تولید ثروت برای روستاییان با معجزه عشق و ایمان

روستای «خانیان» عجب‌شیر این روزها شاهد اجرای یک طرح اشتغالزایی با مشارکت دهیاری و بخش خصوصی در زمینه تولید قطعات لاستیکی «سیبک» خودرو است و خلاقیت دهیار و همچنین بخشدار مرکزی این شهرستان گویا زمینه را برای افزایش سرمایه‌گذاری و رونق تولید در سطح این روستا فراهم کرده است.
اهالی روستا می‌گویند این کارگاه تولیدی از محل اعتبارات دهیاری و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شد در حالی که «جواد خیری»، دهیار روستا با سرمایه شخصی هم توان مشارکت داشت اما وی وارد یک چرخه طولانی برای اخذ مجوز و سرمایه‌گذاری مشارکتی شد تا علاوه بر اشتغالزایی، سود ناشی از آن نیز برای عمران و آبادانی روستا صرف شود.مشارکت‌کننده بخش خصوصی این طرح به خبرنگار اعزامی ایرنا می‌گوید: در این کارگاه قطعه‌های لاستیکی جلوبندی خودروهای پژو، پراید و سمند تولید، و به چرخه تولید دیگر قطعات بالادستی وارد می‌شود.
الگوی اشتغالزایی در روستا با محوریت دهیاری
«کریم دهقانی» که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک و مغز متفکر این طرح، اضافه می‌کند: حجم سرمایه‌گذاری در این واحد تولیدی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده و حدود یک میلیارد تومان نیز سرمایه در گردش برای فعالیت آن نیاز است؛ ضمن آنکه قبل از سرمایه‌گذاری به بازار و نحوه فروش عمده محصول هم توجه شده بود.
وی ۱۳ شرکت تولیدی و ۴۷ تولیدکننده دیگر بخش خصوصی در تبریز، ارومیه و اصفهان را جزو مشتریان محصول تولیدی در روستای «خانیان» عجب‌شیر عنوان و بیان می‌کند: با فعالیت این واحد تولیدی، زمینه خودباوری اهالی روستا و افزایش سرمایه‌گذاری فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم و مسئولان در ابتدای کار، راه‌اندازی این کارگاه را باور نداشتند، ادامه می دهد: این واحد در یک ساختمان استیجاری راه‌اندازی شد اما علاوه بر اشتغالزایی و معرفی به عنوان الگوی سرمایه‌گذاری دهیاری‌ها، موجب ایجاد انگیزه بین روستاییان به ویژه دانش‌آموزان روستایی برای فعالیت در زمینه صنعت شده است.
بخشدار مرکزی عجب‌شیر نیز در حاشیه بازدید از این کارگاه به ایرنا گفت: کارگاه تولید قطعات خودرو روستای «خانیان» در مهر سال جاری به بهره‌برداری رسید و برای حدود ۱۶ نفر از جوانان روستا اشتغال مستقیم و ۱۰ نفر از بانوان اشتغال خانگی ایجاد شد.
به گفته «یوسف امیدی» راه‌اندازی این کارگاه برای پنج نفر دیگر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده و الگویی برای سایر دهیاری‌ها و شوراهای شهرستان در راستا تکیه بر توان داخلی و رونق تولید است.
وی با قدردانی از تلاش دهیار و شورای اسلامی روستای «خانیان» به دلیل توجه به امر تولید و توسعه روستایی، اضافه کرد: آنان به جای هزینه کردن اعتبار دهیاری در بخش‌های دیگر، به سرمایه‌گذاری روی آوردند تا درآمد پایدار برای دهیاری رقم بزنند.
به گزارش ایرنا روستای «خانیان» در بخش مرکزی عجب‌شیر و دهستان دیزجرودغربی قرار گرفته است و بالغ بر یکهزار و ۱۵۰ نفر جمعیت دارد.

About Author