار گیرند. البته با حذف تحریم‌های امریکا مسلما فرصت‌های بهتری برای کشور فراهم خواهد شد. آرگون ادامه داد: هر چه ایران بتواند در پیمان‌های بین‌المللی نقش بیشتری داشته باشد این موضوع می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و از آسیب‌های اقتصادی جلوگیری خواهد کرد.

اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی بود به راحتی تحریم نمی‌شد

او تصریح کرد: وصل شدن به اقتصاد جهانی بسیار موثر است. اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی بود به راحتی تحریم نمی‌شدیم و هر چه ما بتوانیم منافع کشورهای دیگر را در کشور خودمان درگیر کنیم قطعا استفاده از سرمایه‌های آنها راحت‌تر بوده و کشور هم کمتر تهدید به تحریم خواهد شد.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: هر زمان که کشوری به صورت جزیره‌ای اقدام به کاری کرده به نتایج مطلوبی دست پیدا نکرده است و به راحتی هم از اقتصاد جهانی کنار گذاشته شده. هر چه کشور ما با اقتصاد جهانی پیوند بیشتری داشته باشد این موضوع به نفع کشور است.

برای گسترش ارتباطات بین‌المللی ملزم به پذیرش FATF هستیم

آرگون در مورد عدم تصویب FATF و تاثیر آن بر عضویت در چنین پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز گفت: برای تعاملات در قاعده جهانی باید از استانداردها و قوانین بین‌المللی پیروی کرد و آنها را پذیرفت، چراکه در بحث نقل و انتقالات ارزی و ارتباطات با کارگزاری‌ها در دنیا چاره‌ای جز تصویب FATF نیست. در شرایطی که ایران همچنان در شرایط تحریمی به‌سر می‌برد موضوع FATF هم چندان کاربردی نیست اما در صورت لغو تحریم‌ها و گسترش ارتباطات بین‌المللی با بانک‌های دنیا ملزم به پذیرش استانداردهای FATF هستیم، در غیر این صورت نمی‌توان مشکلات را حل کرد. او افزود: هر چه بتوانیم موضوعات اقتصادی کشور را با استانداردهای جهانی انطباق بیشتری دهیم و از حالت جزیره‌ای خارج شویم، بهتر می‌توانیم راه توسعه را در پیش بگیریم.

About Author