اجاره خانه در تبریز برابر با نیمی از حقوق یک کارگر است

در حالیکه حقوق کارگران در سال جدید به کمتر از ۹ میلیون تومان رسیده میانگین اجاره خانه در تبریز به ۴ میلیون تومان رسیده است.

آغاز اردیبهشت ماه شاید برای بسیاری فقط آغاز دومین ماه سال باشد اما برای مستاجرین سرآغاز چک و چانه زدن با صاحبخانه و خانه به دوشی احتمالی است. در حالیکه تا همین یک دهه قبل بسیاری اصطلاح “اجاره نشینی، خوش نشینی” را روی زبان داشتند اما چند سالی است که شیب افزایشی اجاره خانه کمر مستاجرین را خم کرده و با رسیدن هر موعد تمدید آنها می‌دانند که باید دو برابر سال قبل پول پیش و اجاره پرداخت کنند.

متوسط اجاره در تبریز برابر با نیمی از حقوق یک کارگر

بررسی اجاره خانه در تبریز نشان می‌دهد اجاره یک آپارتمان ۷۰ متری در مناطق متوسط تبریز نیاز به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رهن و اجاره سه تا چهار میلیونی دارد. این در حالی است که دستمزد کارگران متاهل امسال برابر با قانون کار تقریبا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با این حساب یک کارگر باید نیمی از حقوق خود را صرف اجاره کند.

جالب است که در بسیاری از موارد حتی چنین آپارتمان‌هایی اغلب به زوجین صاحب فرزند به ویژه بیش از یک فرزند اجاره داده نمی‌شود!

 

اجاره‌های عجیب در شهر جدید سهند و اندیشه

تا همین دو سال قبل اغلب کسانیکه توانایی خرید و اجاره خانه در تبریز را نداشتند به ناچار تن به عزیمت به شهر جدید سهند و اندیشه می‌دادند اما بررسی قیمت اجاره در این مناطق نشان می‌دهد دیگر خبری از خانه ارزان قیمت نیست و خانه‌های سهند و اندیشه در قیمت تنه به تنه تبریز زده‌اند.

در حال حاضر متوسط اجاره در شهر سهند و اندیشه به دو میلیون تومان رسیده است و این در حالی است که تا دوسال قبل با چنین مبلغی می‌شد یک آپارتمان مناسب در مناطق متوسط تبریز را اجاره کرد.

خداحافظی با خانه‌های بزرگِ اجاره‌ای

تا همین چند سال قبل خانواده‌هایی که دو فرزند یا بیشتر داشتند به دنبال خانه‌هایی بزرگ و سه خوابه بودند اما قیمت‌های امروزی نشان می‌دهد چنین خانه‌هایی دیگر برای قشر متوسط شبیه یک رویاست. بررسی قیمت خانه در تبریز نشان می‌دهد میانگین اجاره خانه‌هایی با متراژ ۱۱۰ متر به بالا در مناطق متوسط تبریز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون رهن و ۸ تا ۱۰ میلیون تومان اجاره رسیده است.

در صورت رهن کامل چنین خانه‌هایی هم مستاجرین باید مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به بالا پرداخت کنند که چنین مبالغی برای قشر کارگر و کارمند تبدیل به رویا شده است.

 

قانون درباره میزان افزایش اجاره بها چه می‌گوید؟

سال گذشته بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعلام کرد که افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره بها قانونی نیست اما همان سال هم کسی توجهی به این مصوب نداشت و امسال هم در سایه بی در و پیکر بودن نرخ‌های تعیینی برای اجاره بها بسیاری از صاحبخانه‌ها افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصد را اعمال کرده‌اند.

در سایه چنین وضعی و با ادامه اوضاع فعلی به نظر می‌رسد در سال‌های آینده اوضاع برای مستاجران بدتر هم خواهد شد مگر اینکه شاهد تحولی در طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن باشیم تا با افزایش میزان ساخت‌وسازها تعدیلی در رقم اجاره و فروش خانه‌ها رخ دهد.

About Author