استیکر زبان تصویری قابل فهم برای جهان است

نشست رسانه‌ای سومین جایزه سال استیکر با حضور بهرام عظیمی (رییس هیات داوران)، میثم عسگری (مدیرعامل آی‌گپ و رییس جایزه) و مسعود شجاعی‌طباطباعی (دبیر جایزه) در خانه شعر وادبیات برگزار شد.
بهرام عظیمی (کارگردان و انیمیشن ساز سینما) در این نشست با بیان اینکه ایران در حوزه کاریکاتور و طراحی جزو کشورهای مهم در جهان محسوب می‌شود، گفت: تنها جشنواره‌ای که می‌تواند هنرمندان مختلف در همه حوزه‌ها را از سراسر جهان کنار هم جمع کند، همین جشنواره استیکر است زیرا حوزه فعالیت آن منحصر به یک شاخه هنری نیست.
وی ادامه داد: جشنواره دوسالانه انیمیشن کانون پرورش فکری که ما برگزار می‌کنیم، جزو برترین جشنواره‌های مطرح دنیا است که مهمانان طراز اول در این حوزه به ایران می‌آیند و در آن شرکت می‌کنند و ورکشاپ برگزار می‌کنند. همه اینها به واسطه تولیداتی است که بچه‌های ایرانی در داخل تولید می‌کنند. وقتی کیفیت بچه‌های ما بالاست نتیجه‌اش این می‌شود که بهترین هنرمندان دنیا در آن شرکت می‌کنند.
عظیمی تصریح کرد: خروجی کارهای که این دو سه سال در جایزه استیکر انجام شده خیلی قابل تامل و مطرح شدن است. همه ما دست اندرکاران این برنامه برای این آمده‌ایم سراغ جشنواره استیکر که با حال و هوا این حوزه بیشتر مانوس شویم و خودمان هم مانند همه دنیا در کنار استفاده‌ای که از استیکرهای خارجی می‌کنیم، تولید هم داشته باشیم.
رییس هیات داوران سومین جایزه سال استیکر تاکید کرد: این پروژه که شروه شده است یک پروژه ملی محسوب می‌شود و نیاز دارد که همه مدیران فرهنگی از آن حمایت کنند. متاسفانه مدیران فرهنگی به دلیل اینکه ثبات ندارند به فکر کارهای دیر بازده نیستند و فکر می‌کنند کارهایی که انجام آن‌ها به دوران مدیریت‌شان نمی‌رسد به نام آن‌ها نخواهد خورد و از انجام دادن آن امتناع می‌کنند.
مسعود شجاعی‌طباطباعی (دبیر این جایزه) نیز در این نشست گفت: پیام رسان آی‌گپ زمینه ساز یک اتفاق بزرگ در زمینه استیکر شد و این اتفاق تاثیر خودش را خواهد گذاشت زیرا در این سال‌ها که کرونا شیوع داشت ما متوجه تاثیر فضای مجازی شدیم.
وی تصریح کرد: استیکر زبان تصویری قابل فهم برای ارائه در دنیا است. استیکر می‌تواند احساسات و عواطف انسانی را بدون بیان کلمات منتقل کند.
شجاعی با بیان اینکه جایزه سال استیکر تلاش کرده استیکرهایی با هویت ایرانی ایجاد کند، تشریح کرد: تمام تولیدات این جشنواره برگرفته از فرهنگ و هنر ایرانی است. تمام کشورهایی که با گویش فارسی صحبت می‌کنند و حتی کشورهایی ویژگی مشترکی با ما دارند می‌توانند از این تولیدات بهره ببرند.
وی تاکید کرد: فضای مجازی و تولیدات آن به اندازه‌ای مهم است که رهبر انقلاب درباره اهمیت این فضا فرمودند که اگر من رهبر انقلاب نبودم حتما علاقه داشتم مدیریت فضای فرهنگی و مجازی را بر عهده داشته باشم. چرا این اهمیت هنوز برای برخی آشکار نشده است. چرا ما وقتی می‌توانیم موشک نقطه زن داشته باشیم، هنوز نمی‌توانیم یک پیام‌رسان حرفه‌ای و قابل ارائه در سطح جهان داشته باشیم. ما در حوزه کاریکاتور جزو سه کشور اول دنیا هستیم ولی چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.
میثم عسگری (مدیر جایزه سال استیکر و مدیرعامل آی‌گپ) نیز در این نشست ضمن تشریح جزییات برگزاری آن در دوره‌های گذشته، افزود: ایده این جشنواره در سال ۹۷ به ذهن همکاران ما رسید و توانستیم اولین دوره آن را در سال ۹۸ برگزار کنیم.
وی ادامه داد: ما سال اولی که شروع کردیم فضا کاملا برایمان ناشناخته بود. همه یا کاریکتور یا کارتون را می‌شناختند و استیکر هنوز کمی برای هنرمندان ما ناشناخته بود. از ابتدای کار دغدغه همه ما فرهنگی بود و خود ما وقتی می‌خواستیم با این فضا کار کنیم همه محتواها غربی و شرقی بودند.
عسگری اضافه کرد: سال اول ۱۰۰۰ اثر از ۵۰ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که کار ما را برای انتخاب نهایی سخت کرد. در همان سال اول ما ۵۱۸ اثر را داوری کردیم. دوستان ما در این حوزه بیشتر در فضای کاریکتور و کارتون به سر می‌بردند، به همین جهت ما ژندین کارگاه آموزشی در یک فضا تخصصی استیکر به صورت آنلایم برگزار کنیم تا آشنایی بیشتری با این حوزه صورت پذیرد.
وی همچنین درباره این دوره از جایزه سال استیکر عنوان کرد: در دوره سوم ۱۱۷۳ اثر از ۱۵۰ هنرمند به دست ما رسیده است که ۲۱ دی ماه همزمان با روز جهانی استیکر مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان را خواهیم داشت.
مدیر جایزه در پایان تاکید کرد: استیکرهای این جشنواره ۱۶۰ هزار دانلود در پیام رسان‌های خارجی فیلتر شده داشته است و اگر حمایت‌های لازم انجام شود قطعا این رقم بیشتر هم خواهد شد. ما حتی حاضریم همه این استیکرها و محتواهای تولید را در اختیار دیگران قرار دهیم و بدون انحصارطلبی خاصی همه را در این حرکت فرهنگی سهیم کنیم.

About Author