ماجرای پیامک های شبهه ناک شهرداری تبریز به کجا رسید ؟

اختصاصی ساقی آذربایجان: درست چند ساعت مانده به انتخابات دور دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از داغ‌های مجازی انتشار چند تصویر از پیامک منتسب به شهرداری تبریز بود که حکایت از یک شیطنت انتخاباتی داشت. داستان مربوط به انتشار چند تصویر از پیامک و سامانه کارمندی منتسب به شهرداری تبریز بود که در آن برای کارکنان نوشته شده بود: «همکار گرامی؛ تا آخر وقت اداری امروز شناسه کد ملی درج شده در پشت کارت ملی خود را به کارگزینی منطقه تحویل نمایید ! این‌که آیا چنین شماره‌ای متعلق به شهرداری تبریز بوده یا نه، سند دقیقی وجود ندارد؛ اما تصاویر وایرال شده در فضای مجازی نشان می‌دهد این ادعا صحت دارد؛ چرا که در سابقه پیامک‌ها مواردی از دعوت به کارگزینی و خدمات‌پرسنلی نیز وجود دارد. داستان زمانی جالب می شود که بدانیم که حتی این پیام از پنل اداری کارکنان نیز ارسال شده است! سکوت شهرداری هم بر صحت این ادعا(سکوت نشانه رضایت است) افزود از آن جا که شهرداری در فضای رسانه‌ای تابحال هیج واکنشی در این خصوص نداشته است. تصویر دیگری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن ظاهرا شهرداری تبریز با ارسال پیامکی، بدون اشاره مستقیم به این خبر، با تکذیب هرگونه پیامی منتسب به این مجموعه و جعلی دانستن «این‌گونه اخبار» (اشاره نشده است که چه گونه اخباری؟) درصدد تلطیف فضا برآمده است. حتی در بخش دیگری از پیام به کارمندانش گفته که افزایش حقوق‌ها ربطی به حمایت شهرداری از داوطلبی خاص ندارد! ضمن آن‌که «شهرداری در امر برگزاری انتخابات وظایف قانونی خود را در کمال بی‌طرفی انجام داده و از هیچ کاندیدایی حمایت و طرفداری نمی‌نماید.» قضیه بودار ارسال پیامک صرفا در فقره فوق خلاصه نمی شود و گویا فقره اخیر برای بار دوم رخ داده و درمورد اول پیامکی با این مضمون که آیا می دانید تنها حامی کارگران شهرداری چه کسی بود؟
به محض اطلاع از موضوع و به جهت رسالت مهمی که رسانه ها در کنار دستگاه های نظارتی برای برگزاری یک انتخابات سالم دارند، آن را با برخی از اعضای شورا و فرماندار تبریز در میان گذاشتیم. معاون سیاسی استاندار هم که مثل همیشه حال و حوصله جواب دادن نداشتند و تماس و پیامک ما در این رابطه بی پاسخ ماند.

* بدسلیقگی صرف بود که باعث ایجاد شائبه گردید!

در همین ارتباط فرماندار تبریز ضمن اشاره به اطلاع از موضوع و ورود سریع به آن به ساقی آذربایجان گفت: به محض رویت پیامک، ستاد پیشگیری با همکاری دادستان محترم به موضوع ورود کردیم و تا پاسی از شب پیگیر ماجرا بودیم و تدابیر لازم در این خصوص انجام شد.فاتح افزود: این موضوع یک بدسلیقگی صرف از سوی شهرداری تبریز بود و سریعا با ورود خود تذکرات کافی و وافی در این خصوص داده شد!

* چنین اقدامی در ایام انتخابات شبهه ناک و قابل بررسی است!

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر هم در گفتگو با ساقی آذربایجان ضمن انتقاد از این اتفاق با اشاره به پیامک اول گفت: خود این پیامک محل سوال است از این جهت که چرا اطلاعات و شماره تماس کارکنان شهرداری در اختیار ستادهای انتخاباتی قرار گرفته است تا پیامک بنام فرستاده شود؟ البته پیامکی تقریبا با همین موضوع برای نیروهای بسیج هم ارسال شده بود که البته نه تنها کار درستی نیست شبهه ناک و قابل بررسی است اما اینکه این اطلاعات مهم چگونه در اختیار کاندیداها قرار می گیرد قابل بررسی است!
رشیدی در رابطه با پیامک ارسالی از سامانه خود شهرداری نیز گفت: در رابطه با پیامک دوم با پیگیری که انجام دادم گویا چنین درخواستی برای تکمیل اطلاعات پرسنل در سامانه انگشت زنی بوده اما اینکه چرا فقط همین عدد پشت کارت ملی بین اطلاعات پرسنل از قلم افتاده باز جای تردید است. در ایام انتخابات بسیاری از امور به حالت تعلیق در می آید تا شائبه ایجاد نشود چطور می شود که ما بعنوان عضو شورای شهر برای دسترسی به اطلاعات ساده پرسنل باید کلی مکاتبه کنیم و تذکر بدهیم تا این اطلاعات را دریافت کنیم اما ..

* در کنار نهادهای ذیربط در حال بررسی موضوع پیامک های شهرداری تبریز هستیم!

در نهایت رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر هم ضمن تایید این موضوع ضمن اشاره به تعدد وجود مواردی از این دست به ساقی آذربایجان گفت: تنها این نبوده و گویا شماره تماس پرسنل هم در اختیار برخی از کاندیداها قرار گرفته که در نهادهای ذیربط در حال بررسی جدی موضوع هستیم.
بهرحال هر چه بوده گویا با دقت نظر دستگاه های نظارتی جمع و جور شده است اما چندین نکته در این رابطه قابل بررسی است. اولا طبق گفته رشیدی چرا باید این اطلاعات ذی قیمت در اختیار ستادهای انتخاباتی باشد که پیامک به نام از سوی یک ستاد خاص به کارکنان شهرداری ارسال شود؟ آیا اعضای محترم شورای شهر از شهردار تبریز بابت این مسئله توضیح خواهند خواست و یا موضوع زیر سبیلی

رد خواهد شد؟ ثالثا قصه بافی در این مورد که این کد برای سامانه ورود و خروج بوده هم برای افکار عمومی قانع کننده نیست و یک انسان دارای بیماری سندروم داون یا کسی که بهره هوشی ۲۰ هم داشته باشد هم می داند که شب انتخابات نباید چنین پیامکی ارسال کرد چه برسد به سیستم شهرداری تبریز که ماشاالله پر از افراد خبره، نخبه و آگاه به مسائل روز است! توجیحاتی از این دست هم به درد عمه آقایان می خورد و بهتر است برای عدم تکرار این موضوع هم توسط فرماندار و هم معاون سیاسی و در نهایت دادستان محترم تذکرات و برخوردهای جدی صورت بگیرد و اطلاعات کارکنان ادارات دست به دست بین ستادهای انتخاباتی آقایان کاندید نچرخد!/

About Author