مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: گردشگری غذا یکی از مزیت های بزرگ و مهم این استان در جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
به گزارش ایرنا، احمد حمزهزاده روز چهارشنبه در جمع تعدادی از مدیران و فعالان واحدهای پذیرایی و گردشگری استان، افزود: گردشگری غذا یکی از مهمترین عوامل ایجاد ذهنیت مثبت در میان گردشگران است که باید تلاش کنیم با ارائه غذاهای باکیفیت، این ظرفیت را به بهترین شکل معرفی کرده و از آن برای جذب گردشگران بیشتر استفاده کنیم.
وی جایگاه ویژه غذای آذربایجان و تبریز به عنوان یک جاذبه فرهنگی را یادآوری کرد و ادامه داد: امروز در صنعت گردشگری استفاده از انواع غذاها یکی از مهمترین ابزار جذب مسافر است و تبریز به دلیل تنوع و انبوه غذاهای مختلف در فصول سال باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
حمزه زاده با تاکید بر ارتقای کیفیت خدمات در واحدهای پذیرایی و رستوران ها، اظهار کرد: واحدهای پذیرایی و گردشگری نقشی کلیدی در معرفی ظرفیتهای استان به خصوص در بخش غذا ایفا میکنند و باید با ارتقای سطح خدمات، زمینه جذب و ماندگاری مسافران را فراهم ساخت.
وی یادآور شد: در حوزه پذیرایی و گردشگری سه عامل اصلی مکان و فضا، تجهیزات و منابع انسانی نقشی اساسی در ایجاد تجربهای خوشایند برای گردشگران داخلی و خارجی دارند که در این میان نیروی انسانی توانمند و آموزش دیده، میتوان با ارائه خدمات مطلوب، رضایت حداکثری مهمانان را جلب کند.
حمزه زاده بر اهمیت ارتقای کیفیت خدمات، گردشگری غذا و جذب حداکثری گردشگران در ایام نوروز تاکید و اضافه کرد: در این راستا باید از هم اکنون فعالان حوزه گردشگری و صاحبان رستوران ها برنامه ریزی مناسب داشته باشند.
وی ضرورت تبلیغات و بازاریابی مؤثر برای معرفی ظرفیتهای گردشگری آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه پایدار گردشگری نیازمند توجه به پایداری حضور مسافران از کشورهای مختلف است و نباید تمرکز تبلیغات تنها بر یک بازار خاص باشد.
چهار طرح گردشگری در کلیبر اجرا می شود
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی توجه به تمام مناطق استان برای جذب گردشگر را یکی از اولویت های مهم این مجموعه دانست و از صدور موافقت اولیه برای چهار طرح سرمایهگذاری جدید در حوزه گردشگری شهرستان کلیبر خبر داد و حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی را هدف اصلی این اداره کل دانست.
حمزهزاده سرمایهگذاری در بخش گردشگری را یکی از راههای اساسی توسعه دانست و افزود: با حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی، میتوان شاهد رشد زیرساختهای گردشگری و افزایش اشتغال بود.
به گفته وی احداث هتل، مجتمع گردشگری، اقامتگاههای بومگردی، ایجاد مرکز تفریحی و سرگرمی (طرح تلهکابین) و تجهیز زیرساختهای گردشگری منطقه کلیبر را از طرح های سرمایه گذای بخش حصوصی در کلیبر اعلام کرد.
حمزه زاده افزود: حضور سرمایهگذاران و ایجاد زیرساختهای گردشگری استاندارد، منطقه ارسباران را به مقصدی مطلوب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهد کرد و موجب رونق اقتصادی و فرهنگی این منطقه میشود.
گردشگری غذا یا گاسترونومی تنها شامل خوردن غذا نیست؛ این طیف از گردشگری، سوغات، انواع نوشیدنیها، شیرینی، دسر و موارد دیگر را نیز در بر میگیرد. از فروشندههای دورهگرد تا رستورانهای لوکس و هر آنچه که به غذا ربط دارد در زمره گردشگری خوراک قرار میگیرند. گردشگری غذایی محدود به بررسی تخصصی غذاها توسط افراد خبره در آشپزی نیست؛ بیشتر مردم به طعم و کیفیت غذاها و نوشیدنیها توجه میکنند و برای آنها جذابیت غذا، تازگی، منحصربهفرد بودن، طعم و عطر، ارگانیک و طبیعی بودن آن اهمیت زیادی دارد؛ و در یک کلام تمام چیزهایی که فرهنگ آشپزی یک منطقه را شکل میدهد و باعث جذب گردشگر میشود.
پست های مرتبط
سقوط مرگبار کابین آسانسور نیمه کاره در تبریز
جوانان نگران نباشند، آینده برای آنهاست
احیای ۵۳ واحد صنعتی راکد آذربایجان شرقی در سال جاری