آمریکا نفت توقیف شده ایران را فروخت

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) با استناد به «برخی اسناد قضایی و آمارهای دولتی» آمریکا اعلام کرد این کشور پس از توقیف یک نفتکش ایران در سواحل امارات عربی متحده حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام آن را فروخته است.

گزارش جدید آژانس اطلاعات انرژی آمریکا که در آخر هفته گذشته توسط منتشر شد واردات بیش از یک میلیون بشکه نفت خام ایران را به ایالات متحده در ماه مارس نشان می‌دهد.

این نفت وارداتی از ایران در واقع محموله یک نفتکش به نام آشیلاس بوده که آمریکا آن را در ماه فوریه در سواحل فجیره امارات عربی متحده توقیف کرد. بر پایه اسناد ادعایی، آمریکا در حالی آشیلاس را توقیف کرد که سپاه ایران سعی داشت از آن برای فروش نفت خام به چین استفاده كند.

مقامات قضایی آمریکا گفته‌اند که این کشتی قرار بوده محموله خود را را با برچسب «نفت خام سبک بصره» از عراق حمل کرده و به مقصد برساند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اسناد دادگاه آمریکا نشان می‌دهد دولت واشنگتن آشیلاس را به هوستون در ایالت تگزاس برده و در آنجا بیش از ۲ میلیون بشكه نفت خام درون آن را به قیمت کلی ۱۱۰ میلیون دلار یا به عبارت هر بشكه حدود ۵۵ دلار فروخته است. این پول قرار است به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز شود.

گزارش آماری آژانس اطلاعات انرژی آمریکا در ماه اکتبر نیز بیانگر این بود که این کشور ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرده که احتمالا آن را هم از راه توقیف کشتی دیگری از ایران به دست آورده است.

واکنش ایران: جزئیاتی نداریم

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در جریان نشست خبری خود در تهران، در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت که جزئیاتی برای توضیح ندارد.

او با یادآوری توقف واردات نفت ایران در آمریکا گفت: «از زمان بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به خاطر قوانینی که (آمریکایی‌ها) گذاشتند، نفتی از ایران خریداری نشده است. شاید منظورشان موضوع دیگری باشد که الان جزییاتش ندارم و اظهارنظر خاصی نمی‌توانم بکنم.»

صادرات نفت ایران به آمریکا از زمان انقلاب اسلامی متوقف شد. آمریکا در اوج دوران تجارت با ایران در تابستان ۱۳۵۶ حدود ۲۶.۵ میلیون بشکه نفت از ایران خرید.

About Author