چرا بانک ها مردم را در دادن وام ازدواج اذیت می کنند؟

شهید آیت الله سید محمدعلی آل هاشم در آخرین خطبه های نماز جمعه که دو روز قبل از شهادتش ایراد شد، همچون خطبه های هر هفته، پیگیر مشکلات اساسی مردم و خواستار پاسخگویی مسئولین مربوطه شد.

انتقاد از سیستم بانکی در ارایه تسهیلات وام ازدواج به جوانان، موضوعی بود که امام جمعه شهید آن را مطالبه کرد.

شهید آل هاشم در خطبه ها روز ۲۸ اردیبهشت ماه با گلایه از بانک‌ها گفت: هیات دولت در رابطه با افزایش جمعیت به بانک‌ها و بانک مرکزی دستورات لازم را صادر کرده اما بانک‌ها کم‌کاری می‌کنند؛ بانک‌ها آنگونه که باید به میدان بیایند، نمی‌آیند و کاری می‌کنند تا متقاضیان وام پشیمان شوند.  مسئولان بانک به دستورات دولت توجه کنند و حامی جوانان باشند.

البته پیش از این نیز شهید آل هاشم بارها در جلسات و سخنرانی های متعدد، پیگیر کم کاری بانک ها در اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری شده بود.

علاوه بر گلایه امام جمعه شهید، تعدادی از شهروندان نیز طی تماس یا ارسال پیام هایی به تحریریه تبریزبیدار، اعلام کردند که از معطلی طولانی مدت پشت صف نوبت وام ازدواج به ستوه آمده اند.

عادل غلامی در واکنش به این موضوع  می گوید: اگر بگوییم در پرداخت تسهیلات ازدواج با مشکل مواجه نیستیم، صحیح نیست و در هر سیستمی قوانینی وجود دارد. بانک ها موظف به جذب منابع هستند و از طرفی ما مسئول تخصیص این منابع هستیم و منابعی که جذب می شود همان پول مردم است و بانک به خودی خود پول ندارد؛ و بر اساس وظایف خود پول را از مردم می گیرد و تعهد دارد این پول ها را به مردم برگرداند و این منابع باید در محل هایی که  دولت تایید کرده، مصرف شود.

وی ادامه می دهد: بر اساس تکالیف قانون، یکی از موارد مصرف منابع بانکی، وام فرزند آوری و ازدواج می باشد و بر اساس قانون، مدت زمان بازپرداخت و مبلغ وام تعیین می شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی همچنین می گوید: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۷ هزار و ۴۸۶ نفر در وام ازدواج از طریق بانک ملی ثبت نام کرده اند که از این تعداد  وام برای ۴۹ هزار ۹۹۱ نفر  پرداخت شده و  تعداد متقاضی در صف حدود ۱۳ هزار ۷۴۹ نفر می باشد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۸۷ درصد متقاضیان که در سامانه بانک ملی ثبت نام کرده اند توانستند تسهیلات خود را دریافت کنند، می افزاید: ۱۳ درصد باقی مانده منتظر هستند سال عوض شود تا تسهیلات وام افزایش پیدا کند و اگر در بانک ها سختگیری می شد، نمی توانستند تسهیلات خود را بگیرند.

وی اضافه می کند: ممکن شرایط برخی افراد برای وام مناسب نباشد اما برای ما تکلیف است که بر اساس اعتبار سنجی با یک نفر ضامن، سفته و چک تسهیلات آنان پرداخت شود. ممکن است ضامن برخی افراد چک برگشتی داشته باشند و یا شخص خودش چک برگشتی دارد و این عوامل باعث می شود عملکرد ما زیر سوال برود.

غلامی تصریح می کند: فرمایشات شهید آل هاشم را تایید می کنم، شاید افرادی که مراجعه کردند که با سختگیری مواجه شدند اما اکثر افرادی که مراجعه کردند توانستند تسهیلات خود را بگیرند.

 

قضاوت در مورد اظهارات این مقام مسئول را بر عهده مخاطبین می گذاریم.

About Author