آمار بالای همسرآزاری در زنجان

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: زنجان در بخش پرونده‌های همسرآزاری جزو رتبه‌های نخست کشور است.
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی اظهار کرد: در جامعه با آسیب‌های اجتماعی درگیر هستیم که در دادگستری اقداماتی برای پیشگیری و کاهش پرونده‌های جرائم انجام می‌شود و در این بین روحانیون می‌توانند برای پیشگیری و کنترل آن‌ها کمک کنند؛ چراکه اگر باورهای دینی مردم را تقویت کنیم در کاهش جرائم تاثیر دارد.
وی ابراز کرد: امروز با کاهش شدید ازدواج مواجه هستیم و این یک خطر و ناهنجاری اجتماعی است و همه باید برای برطرف کردن این معضل همت و چاره‌اندیشی کنند و عوامل کاهش ازدواج استخراج شود. در کنار این موضوع طلاق نیز فاجعه‌آمیز است. در سال گذشته از هر ۹ ازدواج یک مورد منجر به طلاق طلاق شده است و امسال از هر سه ازدواج شاهد یک طلاق هستیم.
این مسئول، همسرآزاری را دیگر آسیب اجتماعی مهم خواند و گفت: در استان زنجان از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۷ پرونده همسرآزاری موجود است.
نسبت به سال‌های قبل پرونده‌های این بخش کاهشی است اما همچنان در رتبه‌های اول کشور قرار داریم که البته این موضوع می‌تواند ناشی از این باشد که بانوان در این استان بابت هر مسئله‌ای به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند.
صادقی‌نیارکی افزود: در کودک‌همسری هم رتبه اول نیستیم اما آمار قابل توجه است. در این بخش دختری که هنوز درکی از خانواده ندارد، به همسری فردی درمی‌آید و این موضوع به دلیل نداشتن مهارت‌های کافی برای زندگی می‌تواند مشکلاتی را به‌ وجود آورد.
وی به بروز و ظهور جریانات انحرافی اشاره کرد و گفت: جریان یمانی، شیرازی، هاشمی خراسانی و امثال این‌ها در زنجان و استان‌های مختلف عضوگیری می‌کنند که باید در مقابل آن‌ها هوشیار باشیم. این فرقه‌ها از احساسات مردم و توجه به محبت امام زمان (عج) سوء استفاده می‌کنند. حضور موثر روحانیون در فضای مجازی تقویت شود؛ چراکه شبکه‌های اجتماعی به دین آسیب می‌زنند و شبهه ایجاد می‌کنند و نباید این شبهات بی‌پاسخ بماند.

About Author