افزایش سرعت مازندران در تاریخ‌سازی برای ورزش ایران

کشتی مازندران ریشه و پیشینه‌ای طولانی در ورزش ایران دارد و دهه‌هاست که در حال افتخارآفرینی برای کشور در میادین معتبر و مختلف بین‌المللی است. از دهه ۴۰ میلادی که امامعلی حبیبی نخستین طلای تاریخ ایران در المپیک را به دست آورد تا امروز می‌توان رد پای پررنگ کشتی این استان در تاریخ ورزش کشور را مشاهده کرد. اما اوج این افتخارآفرینی‌ها در همین چند ماه اخیر رقم خورده است. پرچمداری کشتی مازندران در کاروان المپیک ایران با کسب سه مدال از هفت مدال، رکوردشکنی آزادکاران جوان مازندرانی در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان با کسب پنج مدال طلا توسط و حالا نیز کسب ۶ مدال از هفت مدال تیم ملی ایران در مسابقات جهانی اسلو آخرین نمونه‌های تاریخ‌سازی کشتی‌گیران مازندرانی در عرصه‌های معتبر جهانی است.حضور مازندرانی‌ها در این دوره از رقابت‌های جهانی کشتی آزاد برجسته‌تر از همه ادوار این رقابت‌ها بود. از ۱۰ کشتی‌گیر تیم ملی هشت آزادکار اهل مازندران بودند که البته نیمی از این تعداد آزادکاران را آزادکاران جویباری تشکیل دادند تا مهر پایتختی کشتی جهان بر پیشانی این شهر ثبت شود. علاوه بر این هشت کشتی‌گیر، دو مربی یعنی مصطفی میرعمادیان و اباذر اسلامی نیز به عنوان اعضای کادر فنی همراه با کاروان تیم ملی به نروژ رفتند تا برای نخستین بار ۱۰ چهره از کشتی آزاد مازندران همراه با تیم ملی در رقابت‌های جهانی حضور داشته باشند.
نتیجه این حضور پررنگ هم قابل دفاع و ارزشمند بود. از ۷ مدال کسب شده توسط کاروان ایران ۶ مدال توسط مازندرانی‌ها کسب شد. سه طلا، دو نقره و یک برنز حاصل تلاش آزادکاران مازندرانی در این رقابت‌ها بود که با کمی دقت امکان افزایش تعداد و خوش‌رنگ‌تر شدن مجموع مدال‌های کسب شده توسط مازندرانی‌ها نیز وجود داشت.
کشتی‌های باتجربه‌ترین کشتی‌گیر ایران در این رقابت‌ها و یکی از سه چهره شاخص و مشهور مسابقات طبق پیش‌بینی‌ها به دلیل رقابتی که بین او و دیوید تیلور امریکایی وجود داشت به پرمخاطب‌ترین کشتی‌های این مسابقات تبدیل شد. یزدانی طبق قرعه دور نخست را با استراحت پشت‌سر گذاشت و در دور دوم ۱۲-۲ عظمت دولت بیکوف از قزاقستان را شکست داد. در یک‌چهارم نهایی اتهان راموس از پورتوریکو را ۱۰-۰ کنار زد و به نیمه‌نهایی رسید و حریف آرتور نایفونوف روس شد. یزدانی حریف روس خود را ۸-۲ شکست داد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد همراه با دیوید تیلور به فینال رسید. تقابل تیلور و یزدانی این بار مقتدرانه و با نتیجه ۶ – ۲ به سود یزدانی پایان یافت تا سومین طلای جهانی در کارنامه یزدانی ثبت شود.
سه حضور موفق در سه ماه
در المپیک توکیو نیز چهار وزن از ۶ وزن تیم ملی کشتی آزاد در اختیار مازندرانی‌ها بود. در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری از بابل، در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی از جویبار، در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان از ساری و در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع از آمل کشتی‌گیران تیم ملی کشتی آزاد در المپیک توکیو بودند که زارع و یزدانی موفق به کسب مدال شدند.
در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که مرداد امسال در روسیه و به میزبانی شهر اوفا برگزار شده بود نیز ۶ وزن از ۱۰ وزن در اختیار آزادکاران جوان مازندرانی بود که پنج نفرشان موفق به کسب مدال طلا شدند و ایران با این نتیجه قهرمان جهان شد. رحمان عموزاد خلیلی از بهشهر در وزن ۶۱ کیلوگرم، حسن عبادی از ساری در وزن ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی از تنکابن در وزن ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی در ۷۹ کیلوگرم و امیرحسین فیروزپور در ۸۶ کیلوگرم هر دو از جویبار و علی اکبرپور در وزن ۱۲۵ کیلوگرم از بابل اعضای مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد جوانان جهان بودند که حاصل حضورشان کسب پنج مدال طلا و یک مقام پنجمی برای تیم ملی بود. مصطفی میرعمادیان مربی سازنده مازندرانی کشتی هم در این مسابقات عضو کادر فنی بود.
البته نگاهی به افتخارات کشتی ایران در رقابت‌های جهانی و المپیک این نقش را برجسته‌تر نشان می‌دهد. از ۵۰ مدال ایران در ادوار مختلف مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۱ مدال توسط مازندرانی‌ها کسب شده است. کشتی‌گیران مازندرانی تا کنون پنج مدال طلا، چهار مدال نقره و چهار مدال برنز نیز از ادوار مختلف المپیک کسب کردند که بیشترین سهم بین استان‌ها در مدال‌آوری از رقابت‌های المپیک بین همه استان‌هاست. اما عملکرد کشتی‌گیران مازندرانی طی سال‌های اخیر و به ویژه در سال جاری نشان می‌دهد که با وجود همه کاستی‌هایی که از نظر زیرساختی در مازندران برای پرورش استعدادهای بی‌شمار کشتی وجود دارد، تلاش مربیان سازنده در شهرها و روستاهای مازندران نتیجه‌بخش بود و سرعت افتخارآفرینی کشتی مازندران در عرصه‌های بین‌المللی را بیشتر کرده است.
کارشناسان و مربیان کشتی در مازندران معتقدند که امکانات موجود در این استان برای برگزاری تمرین کشتی‌گیران و آموزش استعدادها مناسب و در شأن جایگاه کشتی این استان نیست و لازم است که مسئولان ملی به ویژه وزارت ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به گسترش زیرساخت‌ها و تخصیص اعتبارات اجرای طرح‌های ورزشی مرتبط با کشتی در این استان داشته باشند.
رئیس هیات کشتی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران بر همین موضوع تاکید کرد و گفت: امکاناتی که در سالن‌های کشتی استان و خانه‌های کشتی مازندران وجود دارد اصلا در شأن جایگاهی که کشتی مازندران در کشور و دنیا دارد نیست.
عسگری محمدیان اظهار کرد: در بحث امکانات واقعا کشتی مازندران فقیر است. برای برگزاری تمرینات متمرکز در ساری یا سایر شهرهای استان با چالش مواجهیم. اگر در چنین استانی که این سهم بالا از افتخارآفرینی در عرصه‌های جهانی و المپیک را دارد سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود قطعا می‌تواند بیش از این‌ها افتخارآفرینی کند.
وی افزود: نگاه به کشتی مازندران باید فراتر از اعتبارات مرسوم سازمانی باشد تا قطار کشتی این استان با سرعت بیشتری در مسیر افتخارآفرینی برای کشتی ایران حرکت کند. این ظرفیت در مازندران وجود دارد که روزی همه کشتی‌گیران ما در این قبلی رقابت‌ها طلا بگیرند .این که نگاه به کشتی این استان ویژه و برجسته‌تر از سایر مناطق کشور باشد نه تنها انتظار زیادی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای کسب افتخار به نام ایران و به اهتزاز درآوردن پرچم کشور عزیزمان است.کامران قاسم‌پور، مجتبی گلیج، رحمان عموزاد،امیرمحمد یزدانی ،عرفان الهی ، محمد نخودی، حسن یزدانی ، امیرحسین زارع از مدال آوران پرافتخارالمپیک توکیوهستند .

About Author