وقتی قلب ورزش دانشجویی در تبریز می‌تپد

به گزارش ساقی آذربایجان،، پرونده المپیادهای ورزشی دانشجویان دختر و پسر با برگزاری چهاردهمین دوره آن در تابستان ۱۳۹۷ در شیراز بسته شد و برگزاری پانزدهمین دوره این رویداد ورزشی در کهن شهر تبریز نشان از اهتمام وزارت علوم برای ایجاد بسترهای شادابی و نشاط دانشجویان دارد.

بدیهی است در دورانی که جامعه با چالش هایی همچون شیوع کرونا و تبعات روان شناختی و جامعه شناختی ناشی از آن دست به گریبان است، برگزاری بزرگ ترین رویداد ورزش دانشگاهی کشور با حضور نخبگان ورزشی می تواند علاوه بر دستاوردهای ورزشی از ابعاد دیگری چون رونق گردشگری، تاثیرگذاری بر تغییرات خزنده اقلیم فرهنگی کشور و … نیز حایز اهمیت باشد.

بدیهی است در دورانی که جامعه با چالش هایی همچون شیوع کرونا و تبعات روان شناختی و جامعه شناختی ناشی از آن دست به گریبان است، برگزاری بزرگ ترین رویداد ورزش دانشگاهی کشور با حضور نخبگان ورزشی می تواند علاوه بر دستاوردهای ورزشی از ابعاد دیگری چون رونق گردشگری، تاثیرگذاری بر تغییرات خزنده اقلیم فرهنگی کشور و … نیز حایز اهمیت باشد.

بدیهی است که گرد هم آمدن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای برگزاری پانزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در تبریز در شرایطی که یک هزار و ۸۰۰ نفر از آنان را ورزشکاران تشکیل می دهند، تجربه موفق و ارزشمندی از منظر ارتباطات میان فردی، گروهی و اجتماعی است و تکرار آن می تواند در رشد شخصیتی نخبگان آینده ساز کشور موثر باشد.

علاوه بر این، برگزاری المیپاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور در شهرهای متفاوت که این بار قرعه آن به نام تبریز کهن افتاده است، زمینه ساز تعاملات فرهنگی میان اقوام مختلف ایرانی است تا شکوه و عظمت تمدن ایرانی- اسلامی را به نمایش بگذارند و در فضایی ورزشی، داشته های فرهنگی و تمدنی هر قطعه از این سرزمین کهن را در قالب رقابت های ورزشی به منصه ظهور برسانند.

وقتی قلب ورزش دانشجویی در تبریز می‌تپد

وزیر علوم: باید ورزش را در سبد خانوار بگنجانیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ورزش در زندگی روزمره گفت: باید ورزش را نیز در سبد خانوار خود بگنجانیم.

محمد علی زلفی گل در مراسم افتتاحیه پانزدهمین المپیاد  فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه تبریز با اشاره به تغییر اقلیم فرهنگی کشور افزود: به واسطه پیشرفت فن آوری اطلاعات، فضای دیجیتال، فضای مجازی و فرهنگ کشورمان و همه دنیا در حال تغییر است و ما باید هواسمان باشد به عنوان افراد تحصیل کرده و افرادی که بهترین دوران زندگیمان را صرف کسب علم و دانش می کنیم تلاش کنیم که اقلیم فرهنگی را مطابق میل خودمان رقم بزنیم و در این راه باید در سبد خانوار خود سبد ورزش نیز بگنجانیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ویروس کویید ۱۹ در ۲ سال گذشته محدودیت هایی برای ما  بوجود آورد عنوان داشت: خدا را شکر با بهبود وضعیت کرونایی کشور  و تعطیلی دانشگاه ها این فرصت مهیا شد که شاهد حضور پر شور و شوق دانشجویان در دانشگاه ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این ۲ سال تجربه ارزشمندی به ما آموخت و متوجه شدیم که دانشگاه بدون دانشجو کالبد بدون روح است و خداوند بزرگ را هزاران بار شکر می کنیم که امروز اولین رویداد فرهنگی ورزشی را در شهر اولین ها و در شهر تبریز داریم.

زلفی گل با اشاره به اینکه اکثر کرسی های دانشگاهی را دختران ایرانی کسب کرده اند و در خیلی از رقابت های علمی دختران دانشجو پرچم دار و علم دار هستند.

وی اظهار کرد: عزیزانی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و از دیار و ناموس ما دفاع کردند باعث شدند تا شرایطی بوجود آید تا رقابت هایی که در مقاطع و رشته های مختلف بین آقایان و خانم ها برگزار می شود عادلانه انجام بگیرد.

زلفی گل با بیان اینکه این شرایط عادلانه محور باعث شده تا دختران در رشته های دانشگاهی مورد علاقه خود و حتی ورزش مورد علاقه خود فعالیت داشته باشند، افزود: باید قدر این نعمت ها را بدانیم و در پیشرفت و رشد علمی و ورزشی کشور تلاش کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: به عنوان وزیر علوم تحقیقات فناوری اعلام می کنم در برنامه های آموزش عالی باید سبد ورزشی و سبد فرهنگی داشته باشیم تا با این نگاه در این دوره مدیریت آموزش عالی برای فعالیت های فرهنگی و ورزشی ارزش مهمی قائل هستیم چرا که معتقد هستیم یک دانشجو در طول یک هفته حدود ۸۵ ساعت صرف اوقات فراغت خود می کند که باید برای این مدت برنامه داشته باشیم  و بهترین برنامه ورزش است تا شعار عقل سالم در بدن سالم به تحقق بپیوندد.

وقتی قلب ورزش دانشجویی در تبریز می‌تپد

حضور ۲۵۰۰ نفر در المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در دانشگاه تبریز

در همین حال رئیس سازمان امور دانشجویان کشور نیز با بیان اینکه در المپیاد ورزشی دانشجویی در دانشگاه تبریز ۲۵۰۰ نفر حضور دارند، گفت: در این المپیاد بیش از ۱۸۰۰ دانشجوی ورزشی و ۶۵۰ نفر داوطلب و عوامل اجرایی هم نقش آفرینی می‌کنند.

هاشم داداش پور رو اظهار کرد: برگزاری چنین مسابقاتی مانند یک رویداد بزرگ ورزشی بوده که کاری سخت و طاقت فرسایی است اما دانشگاه تبریز در این امر دست ما را گرفتند تا برای دانشجویان فرصت بی‌نظیر باهم بودن را به‌وجود آوریم.

وی ادامه داد: پس از حدود سه سال گذشت شیوع ویروس کرونا که پیش از آن المپیاد ورزشی برگزار نشد، این اولین تجربه‌ی بزرگ ورزشی بعد از شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور است.

وی افزود: در این رویداد  بزرگ ورزشی ۲ هزار و ۵۰۰ نفری، بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانشجوی ورزشی حضور دارند و ۶۵۰ نفر داوطلب و عوامل اجرایی هم نقش آفرینی می‌کنند، دست افرادی را که کمک کردند تا این رقابت بی‌نظیر شکل بگیرد، می‌فشاریم.

داداش پور خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در فرصت کم ۴۰ روزه پس از ایام عید و ماه مبارک رمضان خود را برای المپیاد آماده کند چراکه پس از دو سال رخوت در دانشگاه‌های کشور باید از هر فرصتی برای تحول بخشی به دانشجویان استفاده می‌کردیم که دختران کشور شروع کننده این رویداد بودند.

وی تاکید کرد: بعد از این المپیاد، سه المپیاد را دیگر را هم در پیش رو داریم و برای اینکه عدالت در حوزه‌ی ورزش دانشگاه‌ها رعایت شود، سال آینده نیز سه المپیاد دیگر از جمله المپیاد ورزش‌های ساحلی، معلولین و ناشنوایان و المپیاد بزرگ ورزشی همبستگی دانشجویان کشورهای اسلامی را به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهیم کرد.

وقتی قلب ورزش دانشجویی در تبریز می‌تپد

نمایش صحنه‌های به یاد ماندنی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در پانزدهمین المپیاد دانشجویی

رئیس دانشگاه تبریز نیز گفت: فرزندان برومند این مرز و بوم در پانزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور، صحنه‌های به یاد ماندنی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته و ثابت خواهند کرد که به راستی از دست مایه‌های گرانبهای ورزش و ورزشکاری به نیکی صیانت خواهند کرد.

صفر نصراله زاده اظهار کرد: حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، نشان دادند که برای جوانان و نخبگان کشور ارزش بیشتری قائل هستند.

وی ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که به دنبال بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها، فروکش کردن ویروس کرونا و با تدابیر شایسته وزارت علوم، میزبان دانشجویان سراسر کشور در مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور هستیم.

وی، از حسن اعتماد وزارت علوم و همکاران دانشگاه تبریز که از هیچ کوشش جهادی برای برگزاری بهینه المپیاد دریغ نکردند، تقدیر کرد.

نصراله زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم مجموعه شرایط ایجاد شده، به برگزاری شایسته این رویداد مهم کمک کند و همگی شاهد صحنه‌های زیبایی از جذابیت‌های ورزشی در تبریز باشیم.

وی با بیان این‌که پیشوایان ورزش سنبل ایران اسلامی هستند، خطاب به دانشجویان یادآور شد: دانشجویان عزیز حفظ و حراست از فرهنگ و اصیل ایرانی وظیفه سنگینی است که همگی باید از آن پیروی کنیم.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: از دانشجویان عزیز و به خصوص خود دانش آموختگان این دانشگاه، در شهر اولین‌ها آرزوی موفقیت و سلامتی داشته و تجربه ساعت خوشی را در شهر زیبای تبریز برای آنها آرزومند هستم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی: برگزاری المپیادهای ورزشی زمینه ساز توسعه گردشگری است

معاون امنیتی سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی به اهمیت گردشگری ورزشی اشاره کرد و گفت: برگزاری المپیاد های فرهنگی ورزشی بهترین نوع تبلیغ گردشگری می باشد و تبریز با قدمتی بیش از هفت هزار ساله بهترین مکان برای گردشگری ورزشی است.

تراب محمدی افزود: المپیادهای دانشجویی نوید بخش نشاط و هیجان در بین دانشجویان است و ما باید بعد از فروکش کردن کرونا به دنبال ایجاد این فضا در دانشگاه‌ها باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی عنوان داشت: اصلی‌ترین هدف المپیادهای فرهنگی و ورزشی آشنایی دانشجویان با رفتار و اخلاق یکدیگر است که در این مدت دانشجویان همزیستی خوبی باهم دارند و با داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی استان هم آشنا می‌شوند.

محمدی اظهار کرد: آذربایجان شرقی استانی با قدمتی بیش از هفت هزار ساله و با آثار تاریخی متعدد و ثبت جهانی شده است که دارای آب و هوای خوبی بوده و آثار تاریخی بسیاری نیز دارد؛ از جمله روستای تاریخی کندوان، جنگل‌های ارسباران، بازار تاریخی تبریز که بزرگترین بازار مسقف دنیا می باشد و همچنین کلیساهای استان نمونه‌ی بسیار خوبی از آن هستند.

وی ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران، اساتید، دانشگاه‌ها و کارکنان دانشگاه تبریز و ادارات کل استان برای برگزاری این رویداد ملی، ابراز امیدواری کرد که دانشجویان با خاطره‌ خوش و بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی تبریز و شهرستان های همجوار، این شهر را ترک کنند.

About Author