استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه کذب است

خوشبختانه با پیگیری‌ها و تامین منابع مالی لازم فاز یک مهم ترین پروژه احیا دریاچه ارومیه که عبارت بود از پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسید.

یکی دیگر از پروژه های نیمه کاره در سطح حوضه آبریز شامل انتقال پساب های تصفیه شده فاضلاب های بهداشتی شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بخصوص دو شهر بزرگ تبریز و ارومیه انجام گرفت. طرح انتقال آب مدول سوم تصفیه‌خانه شهر ارومیه و خط انتقال پساب بهداشتی به طول ۱۱ کیلومتر در تیرماه سال ۱۴۰۲ با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.
با تأمین اعتبارات لازم در سال ۱۴۰۱، فاز یک پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسید.
سد انحرافی و کانال ۵/۴ کیلومتری بادین آباد از جمله پروژه های مهم این طرح است که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کانال بادین آباد ۵۰ درصد است
مطالعات سازمان زمین شناسی کشور در دریاچه ارومیه طی سال های گذشته نشان داد که میزان لیتیوم برآورد شده دریاچه ارومیه برابر با ۳۰ PPM است. در حالی که حداقل مقدار اقتصادی برای استحصال این ماده از شورابه باید بیشتر از ۱۰۰۰ PPM ‌باشد. در واقع هیچگونه لیتیومی قابل برداشت و استحصال در این دریاچه وجود ندارد.
استخراج لیتیوم از دریاچه ارومیه با توجه به وضعیت ویژه آن ، نه از نظر علمی منطقی بوده و نه از نظر اقتصادی به صرفه است، می توان گفت توجیه اقتصادی برای برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه به سبب مقدار بسیار ناچیز کمتر از ۳۰ پی پی ام عملا امکان پذیر نمی باشدو آنچه در فضای رسانه ای طرح شده کذب است.

About Author