اجرای طرح تنوع سازی معیشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح توسعه و تنوع سازی معیشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همکاری بنیاد ملی نخبگان خبر داد.
به گزارش ساقی آذربایجان ، احمد حمزه زاده در جمع تعدادی از اعضای بنیاد ملی نخبگان، افزود: هدف از اجرای این طرح احیای دریاچه ارومیه، ایجاد شغل‌های مکمل در حوزه دریاچه، انجام مطالعات زیست‌ محیطی و بهبود اقتصاد و معیشت منطقه بر اساس ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌ دستی است.
وی اظهار داشت: در این راستا فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری برای مناطق پیرامون دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی توسط تیمی متشکل از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علامه طباطبائی و تربیت مدرس بررسی و ارائه خواهد شد.
حمزه زاده با تاکید بر اینکه اعتماد و سرمایه‌گذاری بر طرح‌های علمی و جوان محور، یکی از مهم‌ترین رویکردهای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است، ادامه داد: بر اساس پیشنهاد بنیاد ملی نخبگان، طرحی با موضوع پیاده‌سازی راهبردها و سیاست‌های توسعه زنجیره ارزش تولیدات روستایی در راستای تنوع سازی معیشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ارائه‌و اجرا می شود.
به گفته وی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در اجرای این طرح همکاری و اقدامات لازم برای این پروژه پژوهشی را انجام خواهد داد.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران ، مساحتی افزون بر ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع دارد. این حوضه با داشتن دشت هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه، یکی از کانون های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود.

About Author