آذربایجان‌شرقی مصمم به احیای واحدهای راکد تولیدی

احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه تعطیل از جمله سیاست‌های اولویت دار دولت سیزدهم در راستای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است که گام‌های مهمی در مسیر تحقق آن در آذربایجان‌شرقی برداشته شده است.
رییس دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز فعالیت کابینه خود به صراحت اعلام کرد که اولویت در حوزه عمران و تولید با طرح های نیمه تمام و راکد است و دولت تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار می بندد؛ با این نگاه بود که مخبر، معاو اول رییس جمهوری در بازدید از چند واحد تولیدی در استان تهران از تصمیم برای راه اندازی ستاد احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل در کشور خبر داد.
متناسب با این سیاست کلان دولت در حمایت از تولید و رفع موانع آن، نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی و تیم اقتصادی وی نیز احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل را در اولویت کاری خود قرار دادند، به گونه ای که بازدید استاندار یا معاون اقتصادی وی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سه ماه گذشته از سرخط های خبری اصلی رسانه های این خطه بوده است.
البته این بازدیدها تنها در قالب دیدار صرف استاندار آذربایجان شرقی یا اعضای تیم اقتصادی وی از حوزه تولید و صنعت استان نبوده، بلکه بلافاصله بعد از هر دیدار، نشست عارضه یابی با حضور مدیران کل مسوول، برگزار و تصمیمات لازم برای کمک به تولیدکنندگان و صنعتگران استان برگزار شده است.
از همین رو بوده که در پنج ماه گذشته ۸۵ واحد تولیدی و هشت واحد معدنی راکد و نیمه تعطیل آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته اند؛ تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد استان در شهریور امسال ۳۵۰ واحد اعلام شده بود که حال با این حساب به کمتر از ۲۷۰ واحد کاهش یافته است.
ناظران محلی با استقبال از تلاش مدیریت ارشد آذربایجان شرقی برای کمک به حوزه تولید و صنعت در قالب بازدیدهای میدانی و برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید می گویند کارآمدی بیشتر هر گونه تصمیم محلی در این باب، نیازمند تفویض اختیارات بیشتر به ادارات کل و سازمان های استانی از سوی نهادهای مادر در تهران است.
در هر حال به نظر می رسد تلاش برای احیای واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی راکد آذربایجان شرقی به عنوان یکی از ضروریات تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی اعلامی و ابلاغی دولت سیزدهم، می تواند آمار حدود چهار هزار تایی تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی این خطه را افزایش دهد.
احیای ۸۵ واحد تولیدی راکد در آذربایجان‌شرقی
عابدین خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی که احیای واحدهای راکد تولیدی را وجه همت خود قرار داده، به تازگی اعلام کرد که با پیگیری جدی کارگروه تسهیل، در سه ماه گذشته ۸۵ واحد تولیدی راکد در استان احیا شده و ۷۸ واحد صنعتی جدید با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۳۰۰ نفر ایجاد شده است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان ارتقای سرمایه گذاری و تولید را اصلی ترین رسالت خود پس از تأمین امنیت در سطح استان می داند؛ افزود: در این زمینه تمامی تلاش خود را انجام می‌دهیم تا شاخص های تولید و سرمایه گذاری در استان را ارتقا دهیم.
محمد کلامی با اشاره به قرارگرفتن کشور در یک جنگ اقتصادی اظهار کرد: لازمه عبور موفقیت آمیز از این شرایط اتحاد، همدلی و همکاری دولت و مجموعه های اقتصادی و واحدهای تولیدی برای افزایش تولید و سرمایه گذاری است.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در سه ماهه گذشته هشت معدن راکد به چرخه فعالیت بازگشته اند و میزان صدور مجوزها برای واحدهای جدید نیز ۳ برابر افزایش یافته است.
کلامی گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه زیرساختی در سطح استان در حال انجام است که از جمله می توان به اعلام آمادگی بانک شهر برای سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی برای اتصال ایستگاه راه آهن خاوران به ایستگاه تبریز اشاره کرد.
احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل اولویت سازمان صمت آذربایجان شرقی است

رییس سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی نیز از احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه تعطیل استان به عنوان اولویت اصلی این نهاد نام برد و گفت: توانمندی‌های بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی در حوزه‌های صنعتی، معدنی و تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
پرنیا افزود: تولید محصولات باکیفیت جهانی، رقابت پذیر و صادراتی و همچنین جذب سرمایه گذاران جدید بویژه بخش‌هایی که فعالیتشان در حوزه دانش بنیان، صنعت، کشاورزی و استارت آپ‌ها تعریف شده است از مهمترین اهداف سازمان صمت و مدیران استانی است.
وی با بیان اینکه بر تسهیل گری و تنظیم گری در پیشبرد فرایندها تاکید شده است، اضافه کرد: دستیابی به بازارهای جهانی، صادرات به کشورهای همسایه و استفاده از موقعیت جغرافیایی استان که مورد تاکید وزارت صمت و مدیران استانی نیز است در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: با پیگیری برنامه‌های محوری وزارت صمت و مسئولین استان عزم جدی برای افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و تسریع در بازگشت واحدهای صنعتی تعطیل و راکد به چرخه تولید داریم.
رییس سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه همه مسئولین و مدیران اجرایی پای کار بوده و موظف به همکاری با واحدهای تولیدی و صنعتی هستند، گفت: اجازه نخواهیم داد کار هیچ واحد تولید و صنعتی پشت درب سازمان‌ها معطل بماند.
وی ادامه داد: بررسی دقیق و مستمر مشکلات واحدهای صنعتی در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انجام و چالش‌های موجود در بخش‌های مختلف اعم از تسهیلات بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، گمرکی و صادراتی، تامین مواد اولیه و بهسازی و نوسازی ماشین آلات با حضور دستگاه‌های متولی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اجرای مصوبات این ستاد از لحظه تصویب با جدیت دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه تمامی مصوبات ستاد تسهیل استان لازم الاجرا است، افزود: هیچ مانعی برای تداوم تولید و افزایش ظرفیت تولیدی در واحدهای صنعتی نداریم و محور اصلی اقدامات صمت استان حمایت و پشتیبانی عملی از تولید و مانع زدایی عملی است.
وی تشریح کرد: صنعتگران آذربایجان شرقی پیشگامان و پرچمداران توسعه اقتصادی استان هستند و با تحقق برنامه‌های محوری ابلاغی وزات صمت، گام‌های بلندی برای جهش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و ثروت آفرینی برای مردم استان خواهیم برداشت.
وی همچنین تعامل تمامی دستگاه‌های متولی امر تولید با صنعتگران و تولید کنندگان استان را ضروری دانست و گفت: آماده سازی بستر مناسب و آسان برای توسعه کسب و کارها نیاز امروز استان است.
اشتغالزایی برای ۱۲۰ نفر با احیای سه واحد تولیدی راکد

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که سه واحد تولیدی راکد در شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر آذربایجان شرقی به کمک دستگاه قضائی به چرخه تولید بازگشت.
موسی خلیل اللهی افزود: در راستای مصوبات ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان آذربایجان‌شرقی، سه واحد تولیدی راکد در شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر به کمک دستگاه قضائی به چرخه تولید بازگشت.
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: واحد روغن کشی به دلیل مشکلات مالی در شرف تعطیلی بود که با ورود دادگستری استان و همکاری بانک این واحد تولیدی احیا و به چرخه تولید بازگشت؛ همچنین واحد تولیدی نان صنعتی و واحد تولید کننده لوازم خانگی دارای مشکلاتی بودند که کارخانه احیا و به مدیریت جدید واگذار شد. وی ادامه داد: با احیای این سه واحد تولیدی برای ۱۲۰ نفر شغل ایجاد شد.
کاهش تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد آذبایجان شرقی

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز تعداد واحدهای فعال تولیدی و صنعتی استان را چهار هزار و ۱۱۹ مورد ذکر و اعلام کرد: در یک سال اخیر ۱۰۰ واحد تولیدی در داخل و خارج از شهرک های صنعتی استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته اند.
آرش نگاهبان با اشاره به کاهش تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد استان در ماه های اخیر افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۵۲۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۲ درصد در سطح آذربایجان شرقی در دست اجراست.
وی اضافه کرد: این تعداد طرح با ۲۰ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری پس از تکمیل برای بیش از ۴۲ هزار نفر اشتغال زایی خواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین ۹۲۱ طرح تولیدی و صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و سرمایه گذاری ۱۱۳ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان در سطح استان در حال اجراست.
سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین از ایجاد ۱۵۷ واحد صنعتی جدید در سال جاری با سرمایه گذاری یک هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در استان خبر داد .

About Author