اغلب واحدهای تولیدی اردبیل با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع معادن و کشاورزی اردبیل گفت: اغلب واحدهای تولیدی این استان با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و برای افزایش این ظرفیت‌ها باید موانع موجود برطرف شود.
بهنام پیر موذن اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در این زمینه مشکل تامین مواد اولیه با توجه به بورسی و سهمیه‌ای شدن مواد اولیه است که امید است مشکل تامین مواد اولیه با دستور رئیس جمهوری و وزرای مرتبط برطرف شود.
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه فضای کسب و کار در استان مطلوب نیست و رتبه اعلام شده در این بخش برازنده اردبیل نیست افزود:برای تسهیل‌سازی و بهبود فضای کسب و کار لازم است قوانین مخل شناسایی شده تا محیط کسب و کار در استان ساماندهی شود چرا که رتبه فضای کسب و کار در این استان بسیار پایین است.
وی اضافه کرد: پایین بودن رتبه فضای کسب و کار نشان از نتیجه عملکرد مدیران دستگاه‌های مربوطه است که اصلاح و بهبودی آن نیازمند تسهیل‌سازی در امر تولید و سرمایه‌گذاری است.
او ادامه داد: استان اردبیل اکنون رتبه دوم را در زمینه جواز تاسیس در کشور دارد اما زیرساخت‌های استان همگام با این موضوع رشد نکرده‌ و بخش خصوصی انتظار دارد مصوبات مناسبی برای شهرک‌های صنعتی استان تصویب شود.
پیرموذن گفت: بروکراسی اداری یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی استان است که برای رفع این مشکل پنجره واحد سرمایه‌گذاری ایجاد شده ولی اجرایی نشدن مصوبات پنجره واحد در صدور مجوزها موجب نارضایتی بخش خصوصی شده است.
وی درباره مشکلات سیب زمینی‌کاران اردبیل هم گفت: با توجه به خشکسالی، تولید سیب زمینی ۵۰ درصد در استان کاهش یافته و پیشنهاد می‌شود آمایش سرزمینی و آمایش کشاورزی در کشور انجام شود تا محصولات مناسب در مناطق مناسب کشت شود.
پیرموذن راه اندازی شهرک گلخانه‌ای را یادآور شد و گفت: بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان کلنگ‌زنی شده اما قانون شهرک‌های گلخانه‌ای در این شهرک رعایت نمی‌شود و زیرساخت‌های مورد نیاز نیز فراهم نیست و به نظرم این موضوع از توسعه این شهرک جلوگیری می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی اردبیل درباره بهره‌مندی واحدهای تولیدی و صنعتی از تسهیلات بانکی افزود:۷۰ درصد تسهیلات بانکی مربوط به سه استان خاص است و نیاز است دولت برای استان‌های کم‌برخوردار امتیازات ویژه‌ای در نظر بگیرد.

About Author