از « دوری گول » تا « قوری گول »

ساقی آذربایجان/ به قلم : مدیرمسئول

در خبرها آمده بود که مدیرکل محیط زیست استان اظهار کرده که تالاب بین المللی قوری گول رمق های آخر را می زند و خطر نابودی گونه های گیاهی و جانوری در این مجموعه زیبا را گوشزد و اطلاع رسانی نموده اند.
” قوری گول ” به معنای استخر و تالاب خشک که به اشتباه به چنین نام خوانده می شود اساساً “دوری گول” یعنی استخر زلال می باشد که متاسفانه همچون بسیاری از واژه های تاریخی دچار تحریف و سوء استفاده قرارگرفته است و نهادهای ذیربط نیز از اصلاح اینگونه غلط های مصطلح غافل بوده و نامگذاری های غیرعلمی و غیر تاریخی و غیرحقیقی در طول زمان به واقعیت تلخ تبدیل شده و شاید این هم از اثرات انرژی های منفی است و امروز پس از سالها از نامگذاری غلط قوری گول شاهد خشک شدن این مجموعه هستیم.
قوری گول که ظاهراً امروز عنوان مسمی برای آن خواهد بود، قبل از انقلاب در مالکیت یکی از سیاسیون شهر تبریز و بعنوان محل ییلاق ایشان و خانواده وی بوده است.بعد از انقلاب و بی سرپرست ماندن این مجموعه، سازمان آب منطقه ای بعنوان متولی این مجموعه گردیده و پس از مدتی جهت حفظ و نگهداری و استفاده عمومی تحویل شهرداری تبریز می گردد که مدتهای مدید با تلاش شهرداری و انجام برخی اقدامات عمرانی در محل تا حوالی سال ۱۳۷۵ این مجموعه در اختیار شهرداری تبریز بود که پس از آن به دلایل نامعلوم دوباره در اختیارآب منطقه ای استان قرار گرفته ودر نهایت در سال های اخیر تحویل یکی از نهادها گردیده است.
این پروسه کوتاه تاریخی چنین حکایت می کند که عدم مدیریت ثابت و واحد بر این مجموعه مهم و دیدنی که جزو تالاب های بین المللی به ثبت جهانی رسیده است باعث گردیده تا اولاً استفاده صحیح و اصولی از آن در سالهای اخیر صورت نپذیرفته و ثانیاً رسیدگی اساسی برای حفظ وحراست از آن از سوی نهادهای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست استان انجام نگیرد.
به صدادر آوردن زنگ خطر نابودی این مجموعه به هر دلیلی از بی توجهی مسئولان گرفته تا عدم تخصیص اعتبار و … مسئولیت سازمان محيط زيست استان را در قبال مشکل پیش آمده سلب نمی کند.
جدای از این موضوع،آنچه لازم است گفته شود اینکه مسئولان استان عموماً درسالهای اخیر توجه چندانی به امر محیط زیست و مواریث فرهنگی و طبیعی معمول نداشته و شاهد نوعی رکود و رخوت در این حوزه بسیار مهم در استان هستیم.
این تالاب زیبا در سال ۱۳۵۴ و در کنفرانس بین المللی تالاب ها در شهر رامسر به عنوان یک تالاب بین المللی مهم به ثبت رسید. در سال ۱۳۷۳ نیز به سبب اهمیت اکوسیستم این تالاب منطقه قوری گول به عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شد.
ازمیان ۹۲ گونه پرنده ساکن در تالاب قوری گل می توان به اردک بلوطی، اردک سرسفید و اردک مرمری و از پستانداران و خزندگان ساکن در حوزه تالاب می توان به جونده ای به نام جربیل، موش صحرایی، سمور سنگی و … اشاره کرد. تنها موجود آبزی داخل تالاب نیز نوعی ماهی کپور است. به طور کلی ۱۱۱ گونه جانوری در اطراف این تالاب زندگی می کنند. این تالاب از پوشش گیاهی بسیار متنوعی برخوردار است و منظره گیاهان شناور در داخل تالاب همانند قوشاب شاخه ای و آلاله آبی از زیباترین چشم اندازهای این تالاب زیباست. اطراف تالاب نیز با مراتع و دشت های وسیع سرسبز و مزارع و کشتزارهای وسیع و چشم نواز آراسته شده است. سالها قبل این مکان محل مهاجرت قوچ های ارمنی بود که متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای صورت گرفته دیگر اثری از این حیوانات زیبا در منطقه قوری گل به چشم نمی خورد.
متاسفانه سیاست و فضای آلوده سیاسی در این سالها بر تمام ارکان مدیریتی سایه انداخته و بسیاری از مدیران ارشد و تصمیم گیر در مسائل غیرسیاسی استان هم در وادی سیاست اسیرگشته و با لحاظ بسیاری از موارد بی ربط در تصمیم گیری های غیرسیاسی ، باعث از دست رفتن فرصت های خدمتگزاری به مردم و ایجاد بدبینی به نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورده اند.
امروز اگر « دوری گول « ، « قوری گول « می شود و آثار تاریخی استان و تبریز در حصاری از آهن و آجر و پول و سیاست ، اسیر می شوند و همه ناشی از برخي سوء مدیریت های استانی و محلی است، تاریخ پرفراز و نشیب این کشور از چنین مدیران و مسئولان بی مسئولیت همواره به زشتی یاد کرده و خواهد کرد./

 

About Author