اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

گاه گاهی اخباری در رابطه با سلامت روانی مردم در فضای رسانه ای کشور منتشر می شود و آمار موجود در آن گزارش ها به اندازه ای قابل تامل است که باورش سخت می نماید خصوصا زمانی که اعلام می شود که مثلا ۶۰ درصد مردم به لحاظ روانی مشکل دار هستند یا وقتی آمار تعداد افراد مبتلا به سرطان و ایست های قلبی خصوصا در جوانان را اعلام می کنند، مو به تن آدم سیخ می شود.
در روزهای گذشته نحوه واریز یارانه های نقدی آبان ماه و رفتار مسئولان در نحوه اطلاع رسانی این قضیه نشان داد که آقایان مسئول نقشی بسزا در افزایش آمار و ارقامی از این دست دارند. ابتدا اعلام کردند که یارانه آبان ماه امشب واریز می شود و بعدا مشخص شد که این واریزی برای بخش محدودی از یارانه بگیران اتفاق افتاده و عمده مردم واریزی در این رابطه نداشته اند. بعدا و بعد از یکی دو روز مشخص شد که در واریزی این ماه مشکلاتی پیش آمده و تا این لحظه هم مشخص نیست که این مشکل مالی بوده و کفگیر دولت به ته دیگ خورده یا بانک ها در انجام واریزی کوتاهی کرده اند!؟ به هر روی قایم با شک بازی با مردم باعث شد تا مردم طی ۴۸ ساعت و از طرق مختلف از این بابت ابراز نگرانی شدید نمایند و چشم شان به گوشی های موبایل و منتظر پیامک واریزی! دستگاه عریض و طویل سیستم اطلاع رسانی دولت و رسانه ملی هم در این رابطه ساکت بوده تا هر ساعتی که می گذشت، بر میزان اضطراب و استرس مردم به جهت نگرانی از قطع یارانه نقدی افزوده می شد. شهروندی در تماس تلفنی و با گریه می گفت که این مبلغ تمام عایدی ماهانه او می باشد و از بیستم آبان تا لحظه تماس ده ها بار به دستگاه خودپرداز مراجعه کرده تا از سرنوشت یارانه آبانش کسب اطلاع نماید! تردیدی در این که برخی تعمدا در پی آزار روانی مردم هستند وجود ندارد اما روی سخن با افرادی است که به این بیماری مزمن دچار نیستند و از آن ها می پرسیم که چرا مردم را اذیت می کنید؟ باورهای تان محل تردیدهای جدی است ولی به هر دین و آیینی که قائل هستید قسم تان می دهیم که اینگونه مردم را آزار ندهید، باورکنید که :

منجنیق آه مظلومان به صبح                                سخت گیرد ظالمان را در حصار

اگر در تیم رسانه ای دولت چنین کفایتی برای اقناع و آرام کردن روان مردم وجود ندارد ما به جهت وظیفه رسانه ای خود حاضریم این کار را برای شما انجام دهیم. امپراتوری های رسانه ای تان که خواب تشریف دارند اقلا به ما بگویید تا ما با پوشش اخباری از این دست تا حدودی از فشار روانی حاصله بکاهیم. اعلام چهار خط خبر و دعوت مردم به آرامش این قدر سخت است یا خوشتان می آید که مردم را اذیت کنید؟ بازی الاکلنگ با یارانه های نقدی می تواند آخرین تیر بر وجهه نداشته برخی ها باشد و بدانند و آگاه باشند که این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست! هر روز با یک بامبول جدید مردم را اذیت می کنید، یک روز شیر خشک، یک روز لاستیک، یه روز سیمان و یه روز کوفت و زهرمار دیگری که قرار است کمیاب و نجومی شود. به تعبیر مظلوم صحرای کربلا اگر دین ندارید، لااقل آنقدر وجدان و شرف داشته باشید که به هر بهانه ای این مردم را آزار ندهید. تلقی عمومی آن است که برخی دستگاه های اجرایی در طول دوره های مختلف و به انحاء مختلف قصد اذیت مردم را دارند و جلساتی در رابطه با راه های جدید آزار مردم ترتیب می دهند. یاد فیلم نمکی افتادم که می گفت: میخوای اذیتم کنی!؟
نکنید، گاهی برای چند روزهم که شده استراحتی به خودتان بدهید و اجازه دهید تا مردم نفسی تازه کنند، مسابقه بی پایان روانی کردن مردم را متوقف کنید، تک تک این اذیت کردن ها مکافاتی دارد که قطعا در زندگی شخصی خود طعمش را می چشید ولی باید خطاب به برخی نااهلان گفت: به تعبیر قرآن نمی فهمید و نمی دانید.

About Author