اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ گفتگو از : وحید خدادادی

وضعیت ورزش استان چه به لحاظ امکانات مالی و چه به لحاظ مدیریتی خصوصا در رشته هایی که از دیرباز کلانشهر تبریز در آن صاحب سبقه و آوازه است، چندان جای تعریف ندارد. از طرفی عملکرد مجموعه اداره کل ورزش و جوانان به جهت اهمیت جایگاه ورزش می تواند مورد مطالبه افکار عمومی نیز باشد. در همین راستا پای صحبت های حاج حبیب ستوده نژاد مدیر کل محترم ورزش و جوانان استان نشستیم و در قالب گفتگویی صمیمی دغدغه های این حوزه را مطرح کردیم که قسمت دوم و پایانی این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: مستحضرید که هر استان و شهری در یک رشته ورزشی سرآمد است، با این قاعده کلانشهر تبریز در رشته ورزشی فوتبال جایگاه والایی داشت و روزگاری شاکله وبدنه اصلی تیم ملی را بچه های زمین های خاکی تبریز تشکیل می دادند و بعضا گرمی و حساسیت مسابقات در این زمین ها در حد مسابقات لیگ برتر بود، این تلقی وجود دارد که ضعف در مدیریت هیات های ورزشی خصوصا فوتبال و ادامه مدیریت های فرسایشی و مادام العمر برخی از رشته ها از جمله فوتبال تبریز را به ورطه نابودی کشانده است و این مسئله برای شما که یک چهره فوتبالی هستید و سال ها در همین زمین های خاکی بازی کرده اید ملموس تر است، نحوه نظارت شما بر انتخابات هیات های ورزشی به چه ترتیب است و چرا فوتبال تبریز به این روز افتاده است؟

ستوده نژاد: آیین نامه هیات های ورزشی را حتما مطالعه کرده اید و می دانید دستمان در این رابطه با هیات های ورزشی و انتخابات آن بسته است. در استان ۵۳ هیات ورزشی وجود دارد که تقریبا بجز سه تای آن بقیه با یک آیین نامه فعالیت می کنند و ما هم تابع مقررات و ضوابط هستیم و بیش از این نمی توانیم کاری بکنیم و قضیه فوتبال هم تافته جدا بافته از این رویه است و در انتخابات ۴۹ هیات ورزشی نهایتا ۳۰ نفر حق رای دارند و این رقم برای فوتبال ۴۸ نفر است! تمامی روسای هیات های شهرستان ها حق رای دارند و ما صرفا به روند ثبت نام و برگزاری انتخابات نظارت داریم و مدارک ثبت نام کنندگان را بررسی می کنیم.

ساقی آذربایجان: آیین نامه اشکالات جدی دارد و باید سقفی برای دوره های ریاست بر هیات های ورزشی تعیین می شد و نمی شود که کسی از ابتدا تا انتهای عمرش رئیس یک هیات ورزشی باشد!

ستوده نژاد: در قوانین موجود در آیین نامه های دیگر هیات های ورزشی یک فرد تنها دوبار می تواند ریاست یک هیات ورزشی را بر عهده بگیرد و عین انتخابات ریاست جمهوری یک شخص دوبار فقط می تواند رییس هیات شود اما اینکه می گوییم فوتبال تافته جدا بافته است بخاطر همین است و چنین محدودیتی در آیین نامه انتخابات هیات فوتبال وجود ندارد! در آیین نامه موجود که در فدراسیون نوشته شده و مورد تایید فیفا هم قرار گرفته است تنها محدودیت سنی وجود دارد و افراد بالای ۶۵ سال امکان شرکت در انتخابات را ندارند و این نقص قانونی آیین نامه است و متاسفانه کاری از دست ما بر نمی آید. فیفا شدیدا به دخالت نهادهای دولتی در مواردی از این دست حساس است و کار تا تعلیق فدراسیون هم پیش می رود.
اما در رابطه با وضعیت فوتبال شهر باید عرض کنم که فوتبال زمانی به این وضعیت دچار شد که پول های هنگفت وارد آن شد، در دوره ای که ما فوتبال بازی می کردیم خبری از این پول ها نبود و عشق و علاقه حرف اول را می زد. مورد بعدی این است که تعداد باشگاه های فوتبال به شدت کم شده است. موضوع دیگری هم که وجود دارد و نظر شخصی بنده است و شاید به زعم کارشناسان فوتبالی اشکال داشته باشد این است که دلیل پس رفت فوتبال آذربایجان، پیشرفت فوتسال و سالن های فوتسال است! امروز شهر پر از سالن های فوتسال است و این در حالی است که پیش تر چنین نبود و صرفا زمین های خاکی بودند که عمدتا در مناطق کم برخوردار شهر قرار داشتند، زمین هایی نظیر توحید، رشدیه، آلمان میدانی، اتحاد، پاس، تلاش، دیهیم و زمانی بود که از ۸ صبح تا غروب آفتاب تایم این زمین ها پر بود، اما امروز در میدان های محلات برای برگزاری یک مسابقه ۲۲ نفر را به زور پیدا می کنند! از این رو دلیل افت رونق فوتبال می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد ولی من این سه مورد را از اهمّ آن ها می دانم. یک زمانی وجود داشت که مدیران کارخانه های صنعتی تبریز عاشق فوتبال بودند و بیشتر بازیکنان قدیمی تبریز عمدتا در یکی از کارخانه های این شهر هم مشغول کار بودند و هم برای تیم فوتبال بازی می کردند. روزگاری پمپ ایران بخش عمده ای از فوتبال تبریز را تامین می کرد و بعداز خصوصی شدن کارخانه ها دیگر رغبتی برای تیم داری نشان نمی دهند. روزگاری تیم دوچرخه سواری پتروشیمی حرف اول را در آسیا می زد و بعد از واگذاری، سهامداران میلی برای ورود به این عرصه ها ندارند.

ساقی آذربایجان: آیا تا این لحظه از نتایج تیم تراکتور راضی هستید؟

ستوده نژاد: بله، نتایج راضی کننده است. تراکتور لیگ را بد آغاز کرد و البته در قرعه هم بد آورد و در همان هفته های ابتدایی لیگ سه بازی سنگین با پرسپولیس، سپاهان و الشارجه انجام داد. البته باید بگویم که تا هفته ۶ نباید نتایج تیم را زیاد جدی گرفت از آن جهت که بالاخره تیم تازه از بدنسازی فارغ شده و در ترکیب جدید هم بازیکنان هنوز آن طور که باید جا نیافتاده اند. این تیم پتانسیل خوبی دارد و تنها باید مقداری از حواشی بکاهیم چون اگر بتوانند حاشیه را کنترل کنند، قطعا تیم موفق خواهد شد و از طرفی خمز هم نشان داده که مربی با دانشی است و می تواند نتایج خوبی با تیم بگیرد.

ساقی آذربایجان: از ورزش فاصله بگیریم و به بحث جوانان هم ورود کنیم، در باب چرایی مشکلات جوانان از جمله افزایش طلاق، کاهش ازدواج و … چه نظری دارید بهرحال بخشی از وظایف حوزه مدیریت شما مربوط به همین حوزه است؟

ستوده نژاد: حوزه جوانان در واقع مغفول واقع شده است و در هر دستگاه دولتی که حوزه ای جدید اضافه شده است، عمدتا آن حوزه مورد غفلت واقع می شود. برای نمونه اوقاف و امور خیریه که درآن اوقاف و فعالیت هایش پر رنگ تر است؛ کار، تعاون و رفاه اجتماعی که کار در آن پررنگ تر است! در این حوزه هم که وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت، حوزه جوانان مورد بی مهری واقع شده است. اما در رابطه با پاسخ سوال شما باید بگویم که تحقیقات جامعی در این رابطه توسط مرکز ما صورت گرفته و نتایج به دست آمده نشان از عواملی چند در بروز وضعیت فعلی است. از جمله این عوامل تجمل گرایی است، حتما به خاطر دارید که در گذشته زرق و برق های فعلی و درخواست های آنچنانی امروزی وجود نداشت، پدرومادرها قانع تر بودند و فضای مجازی در تشدید تجمل گرایی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. قناعت جای خود را به چشم و هم چشمی داده و از طرفی بالا رفتن تحصیلات هم مقداری توقعات را بالا برده است.

ساقی آذربایجان: سوال نهایی را هم بپرسیم و زیاد خسته تان نکنیم، نظرتان راجع به روزنامه ساقی آذربایجان چیست؟

ستوده نژاد: یکی از پر طرفدارترین روزنامه های این شهر است که بنده سعی می کنم هر روز مطالبش را دنبال کنم و از بابت یادآوری نقاط ضعف ما مدیران از شما ممنونیم. این رسانه در جهت پیشرفت این استان و شهر تلاش می کند و از تمام همکارانتان ممنونیم و دست مریزاد می گوییم.

 

About Author