آرا شکننده رئیس و نائب رئیس/ ورود زورکی دبیری به ترکیب هیات رئیسه

به گزارش ساقی آذربایجان، جلسه انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تبریز، امروز یک شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ در صحن علنی و عمارت شهرداری این کلانشهر برگزار شد.
حجت الاسلام رسول برگی و علیرضا نوای باغبان موفق شدند با آرای ناپلئونی ( هفت رای ) رئیس و نائب رئیس شورای شهر ۱۳ نفره تبریز شوند.
در حالی انتخابات دومین دوره هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد که گویا شورای شهر تبریز باید همچنان در مرداب  دو قطبی های خودساخته غرق شود.
شورا به عنوان یک نهاد مردمی به واسطه رای شهروندان برای شهر تصمیم می گیرد ولی در جریان انتخابات های حساس از جمله شهردار و هیئت رئیسه کاملا مشخص می شود که احزاب و لیست ها هیچ تاثیری در روند تصمیم گیری منتخبان شان ندارند.
از ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر تبریز ۱۰ نفر از لیست شورای انقلابی وارد عمارت تاریخی شهرداری تبریز برای تصدی کرسی های شورای شهر شده اند ولی از اولین روزهای فعالیت دو قطبی آشکاری ایجاد شد که نشان از عدم توافق و تفاهم بر پیمان نامه های انتخاباتی دارد.
محمد حسن استوتچی؛ روح الله رشیدی ؛ روح الله دهقان نژاد؛ احد صادقی ؛ غلامرضا احمدی ( همگی از طیف اصولگرایان و شورای انقلابی)  فریدون بابایی اقدم در جناح اقلیت و حجت الاسلام رسول برگی ، علیرضا نوای باغبان ؛ حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی لر؛ یاسین بجانی ( همگی از طیف اصولگرایان و شورای انقلابی)  و شهرام دبیری و پرویز هادی در جناح اکثریت قرار دارند.
این تقسیم بندی و دو قطبی در شورا موجب شده است تا انتخاب های مهم و کلیدی شورای شهر با آرای ناپلئونی و تنها ۷ رای انجام گیرد که قطعا پشتوانه پرقدرتی نخواهد بود.
حجت الاسلام رسول برگی به عنوان تنها کاندیدا برای صندلی ریاست شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با هفت رای ، رئیس دوره دوم شورای اسلامی دوره ششم شد.
در آغاز اعلام اسامی کاندیدا برای انتخاب اعضای هیئت رئیس حجت الاسلام رسول برگی به تنهایی کاندیدای ریاست شورای ششم دوره دوم تبریز شد.
وی که برای تصدی جایگاه ریاست کاندیدا شده بود با ۷ رأی مثبت توانست بر این صندلی این جایگاه تکیه بزند.

قدرت لابی باغبان ۷ رای داشت
علیرضا نوای باغبان نیز که پیش از این برای پوشیدن ردای رئیس شورای شهر آماده می شد؛ با هفت رای نائب رئیس شد.
در آغاز اعلام اسامی کاندیدا برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه علیرضا نوای باغبان به تنهایی کاندیدای نائب رئیس شورای ششم دوره دوم تبریز شد.
وی که برای تصدی این جایگاه  کاندیدا شده بود با ۷ رأی مثبت توانست بر این صندلی این جایگاه تکیه زند.
باغبان  در دوره اول شورای اسلامی ششم نیز با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس  کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شده بود.

رای قاطع به بجانی
یاسین بجانی به عنوان تنها کاندیدای برای صندلی دبیری اول شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با ۱۳ رای مثبت، دبیر اول رئیس دوره دوم ششمین شورای اسلامی شد و با این اکثریت آرای نشان داد که می تواند نقطه مشترک اقلیت و اکثریت شورا باشد.
در اعلام اسامی کاندیدا برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه یاسین بجانی به تنهایی کاندیدای دبیر اول شورای ششم دوره دوم تبریز شد و با ۱۳ رای مثبت، رای اعتماد تمامی اعضای این شورا را کسب کرد.
یاسین بجانی  در دوره اول شورای اسلامی ششم نیز با کسب اکثریت آرا به عنوان سخنگوی این شورا انتخاب شده بود.

کلید خزانه به دست هادی افتاد
پرویز هادی در رقابت با محمد حسین اسوتچی، با ۷ رای مثبت، خزانه دار دوره دوم ششمین شورای اسلامی شد.
در اعلام اسامی کاندیدا برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه محمدحسین اسوتچی و پرویز هادی کاندیدای خزانه داری شورای ششم شهر تبریز شدند.
هادی در رقابت با استوتچی با ۷ رای مثبت، رای اعتماد اکثریت اعضای این شورا را کسب کرد و بر کرسی خزنه داری شورای اسلامی تبریز نشست، اسوتچی که در دوره اول شورای ششم در سمت خزنه داری این شورا تکیه زده بود در دوره دوم با ۶ رای صندلی خود را به دست پهلوان پرویز هادی سپرد.

دبیری وارد شد
شهرام دبیری عضو باسابقه و کار کشته شورای اسلامی شهر تبریز که تجربه دو دوره ریاست شورای اسلامی شهر تبریز را نیز در کارنامه خود دارد با وجود اینکه در اقلیت محض شورا قرار داشت ولی موفق شد با ۱۱ رای وارد هیئت رئیسه شورای ششم شود تا احتمال پر رنگ تر شدن نقش وی در این شورا نیز قوت بگیرد.

با این دوقطبی شدن آشکار شورای ششم قطعا مسئولیت کمیسیون های حساس و کلیدی نیز با رای اکثریت تعیین و تکلیف خواهد شد و اقلیت ۶ نفره شورا باید منتظر بمانند تا شاید یکی از اکثریت هفت نفره را جذب کرده و به اکثریت تبدیل شوند.
دومین سال فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز نیز با یک چشم بر هم زدن به پایان خواهد رسید ولی آنچه که خواهد ماند تاثیر تصمیم های اعضای شورای شهر تبریز برای این کهن شهر که در روزگارانی نه چندان دور یکی از زیباترین شهرهای ایران بود ؛ است.
انتهای پیام/

About Author