چشم طمع به اراضی خلعت پوشان برای رفع نیاز شدید مالی دانشگاهیان

معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز اعلام کرد: بخشی از اراضی غیرقابل کشت منطقه خلعت پوشان به مساحت ۳۴ هکتار با مالکیت دانشگاه، در قالب مولدسازی، تهاتر می شود.
صمد حسینی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه هیچ نوع فروش زمین در منطقه یاد شده که از سوی عده ای مطرح می شود، به هیچ عنوان وجود ندارد، گفت: تهاتر در نظر گرفته شده از طریق مراجع قانونی و وفق تفاهم نامه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسکن و شهرسازی به انجام می رسد.
وی اظهار کرد: بر این اساس اراضی ۳۴ هکتاری طبق قوانین وزارت امور اقتصادی و دارایی تغییر کاربری داده شده و برای تکمیل طرح های نیمه تمام دانشگاه تبریز در اختیار پیمانکاران گذاشته خواهد شد.
حسینی تکمیل طرح های نیمه تمام و جلوگیری از فرسودگی زیرساخت های دانشگاه تبریز که بخشی از آنها از زمان تاسیس دست نخورده باقی مانده است، را از اهداف اصلی و مهم تهاتر اراضی خلعت پوشان اعلام کرد و یادآور شد: زمین های مزبور توسط تیم های کارشناسی و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی به دقت مورد بررسی قرار گرفته و خاک آن جزو خاک های درجه چهار و غیر قابل کشت و زرع است.
وی با اشاره به اینکه اراضی خلعت پوشان در سال ۱۳۵۲ توسط دانشگاه تبریز خریداری شده است، گفت: این مجموعه علمی برای توسعه فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود و نیز تامین مالی بسیاری از طرح های بجا مانده از سال های دور به شدت نیازمند اعتبارات است که با تهاتر و مولدسازی بخش هایی از اراضی خلعت پوشان می توان مسایل عمرانی و توسعه ای دانشگاه را حل و فصل کرد.
حسینی یکی از طرح های مهم دانشگاه تبریز در حوزه پژوهش و تحقیقات را ساخت برج فناوری اعلام کرد که از سال ها قبل طرح آن آماده شده اما به دلیل تنگناهای مالی هنوز هیچ اقدام عملی انجام نگرفته است که با تهاتر بخشی از زمین های خلعت پوشان این طرح نیز عملیاتی می شود.
وی محدویت های مالی دانشگاه تبریز را از جوانب و زمینه های مختلف مورد اشاره قرار داد و افزود: توسعه مرکز نجوم این دانشگاه که تلسکوپ آن در جهان همتا ندارد، از دیگر طرح هایی است که باید با تامین مالی از طریق مولدسازی، اجرایی شود.
۳۴ هکتار از اراضی خلعت‌پوشان در قالب مولدسازی تهاتر می‌شود/فروش زمین در منطقه وجود ندارد
معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز همچنین از اختصاص ۴۲ هکتار از اراضی خلعت پوشان برای تامین مسکن اساتید و دانشگاهیان خبر داد و اظهار کرد: این اراضی برای ساخت مجتمع مسکونی در منطقه ای که طرح تفصیلی ندارد، در نظر گرفته شده است که تنها ۱۹.۲ هکتار آن اختصاص به ساخت مسکن دارد و بقیه اراضی به خیابان کشی و فضای سبز اختصاص دارد.
حسینی با بیان اینکه مجتمع مسکونی دانشگاهیان تبریز بر اساس دستور صریح رییس جمهور مبنی بر تامین مسکن استادان و قانون مربوط به آن اجرایی خواهد شد، ادامه داد: مسکن استادان دانشگاه یکی از نیازهای اصلی و اساسی است که سال ها در این خصوص غفلت شده است که با نگرش مطلوب دولت سیزدهم شاهد گشایش هایی در این خصوص خواهیم بود.
وی گفت: فرایند تخصیص زمین برای مجتمع مسکونی دانشگاهیان نیز با بررسی های کارشناسی و بازدیدهای مکرر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویربرداری های مهندسی به انجام رسیده است و به زودی مقدمات اجرایی آن را فراهم می کنیم.
به گزارش ایرنا، موضوع تغییر کاربری اراضی ۳۴۰ هکتاری خلعت پوشان در روزهای گذشته بازتاب وسیع در محافل عمومی، تخصصی و فضای مجازی داشته است و برخی از صاحب نظران معتقدند هر گونه ایجاد تغییرات در این اراضی به ضرر منافع و مصالح عمومی بوده و منجر به تخریب محیط زیست و از بین رفتن خاک می شود.
این در حالی است که مسئولان دلسوز دانشگاه تبریز در سال ۱۳۵۲ اقدام به خرید این اراضی برای طرح های توسعه دانشگاه نموده اند که عمق آینده نگری این عزیزان را نشان می دهد اما اینک اعلام می شود که برای اجرای همان طرح های مورد نظر چون پول نداریم پس این اراضی را می فروشیم تا هم برای دانشگاهیان مسکن تامین کنیم و هم احتمالا طرح های توسعه و پژوهشی دانشگاه را اجرا کنیم . قضاوت نهایی با مردم و آگاهان جامعه !
از سوی دیگر این اراضی بسیار مستعد برای ایجاد فضای سبز در ورودی شهر بوده که همزمان با اجرای طرح های توسعه دانشگاه تبریز می توان به شکل بسیار زیبا و آبرومند نسبت به احداث فضای سبز در این مجموعه بی نظیر اقدام نمود ضمن اینکه رفع نیاز مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه تبریز باید جزو اولویت های دولت و مدیریت ارشد استان باشد اما این رفع نیاز نباید با از بین بردن اراضی مستعد برای استفاده عمومی همراه باشد

About Author