آماده باش چهره های انتخاباتی در تبریز

این گزارش بر پایه گمانه زنی های رسانه ای و محافل سیاسی گردآوری شده و تنوع افراد در مظان کاندیداتوری موجب شده تا تب و تاب انتخابات در تبریز خیلی زودتر داغ شود.

علی رغم اینکه هنوز زمان زیادی تا ۱۱ اسفند و برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده، اما شنیده هایی که از گوشه و کنار فضای سیاسی استان و تبریز به گوش می رسد، بهانه ای شد تا به معرفی برخی گزینه های محتمل و سرشناس برای حضور در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز بپردازیم.

این گزارش بر پایه گمانه زنی های رسانه ای و محافل سیاسی گردآوری شده و تنوع افراد در مظان کاندیداتوری موجب شده تا تب و تاب انتخابات در تبریز خیلی زودتر داغ شود. پرواضح است که لیست رسمی داوطلبین نمایندگی مجلس تا  موعد مقرر قانونی دست خوش تغییرات خواهد شد.

نمایندگان مستقر با چند اما و اگر

از بین ۶ نماینده فعلی حوزه انتخابیه تبریز، کاندیداتوری مجدد همگی (یعنی آقایان پزشکیان، بیگی، تاج الدینی، متفکرآزاد، فرهنگی و منادی) محتمل است اما اخبار غیررسمی حکایت از عدم حضور حجت الاسلام تاج الدینی در انتخابات مجلس دوزادهم و حضور وی در رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری دارد. برخی نیز معتقدند ممکن است برخی از ۶ نماینده فعلی تبریز بدلیل مواضع خود نتوانند از فیلتر صلاحیت عبور کنند.

 مدیران دولتی در صف استعفا

کاندیداتوری مدیران اجرایی و دولتی در همه ادوار مجلس دور از ذهن نبوده و این دوره نیز بعید نیست. مدیران دستگاه های اجرایی تا ۲۵ خرداد مهلت دارند تا استعفا داده و استعفای آنها مورد پذیرش قرار گیرد.

افرادی چون حجت الاسلام و المسلمین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از جمله مدیران مستعفی برای شرکت در ماراتن انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تبریز بودند که با استعفای حجت الاسلام حسینی موافقت نشد و وی از گزینه های کاندیداتوری حذف شد. پرنیان نیز چندی قبل استعفا داده بود که امروز با استعفای او موافقت شد و ورود به انتخابات را کلید زد.

علی جعفری آذر فرماندار شهرستان تبریز و اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از دیگر مدیران در مظان کاندیداتوری از حوزه های انتخابیه تبریز و کلیبر هستند که تاکنون خبری از استعفای آنها منتشر نشده است. برخی گمانه زنی ها حاکی از انصراف این دو از کاندیدانوری است اما اتخاذ هر تصمیم دیگری در دو روز آینده بعید نیست.

احمد محمودزاده معاون تبریزی وزیر آموزش و پرورش از دیگر افرادی است که احتمال کاندیداتوری وی از حوزه انتخابیه تبریز در محافل سیاسی زمزمه می شود و در روزهای باقی مانده از مهلت قانونی استعفا، باید منتظر اخبار بعدی بود.

از زهرا کوهی مدیرکل فعلی امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی نیز بعنوان کاندید احتمالی یاد می شود که می خواهد در زمره بانوان وکیل قرار گیرد اما باید از پست خود که مدت زیادی از تصدی آن نمی گذرد، کنار برود.

شورانشینان تبریز ریسک نمی کنند

هر از گاهی برخی اسامی از بین اعضای شورای شهر تبریز جهت داوطلبی انتخابات مجلس به گوش می رسید اما گویا سدی به نام استعفا باعث شد تا هیچ کدام ریسک نکنند. هر چند نام یاسین بجانی برای کاندیداتوری از حوزه مرند و حجت الاسلام برگی از ارومیه بر سر زبان ها افتاد که برگی در نشست خبری صراحتا اعلام کرد کاندید نمی شود اما بجانی هنوز واکنشی نشان نداده است. طبق قانون قبلی که بعدها اصلاح شد، هر یک از اعضای شورای شهر که در حوزه انتخابیه غیر شهر خود کاندید مجلس می شدند، ملزم به استعفا نبودند اما با اصلاح قانون در سال ۹۸، دل کندن از شورای شهر سخت شده است.

همگان به یاد دارند که در دوره اول شورای شهر خانم ایران آهور از عضویت در شورا استعفا داد و نامزد انتخابات مجلس شد و علی رغم راه یافتن به دور دوم، نتوانست کرسی پارلمان را کسب کند و صندلی عمارت ساعت را نیز از دست داد.

نیم نگاه وکلای سابق به بهارستان

از بین نمایندگان سابق تبریز، تاکنون درگوشی هایی از حضور چهره هایی چون رضا رحمانی، محمداسماعیل سعیدی و میرهادی قره سید در انتخابات اسفند ماه شنیده شده که البته قره سید بدلیل داشتن پست معاونت وزارت ورزش و جوانان باید از این پست خداحافظی کند.

خیز شهردار و شورای شهری های سابق 

بعد از استیضاح پر سر و صدای عباس رنجبر در اسفند ماه ۱۴۰۰ و وداع او از شهرداری تبریز، وی همواره بعنوان گزینه بالقوه انتخابات مجلس دوازدهم یاد می شد و گزارشات حاصله از منابع نزدیک به رنجبر، این گمانه زنی را رد نمی کنند.

علی شیاری و علی آجودان زاده نمایندگان دوره چهارم و پنجم شورای شهر تبریز نیز گویا در تدارک برای محک انتخاباتی خود هستند. آجودان زاده یک بار سابقه کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد که با شکست همراه بود.

اصلاح طلبان با گزینه های جدید

شنیده شده ممکن است اصلاح طلبان با لیست منتسب به حسن روحانی به اجماع برسند و علاوه بر تهران در استان ها نیز اقدام به دادن لیست کنند. تاکنون نام محمدرضا پورمحمدی استاندار سابق آذربایجان شرقی به عنوان جدی ترین گزینه این لیست به گوش می رسد هر چند اخبار غیر رسمی حکایت از حضور قریب الوقوع محمدحسین صومی رئیس سابق دانشگه علوم پزشکی تبریز و جعفر پاشایی مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان دارد هر چند پاشایی در صورت کاندیداتوری از حوزه انتخابیه هشترود خود را در محک رای ملت قرار خواهد داد. مسعود پزشکیان نماینده فعلی تبریز را نیز می توان در این گروه دسته بندی کرد، هر چند اخبار ضد و نقیض در خصوص تغییر حوزه انتخابیه او به تهران و حتی شائبه رد صلاحیت او وجود دارد.

 

About Author