کنکاش آبیِ تبریز / اصلاحات مسیر اتوبوس های تندرو

جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست روح الله دهقان نژاد و با غیبت غلامرضا احمدی و شهرام دبیری برگزار شد.

روح الله دهقان نژاد در سخنان پیش از دستور خود در جلسه امروز گفت: ۱۴ خرداد منتسب به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است و الگوی امام به صورت کامل توسط رهبر انقلاب بیان شده است و باید همه ما از انقلاب الگو بگیریم.

وی افزود: باید به وصیت نامه و سیره امام خمینی (ره) عمل کنیم و ایشان را برای خود الگو قرار بدهیم. یکی از زنجیره های عظیم جمهوری اسلامی و امامین انقلاب، انتخابات است و امیدواریم روز ۸ تیر به فرمان حضرت آقا لبیک بگوییم و بار دیگر شاهد انتخابات پر شکوه شویم.

دستور جلسه اول

دستور اول جلسه امروز شورا در رابطه با گزارش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی درخصوص شبکه آب و فاضلاب تبریز و اقدامات انجام یافته در سال ۱۴۰۲ بود.

محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در این رابطه خاطرنشان کرد: خط انتقال خاوران که به یک معضل تبدیل شده بود و خوشبختانه با هماهنگی شهرداری این خط به مهرانه رود وصل شد و ادامه آن در حال گسترش است.

وی افزود: خط خلعت پوشان سال ها راکد مانده بود و این ریسک را شهردار وقت قبول کرده و توفیق اجباری شد که قدرت مانور آبی تبریز بالا برود؛ اگر خط زرینه یا نهند قطع شود می توانیم آب تبریز را مدیریت کنیم بدون اینکه قطعی آب اتفاق بیفتد.

امسال قطعی آب با برنامه نداریم

خانی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مجموعه شهرداری تبریز هماهنگی های زیادی انجام بدهیم تا شرمنده مردم نشویم؛ امسال قطعی با برنامه آب وجود ندارد پس مردم نگران قطعی آب نباشند.

وی تصریح کرد: وزیر نیرو طبق بررسی هایی که انجام داده بودند در جلسه دولت گفتند مردم شهر تبریز کاری کردند کارستان و غیر ممکن را ممکن کردند! کار ۳ ساله را در ۴ ماه انجام دادیم و باید رینک آبی تبریز سال ها پیش به یکدیگر وصل می شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همچنین تاکید کرد: سراسر خط تبریز به چاه ها و زرینه رود وصل شدند. ما مجبور بودیم از داخل شهر به مناطق پمپ کنیم و این مورد باعث نا رضایتی مردم می شد و توانستیم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: سد نهند به یک خط استراتژیک و ذخیره آب در فصل تابستان تبدیل شد. ذخیره آب برای فصل تابستان توسط خط زرینه رود انجام می شود و امکان خشک شدن مجدد آن وجود ندارد.

ضرورت تکمیل خط فاضلاب در محلات محروم

روح الله رشیدی، عضو شورا در ادامه دستورجلسه گفت: دغدغه ای که وجود دارد این است که در مناطق محروم فاضلاب شهری ناقص مانده است و باید برای تکمیل آن اعتبار دولتی تامین شود. امیدواریم تا پایان دوره ششم شورا بتوانیم فاضلاب شهری را تکمیل کنیم.

وی تاکید کرد: نرم افزار حوزه مشترکین تغییر پیدا کرده و مردم بابت این تغییرات گلایه دارند.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، عضو دیگر شورا نیز تصریح کرد: آب تبریز با استاندارد های ملی و بین المللی چقدر فاصله دارد؟ گفته می شود در شبکه های فاضلاب تبریز نشتی هایی وجود دارد، افزایش خاک مرطوب در بعضی مناطق افزایش پیدا می کند و باعث فرونشست خاک می شود.

از خطر فرونشست تا کیفیت پایین آب

بابایی اقدم، عضو شورا در این رابطه افزود: کار کردن در حوزه فاضلاب شهری بسیار سخت است و بابت این کار تقدیر و تشکر می کنیم.

وی افزود: فرونشست زمین یک بحران ملی است و علت عمده آن برداشت آب از چاه ها است برای این موضوع چه تدابیری دارید؟ قطعی آب در بعضی از مناطق وجود دارد و کیفیت آب هم پایین است.

بوی تعفن آب های سطحی در  آخماقیه / برای انتقال آب ارس روز شمار بگذارید

حجت الاسلام رسول برگی، عضو دیگر شورا نیز مطرح کرد: در مجتمع های مسکونی گاها یک کنتور وجود دارد اما برای هر واحد مسکونی باید یک کنتور معرفی شود و بیشتر مجتمع ها آب چاه ندارند و باید الزام کنیم مجتمع ها پکیج تصفیه آب داشته باشند.

وی در ادامه گفت: بوی تعفن آب های سطحی در محله مسجد جامع آخماقیه فاجعه بار است و مردم اذیت می شوند.

حجت الاسلام برگی در پایان تاکید کرد: ای کاش نمایندگان مجلس ما مثل نمایندگان مجلس یزد همت داشته باشند و برای انتقال آب ارس روز شمار داشته باشند.

علی باغبان، عضو دیگر شورا اذعان داشت: ۹ درصد باقی مانده فاضلاب شهری چقدر بودجه می خواهد؟ و انتظاراتی که از اعضای شورا دارید؟ شبکه فاضلاب کی به اتمام خواهد رسید؟

یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز نیز در ادامه این دستورجلسه گفت: به ایام پیک نزدیک می شویم و باید ادارات در بحث صرفه جویی آب پیشرو باشند تا بتوانیم به خوبی مدیریت آب را پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد: بحث فرسودگی شبکه ها وجود دارد و بر اساس مطالعه باید انجام بگیرد. تملکات خیابان انقلاب هم در حال اتمام است و به مردم قول داده ایم تا سریعتر تکمیل شود.

شهردار کلانشهر تبریز خاطرنشان کرد: موضوع روان آب ها بسیار مهم است و اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم آب شرب تبریز تامین می شود؛ کمتر از ۱۵ درصد از روان آب ها استحصال می شود و بقیه آن ها هدر می رود.

خانی در ادامه اظهار داشت: اگر بودجه دولتی امسال تامین شود می توانیم ۹۰ کیلومتر باقی مانده را تکمیل کنیم. کیفیت آب تبریز از حد بالایی برخوردار است و با این روال پیش خواهیم رفت.

وی افزود: از ۴۰ هزار خانوار تبریزی انشعاب آب گرفته نشده است و این برابر است با جمعیت شهرستان مرند و این مورد باعث شده است افزایش بی رویه آب بیشتر شود؛ هر مجتمعی را بخواهید می توانیم انشعابات آنان را جدا کنیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تاکید کرد: ایستگاه تصفیه برای آب شرب تبریز لازم نیست و اگر بیشتر از یک ماه استفاده شود بسیار خطرناک است و برای تکمیل محله قراملک نیز بودجه دولتی اختصاص پیدا کرده است.

 

دستور جلسه دوم

در دستور دوم جلسه امروز شورا، آخرین وضعیت اتوبوسرانی کلانشهر تبریز بررسی شد.

رشیدی، عضو شورا در رابطه با این موضوع بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد ۱۵۷ اتوبوس وارد اتوبوسرانی تبریز  شده و هفته گذشته نیز به نقل از آقای شهردار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد قرارداد شده است.

وی اظهار داشت: ۲۶۷ اتوبوس به دلیل فرسودگی از چرخه خدمت خارج شده اند، تعداد کل اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی ۶۴۶ مورد است.

رشیدی تصریح کرد: شورا مجوز داده داده تا اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شود؛ اصلاحات مسیر BRT نیز شروع شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم ترین مسائل در ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی مسائل مربوط به نیروی انسانی است.

قرار بر این شد هفته آینده با حضور مدیر عامل اتوبوسرانی به صورت جزئی این موارد بررسی شود.

 

دستور جلسه سوم

 

 

دستور سوم جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اقدام شهرداری تبریز براساس بند ۴ از مصوبات شورای شهر جهت مساعدت مالی به وراث تقی زاده مالکین پلاک ثبتی اصلی ۶۶۵۰ فرعی ۵۸ قطعه ۵۷ بااعمال محاسبات عوارض به سال ۱۴۰۲) پرداخت.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد

دستور جلسه چهارم

دستور چهارم جلسه امروز شورا در رابطه با بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اقدام شهرداری تبریز درخصوص هبه به آقای  محمدی و شریک مالکین پلاک ثبتی اصلی ۷۱۶۶ فرعی ۴۶۳۸ قطعه ۴ با اعمال محاسبه عوارض به سال ۱۴۰۲ بود.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

دستور جلسه پنجم

در دستپر پنجم جلسه امروز شورا، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر هبه بخشی از بدهی آقای پورکاظم از بابت عوارضات ملک به پلاک ثبتی اصلی ۱ فرعی ۱۹۵۱۰ بخش ثبتی ۱۰ تبریز بررسی شد.

لازم به ذکر است این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

دستور جلسه ششم

 

 

دستور ششم جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز واگذاری ملک متعلق به شهرداری تبریز بخش ۳ تبریز به قیمت روز و براساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری به مساحت ۱۲۰ مترمربع پرداخت.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

دستور جلسه هفتم

دستور هفتم جلسه امروز شورا در رابطه با بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اقدام شهرداری تبریز براساس بند ۸ از مصوبات جلسه شورای شهرجهت مساعدت مالی به مالک ملک پلاک ثبتی اصلی ۶۶۲۱ فرعی ۳۰۵ با اعمال محاسبات عوارض بر مبنای سال ۱۴۰۲ بود.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

دستور جلسه هشتم

 

 

در دستور هشتم جلسه امروز شورا، لایحه شماره شهرداری تبریز مبنی بر اعطای اختیارات به شهردار تبریز جهت هبه تا سقف معینی از کارمزد تقسیط بدهی عوارضات افراد نیازمند بررسی شد.

لازم به تاکید است که مبلغ این لایحه ۱۰۰ میلیارد تومان شد.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد

 

دستور جلسه نهم

دستور نهم جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز انتشار اوراق مشارکت از محل بودجه سال ۱۴۰۳ برای احداث، تکمیل و بهره برداری از طرح قطار شهری پرداخت.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

انتهای پیام/

About Author