احیاء شورای ملی راهبری منطقه فسیلی مراغه پس از ۷ سال وقفه

به گفته وی و بر اساس تصمیم شورای ملی راهبری منطقه فسیلی امسال ۳۵ میلیارد ریال جهت تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی و نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال نیز جهت خرید تجهیزات تخصیص یافته و بر اساس مصوبه‌های این شورا، تامین نیروی تخصصی به صورت موثر در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: بدون‌ شک به دلیل جایگاه ویژه فسیل‌های مهره‌دار در سطح جهانی، یک اراده ملی می‌تواند تحقیقات دیرینه‌شناسی در مراغه را تقویت کند و تکمیل پروژه مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی کشور، حفاری، استخراج و حفاظت لایه‌های فسیلی را با استانداردهای جهانی به سرانجام برساند.
رئیس اداره محیط زیست مراغه با ابراز تاسف از سالها بی‌توجهی در امور مربوط به منطقه فسیلی مراغه، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ شاهد بی‌توجهی به امور منطقه فسیلی از طرف تصمیم‌گران ملی و استانی بودیم اما خوشبختانه با پیگیری و تغییر دیدگاه‌های مسئولان امر در دولت سیزدهم، اکنون شاهد حمایت‌های ملی و استانی در این زمینه هستیم.
وی اضافه کرد: برگزاری همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی با حضور متخصصان خارجی از جمله اقدامات شایسته در معرفی ظرفیت‌های منطقه فسیلی است که فراخوان آن در سایت paleobiodiversity-c.ir درج شده و در خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده است.
این منطقه به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پر اهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید نمونه‌های موجود در سایت مراغه، می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های جهانی رسید. به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر جذاب‌تر کرده است تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز مراغه استقرار دارد.

About Author