آکادمی تراکتور «بیزینسی-تفریحی» شده

سرمربی سابق امیدهای تراکتور طی اظهاراتی بی‌پرده از وضعیت آکادمی این باشگاه به شدت انتقاد کرد.

صابر تقی‌زاده، پیشکسوت باشگاه تراکتور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آناج ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب آکادمی این باشگاه گزارش کرد: شنیده‌ام که ۲ بازیکن از تهران با مبلغ ۴۵۰ میلیون سفارش شده‌اند که به لیست تیم امید تراکتور اضافه شوند! معلوم نیست که در این باشگاه چه می‌گذرد، اگر این موضوع صحت داشته باشد باید فاتحه آکادمی باشگاه تراکتور را خواند!

وی مدعی شد: همه مربیان تیم‌های پایه تراکتور از طریق روابط انتخاب شده‌اند. مربیانی که بدون رزومه بوده و امتحان خود را پس داده‌اند. در تمامی رده‌ها افرادی فعالیت می‌کنند که در سوابق کاری خود نه تجربه صعود دارند و نه کشف و معرفی استعداد!

پیشکسوت تراکتور با بیان اینکه آکادمی باشگاه تراکتور رسماً بیزینسی – تفریحی شده است، تاکید کرد: همه مربیان آکادمی به دنبال پر کردن جیب خود هستند! اگر هدفشان استعدادیابی است چرا هیچ بازیکن مستعدی در آکادمی تراکتور حضور ندارد. الان لیست تیم ملی در رده‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان را ببینید آیا از تراکتور بازیکنی وجود دارد؟ مربیان تیم‌های پایه تراکتور دارای مدرسه فوتبال هستند که این مدارس را به کانال ورود بازیکنان و کار بیزینسی تبدیل کرده و از برند تراکتور سوءاستفاده می‌کنند.

«تست‌گیری در باشگاه تراکتور فرمالیته بوده و هیچ خروجی نداشته است.» وی با ذکر این عبارت و انتقاد از حضور بازیکنان غیربومی گفت: من نمی‌گویم که محدود به بومی‌گرایی باشیم و حضور بازیکنان غیربومی اشکالی ندارد اما جایگاه بازیکنان بومی کجاست؟ آدم سنتی نیستم که فقط بگویم بازیکنان ما باید بومی باشند بلکه معتقدم بازیکنان غیربومی برای باشگاه هزینه می‌تراشند و انتخاب آن‌ها برای حضور در تیم‌های پایه درست نیست.

تقی‌زاده در باب مقایسه خاطرنشان کرد: سپاهان و فولاد به عنوان باشگاه‌های موفق در رده‌های پایه تشکیلات خاص خود را دارند و امکانات خوبی در اختیار بازیکنان غیربومی قرار می‌دهند که اصلا قابل مقایسه با تراکتور نیستند. در باشگاه تراکتور آیا خبری از این امکانات است؟ مثلا بازیکنی که از مشهد می‌آید مشکل مسکن او را چه کسی حل خواهد کرد؟ آیا باشگاه تراکتور خوابگاه دارد؟

سرمربی سابق امیدهای تراکتور مطرح کرد: به‌تازگی یکی از خبرنگاران تبریزی با مدرک مربیگری B ملی سرمربی تیم نوجوانان شده، این درحالی است که طبق بخشنامه فدراسیون فوتبال سرمربیان تیم‌های پایه لیگ برتری باید دارای مدرک A ملی باشند. حالا فارغ از اینکه رزومه‌ مناسبی ندارد، مگر با این مدرک می‌توان سرمربی شد؟ آنهم در رده سنی نوجوانان که حساس‌ترین مقطع آموزشی بازیکنان پایه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در بحث انتخاب فرد رسانه‌ای به عنوان سرمربی تیم نوجوانان، باشگاه تراکتور اعلام کرده که از آکادمی نتیجه نمی‌خواهد. چرا باید چنین تفکری در یک باشگاه حاکم باشد؟ امروز نیاز ما به محصولات آکادمی بیش از پیش است که در آینده بتوانند پشتوانه تیم بزرگسال باشند. چرا همیشه باید مصرف‌کننده باشیم و خودمان تولید نکنیم؟ در سنوات اخیر در تزریق بازیکنان به تیم بزرگسالان موفق نبوده‌ایم آیا غیر از این است که به آکادمی اهمیت داده نشده است؟

پیشکسوت باشگاه تراکتور با گلایه از بی‌توجهی‌ها نسبت به تیم‌های پایه اظهار داشت: باشگاه می‌گوید برای تیم بزرگسالان ۳۸۵ میلیارد هزینه کرده است که با توجه به حساسیت موجود قابل درک است اما تکلیف آکادمی چه می‌شود؟ نگرش و چشم‌انداز باشگاه روی فوتبال پایه چیست و خروجی آن چه خواهد بود؟

تقی‌زاده افزود: من به آقای زنوزی هم ایراد می‌گیرم. اکثر این مربیان توسط واسطه‌هایی که باشگاه همکاری دارند، استخدام می‌شوند. آموزش بازیکنان پایه نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد و حتی کار پاکو خمز هم نیست!

وی اذعان داشت: بازیکنانی چون بهزاد سلامی و سعید کریم‌آذر که اکنون در تیم بزرگسالان حضور دارند، شاگردان خود بنده بودند. من به این بازیکنان در رده نوجوانان و جوانان میدان دادم و الان در تیم بزرگسالان حضور دارند.

این مربی تبریزی در عین حال بیان کرد: حرف من این است که فقرا چه گناهی دارند؟ ما در این شهر استعدادهای زیادی داریم که به خاطر فقر می‌سوزند. تبریز زمانی مهد پرورش بازیکنان در کشور بود و چند بازیکن ترکیب اصلی تیم ملی بزرگسالان را بازیکنانی تشکیل می‌دادند که از محلات این شهر کشف شده بودند اما درحال حاضر تبریز در تیم ملی چه جایگاهی دارد؟

وی در خاتمه ابراز داشت: اگر پایه‌های تراکتور را رصد کنید هیچ کار آموزشی و استعدادیابی انجام نمی‌شود و هدف فقط گذراندن وقت است. خانواده‌هایی که بازیکنان خود را به مدرسه فوتبال می‌آروند اغلب به دنبال این هستند تا فرزندانشان یک و نیم ساعت از اوقات فراغت خود را با حضور در مدرسه فوتبال سپری کنند؛ گویی که به پارک آمده‌اند! فوتبال پایه نیازمند برنامه‌ریزی مناسب، کار کاشناسی و استفاده از افراد متخصص و دلسوز است نه افرادی که …!

About Author