آب مردم برای شیرجه‌زدن خوش نشین ها

متاسفانه در سال های گذشته در اطراف تبریز ویلاهایی با هزینه‌های هنگفت بصورت قارچ گونه رشد کرده و مصارف بی رویه آنها، شائبه های استفاده غیرمجاز از منابع آبی را افزایش داده است.

بحران  کم آبی سال‌ها است که در کمین تبریز و روستاهای اطراف نشسته است. با نگاه به آمارها و هشدارهای مسئولین در می‌یابیم که ذخایر آبی تبریز رو به اتمام و یا با کاهش جدی روبرو است؛ و با تغییر شرایط اقلیمی احتمالا در سال‌های آینده با کمبود آب و خشک شدن سفره‌های زیرزمینی مواجه خواهیم شد.

متاسفانه در سال های گذشته در اطراف تبریز ویلاهایی با هزینه‌های هنگفت بصورت قارچ گونه رشد کرده و مصارف بی رویه آنها، شائبه های استفاده غیرمجاز از منابع آبی را افزایش داده است و پرکردن استخر‌ در برخی از این ویلاهای خوش نشین از جمله مصارف بی‌رویه‌ منابع آبی به حساب می‌آید.

سال های اخیر باسمنج و روستاهای اطراف به دلیل داشتن باغات خوش آب و هوا، سهم چشمگیری در ساخت و ساز ویلاهای خوش رنگ و لعاب با استخر داشته است.

چالش آبی با انشعابات غیردائمی

بخشدار باسمنج در این باره به تبریزبیدار می گوید: انشعابات غیردائمی که در سال های گذشته برای باغ ویلاهای منطقه باسمنج واگذار شده، نیاز آبی روستاها و شهر باسمنج را با چالش مواجه کرده است.

کاوه صدق روحی می افزاید: طی یکسال گذشته مدیریت شده تا درخواست انشعاب از سوی مالکان ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از محدوده و حریم روستاها اجابت نشود و شرکت آب و فاضلاب باسمنج در راستای مدیریت مصرف، انشعابات گذشته را بروزرسانی می‌کند تا مصرف بی‌رویه کنترل شود.

از طرح آبرسانی رینگ جنوبی تبریز چه خبر؟

وی خاطر نشان می کند: طرح ملی آبرسانی رینگ جنوبی تبریز که از مخزن صد هزار مترمکعبی تازه احداث شده به مخازن ائل گلی و باسمنج انجام خواهد شد، در مرحله اجرای پروژه قرار دارد و طبق گفته مسئولین آبفا و آب منطقه‌ای در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. با بهره‌برداری این طرح، آبرسانی از منابع سفره‌های زیر زمینی باسمنج و هروی متوقف خواهد شد تا از این منابع برای سال‌های آتی صیانت شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر تاثیر ویلاهای استخری در تشدید بحران آب به تبریزبیدار چنین می گوید: تمام انشعابات آب شرب خانه باغ ها از اول تیرماه سالجاری در تبریز و اطراف تبریز قطع شده و هرکسی هم که استخر دارد، خودش به آب کشاورزی دسترسی دارد و به آب شرب ارتباطی ندارد.

محمد خانی با تاکید بر اینکه ویلانشینان نمی توانند با آب شرب استخر خود را پر کنند، می افزاید: این استخرها با آب چاه پر می شوند و چون اگر با آب شرب پر شود نمی توانند از پس هزینه آن برآیند.

در پایان باید گفت دفاع خوب از منابع آب باید با حمله به مدیریت‌ها باشد. اکنون مقدار قابل توجهی از منابع آبی با مدیریت‌نکردن مصرف مردم در باغات و ویلاها هدر می‌رود و اگر روند ساخت و سازهای ویلایی کنترل نشود و به تقلید از سبک زندگی ماهواره‌ای، در ویلا استخری برپا  شود و برای یک شیرجه‌زدن و لمیدن زیر آفتابگیر، استخر را با منابع آبی غیر قابل جبران پر کنند، بحران آب فعلی در تبریز و استان با توصیه و تمنا حل نمی شود.

 

گزارش از صابر عیسی پور

About Author