اجازه ندهید حاشیه باغات زیبای دشت یال ایلخچی را به زباله گاه تبدیل کنند

یکی از فعالیتهایی که تک تک افراد جامعه برای سلامتی خود می توانند انجام دهند احترام به طبیعت این سرمایه ملی ، در محل زندگی ، محل کار ، سفرها و … است که عمل به آن برای سلامتی و روح و روان بسیار مفید است واز طرف مسئولین امر بسیار توصیه می شود اما حفاظت از محیط‌زیست ملاحظاتی هم دارد. گاه حضور انسان ها در طبیعت آسیبهایی نیز داشته و آلودگی و تخریب محیط زیست از پیامدهای منفی آن است که متاسفانه از یادمان می رود که محیط زیست متعلق به همه ی انسان ها به ویژه آیندگان است که حفاظت از محیط زیست موجب سلامت افراد جامعه و توسعه پایدار میشود اما برای حفظ و تحقق این مهم ، همت همگانی همراه با احترام به طبیعت را می طلبد تا ضمن آسیب نزدن به محیط‌زیست ، از حال و هوای پاک اطراف خود لذت ببریم .
به گزارش ساقی آذربایجان در جامعه ای که به منظور حفاظت و احترام به محیط‌زیست ، مسئولین امر استفاده از کیسه های کاغذی یا پارچه ای را به جای کیسه های پلاستیکی و ظروف تجزیه ناپذیرکه تجزیه آنها سالها طول می کشد ، تاکید فراوان دارند تا با عمل به آن پسماند کمتری تولید ودرطبیعت دفن گردد چرا باید هر روز شاهد تخریب یا آلوده شدن طبیعت باشیم که یکی از اقدامات موثر و پیش گیرانه‌ای که در این خصوص می تواند جایگزین شود ، تفکیک زباله از مبدا با همکاری مردم است که در سال های اخیر قدم نسبتاًخوبی از طرف اکثر شهرداران خصوصاً درکلان شهرهادر بحث تفکیک زباله های تر و خشک و …. با احداث کارخانجات باز یافت زباله و تولید کمپوست که در بخش کشاورزی مصرف دارد و می تواند از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری کند ، اتفاق افتاده ، که از این بابت کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست است گرچه تفکیک از مبدا یکی از مهمترین مشکلات پسماند شهرداری هاست واگراین مسایل از سوی شهرداران با فرهنگ سازی مناسب در زمینه پسماندهای شهری و روستایی اجرایی شود بسیاری از مشکلات مربوط به این حوزه بر طرف ، که در غیر این صورت ، طرح با شکست مواجه شده و شهروندان نیز در راستای تفکیک زباله در مبدا دلسرد خواهند شد که نیاز دارد جهت اجرایی شدن کامل طرح تفکیک از مبدا، شهرداران مطالعات دقیق تری به عمل آوردند تا با تحقق آن ، آرامش و امنیت طبیعت با پوشش گیاهی و درختان که عامل تصفیه هوا هستند محیط سالمی به همه ی مردم هدیه کنند که در این میان جهت همراهی شهرداران برای عملی نمودن این امر ، همت و همکاری تمام اقشار جامعه بسیار ضروری است.

حال با این مقدمه نسبتاً زیاد به مشکل اصلی اخیر که در کنار باغات سر سبزوزیبای یال بوجود آمده و علاوه برتخریب وآلوده کردن محیط زیست سلامتی انسانها وجانداران منطقه را به مخاطره انداخته است اشاره می گردد .
مدتی است حاشیه های دشت زیبای یال به بهانه معدن شن و ماسه ، با واگذاری به شرکتهای خصوصی ماسه شویی توسط برخی دستگاه‌های متولی ، با خاک‌برداری های بی رویه تخریب و الان هم با تخلیه انواع زباله های خانگی و صنعتی و فاضلاب و ….. به ویژه لاستیک خودرو های سبک وسنگین بصورت انبوه می خواهند محل خاکبرداری را با این پسماند ها پر کنند که این اقدام علاوه برآلوده کردن محیط زیست ، سلامتی کشاورزان شریف این منطقه را در این اوضاع و احوال کرونایی حاکم بر جامعه به شدت تهدید نموده و چهره منطقه را بسیار زشت می نماید. درجایی که تاکید می شود به جای یک پلاستیک ساده ، از پلاستیک های کاغذی یا پارچه‌ای بخاطر تجزیه پذیر بودن استفاده شود چگونه متخلفان به خود اجازه می دهند صدها لاستیک خودروهای سبک وسنگین را درکنار دیگر زباله ها در طبیعت تخلیه و دستگاهی هم به این موارد نظارت و رسیدگی نکند ؟ چرا اداره ذیربطی که خود را مالک وحافظ چنین اراضی در شهرستان اسکو می داند و بعد از ۲۵ سال کشاورزان زحمتکش وبی گناه را در اراضی یال ایلخچی به خاطر کاشت درخت و ایجاد فضای سبز ، بعنوان تخریب کننده طبیعت به مراجع قضایی معرفی می نماید ولی به شرکتهای خصوصی اجازه می دهد باخاکبرداری طبیعت راتخریب کنند!!!
یا با کسانی در منطقه جولان داده و با تخلیه چنین زباله هایی ، محیط‌زیست را آلوده میکنند آیا این متولیان از همه چیز بی اطلاع بوده واقدامی نمی کنند ؟!!
واقعاً قانون طبیعت ایجاب می کند همیشه مظلوم بجای متخلف مجازات شود ؟! آقایان حافظان منابع ملی ، معرفی ناحق کشاورزان به مراجع قضایی هنر نمی باشد شناسایی وبرخوردقانونی با تخریب کنندگان اراضی و منابع ملی هنر مردان است . از فرماندار تلاشگر وحامی طبیعت و کشاورزان ، انتظار می رود به خاطر ارج نهادن به تلاش و زحمات و سلامتی کشاورزان عزیز وحفاظت از طبیعت ، دستور فوری جهت رسیدگی جلوگیری و نهایتاً جمع آوری زباله ها و معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی را صادر فرمایند .

About Author