اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

روزی نیست که یک شهروند ایرانی با مراجعه به فضای مجازی، تیتر نشریات و روزنامه و اخبار رسمی منتشره از سوی رسانه های داخلی، خبری از وعده های خیالی برخی مسئولان نبیند. اخباری که بعضا از بیخ بی اساس است و صرفا برای خالی نبودن عریضه عنوان می شود.
افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش حقوق مستمری بگیران بهزیستی، افزایش یارانه های نقدی، اعطای وام و حتی خبر نبود الزام برای تودیع ضمانت برای اخذ وام بانکی زیر صد میلیون تومان و … . اخباری با عناوینی مخاطب جذب کن و عمدتا یا بی محتوا و یا از بیخ وعده های الکی که از مصادیق آزار روانی جامعه است. اخیرا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اختلال روانی ۳۰ درصد مردم سخن گفته بود که البته آمار یاد شده احتمالا از تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی، مطب های پزشکی و منابعی از این دست استحصال شده و کمی تا قسمتی ابری، خوشبینانه است و خیل کثیری از شهروندان در سایه سار عواملی چند، با این مشکل روبرو هستند و یا شرایط مالی درمان ندارند و یا با آن سر می کنند. چرا جامعه ایران با مسائل و مشکلاتی از این دست که پیامدش هزارویک پرونده قضایی در محاکم دادگستری است، دست و پنجه نرم می کند ؟علت را به نظر باید در درون عواملی چند جست که یک موردش همین بحث وعده های دروغینی است که مردم را کلافه می کند. امروز خبری در خروجی یکی از رسانه ها با عنوان شرایط افزایش حقوق ۹۰ درصدی بازنشستگان خواندیم و یا پرداخت معوقات مستمری بگیران بهزیستی!
اولا مگر شما پول دارید که بخواهید حقوق بازنشستگان را تا این مقدار افزایش دهید؟ ثانیا فرض محال که محال نیست و شاید منابع مالی چنین دست و دل بازی هم فراهم باشد، مگر روال قانون بر این نیست که اختیارات مالی دولت از محل قانون بودجه سالیانه است؟ آیا چنین اختیاری در بودجه برای دولت لحاظ شده است؟ تا جایی که اطلاع داریم، خیر! ثالثا باز تا جایی که ما در گفتگوهای اختصاصی با نمایندگان استان شنیده ایم، دولت در مواردی چند برای فروکش کردن اعتراضات بازنشستگان به دلیل شرایط مالی بغرنجش از محل اعتبارات عمرانی بودجه سالیانه، اقدام به برخی از پرداخت ها کرده است. در این کشور تا خبری در حوزه سیاست خارجی و رفع تحریم ها و نیز آزادی منابع مالی به میان می آید، هنوز پول نرسیده آقایان پیش پیش خرجش می کنند! در این بین ظاهرا گوش برخی حضرات بدهکار ابر چالش های زیر ساختی اقتصاد کشور نیست. دوستان متوجه نیستند که چنین وعده هایی نه تنها محبوبیتی برای دولت به دنبال ندارد بلکه سبب رنجش خاطر طیف های مردمی درگیر با این مسائل و افزایش نارضایتی در این طیف های جمعیتی می شود. هر افزایش حقوق و مزایایی به موجب لایحه بودجه از سوی دولت در نیمه دوم سال مقرر و بعد از تصویب مجلس از ابتدای سال بعد اجرایی می شود. در این کشور از لحظه انتشار لایحه بودجه مثلا سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ همچنان کشمکش و جدال کلامی و وعده های الکی ادامه دارد. لحظه تحریر لایحه بودجه اگر حواس آقایان جمع باشد و به اصطلاح “قوش اوچوتماخ” نکنند و لایحه را بر اساس واقعیات موجود و درک ملاحظات اقتصادی و امنیتی قید کنند، دیگر شاهد این حجم از اخبار به ظاهر قشنگ و امیدوارکننده و در باطن سرتاپا چاخان نخواهیم بود. در همین راستا پیشنهاد می شود در اعلام اخباری از این دست نهایت دقت نظر صورت گیرد و دوستان آگاه باشند که دروغ گناه کبیره است و فقره فوق هم جزو مصادیق دروغ مصلحتی به شمار نمی آید چون ضامن هیچ مصلحتی نیست پس ضمن حفظ احترام به همه عزیزان “آز یالان دانیشین”، آفرین

About Author