افزایش مسافر و کمبود اتوبوس داستان تکراری ماه مهر در تبریز

به گزارش ساقی آذربایجان، ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های اتوبوس در ساعتی از روز سابقه‌ای چند ساله دارد گویی آثار تحریم‌ها در جای جای جامعه حتی در نحوه ارائه خدمات ناوگان اتوبوسرانی نمود پیدا کرده است. اکنون بعد از سال‌ها، ایوب اسماعیلی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با اعلام خبر خوش پیوستن نزدیک به ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی تبریز تا پایان امسال می‌گوید که اوضاع به تدریج در حال تغییر است.

مشکلات استفاده از اتوبوس در تبریز

یکی از شهروندان تبریزی که در ایستگاه منتظر اتوبوس است، به خبرنگار مهر می‌گوید: مسیر خیابان امام از فلکه دانشگاه تا چهارراه قونقا سال‌ها است برای سهولت رفت و آمد اتوبوس‌های شهری یک طرفه شده است و در این مسیر نمی‌توان با تاکسی تردد کرد با وجود این که اتوبوس‌های بی آر تی به صورت مرتب حرکت می‌کنند ولی در ساعاتی از روز به دلیل ازدحام جمعیت، امکان استفاده از اتوبوس در این مسیر دشوار است.

آیدا اکبری می‌افزاید: متأسفانه به دلیل مشکلاتی که وجود دارد مردم به ناچار یکدیگر را هل می‌دهند و در اکثر مواقع از دست همدیگر نیز دلخور می‌شوند که بدون تردید این وضعیت در شأن تبریز نیست.

وی ادامه می‌دهد: در سایر مسیرها نیز یا اتوبوس‌ها به شدت قدیمی است و یا تردد در این مسیرها بسیار آهسته انجام می‌شود که استفاده از اتوبوس در این مسیرها نیز مشکلات خاص خود را دارد.

افزایش مسافر و کمبود اتوبوس داستان تکراری ماه مهر در تبریز

مشکل کمبود اتوبوس در تبریز

در همین زمینه رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز به خبرنگار مهر می‌گوید: در حال حاضر در تبریز مشکل کمبود اتوبوس داریم ولی این موضوع به تدریج حل خواهد شد.

یاسین بجانی با اشاره به اقدامات شورا و شهرداری تبریز در خصوص تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز برای تبریز می‌افزاید: علاوه بر این که اتوبوس‌هایی که به شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه داده شده بود آزاد شده و به مسیرها بازگشته، اتوبوس‌هایی نیز توسط شهرداری خریداری شده است.

وی ادامه می‌دهد: اخیراً شش دستگاه اتوبوس از تهران آمده و همچنین قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از سایر استان‌ها منعقد شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز با بیان این که پیگیر تحویل اتوبوس‌های خریداری شده هستیم، می‌افزاید: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال حداقل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز اضافه شود.

متوسط عمر اتوبوس‌های بخش خصوصی بالای ۱۲ سال است

اما در این زمینه مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه به خبرنگار مهر می‌گوید: تا سال ۹۲ روال تأمین اتوبوس به این منوال بود که دولت‌ها با انعقاد قرارداد با کارخانه‌ها ۸۲.۵ درصد و شهرداری‌ها نیز ۱۷.۵ درصد قیمت اتوبوس‌ها را پرداخت می‌کردند ولی با قطع این روال از سال ۹۳ شهرداری‌ها دیگر نتوانستند از اتوبوس یارانه‌ای بهره مند شوند.

ایوب اسماعیلی می‌افزاید: با توجه به این که شهرداری تبریز با مضیقه مالی مواجه بود و نتوانسته کل مبلغ اتوبوس‌ها را تأمین کند بنا بر این در طول هشت سال یعنی تا اسفند سال گذشته برای تبریز، تنها ۵۳ دستگاه اتوبوس تک کابین خریداری شده است.

افزایش مسافر و کمبود اتوبوس داستان تکراری ماه مهر در تبریز

وی ادامه می‌دهد: تعداد اتوبوس‌های بخش خصوصی که ۹۹ درصد خطوط بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند البته به غیر از مسیر بی آر تی به تدریج کاهش یافت و عمر این اتوبوس‌ها نیز افزایش پیدا کرد به طوری که در حال حاضر متوسط عمر اتوبوس‌های بخش خصوصی بالای ۱۲ سال است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه می‌گوید: با افزایش عمر اتوبوس‌ها، ارائه خدمات نیز دچار مشکل می‌شود.

کمبود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در تبریز

اسماعیلی اظهار می‌کند: در حال حاضر دولت سیزدهم به روال گذشته بازگشته است و می‌خواهد برای تأمین ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس به صورت مستقیم با شرکت‌ها قرارداد ببندد که در این زمینه اولین قرارداد دولت دو هزار دستگاه اتوبوس برای کل کشور بود که از این میزان سهم تبریز ۷۳ دستگاه اتوبوس است.

وی می‌گوید: ۲۰ درصد مبلغ به همراه ۹ درصد ارزش افزوده در اسفند سال گذشته پرداخت شده که اکنون از ۱۰۰ اتوبوس آماده شده شش دستگاه اتوبوس به تبریز تحویل داده شده است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه می‌افزاید: با قراردادهایی که دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی منعقد کرده با پرداخت ۲۹ درصد مبلغ اتوبوس‌ها به تدریج از اتوبوس‌های سهمیه‌ای بهره مند خواهیم شد.

اسماعیلی با بیان این که در حال حاضر ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در تبریز فعالیت می‌کند، می‌گوید: با توجه به این که به ازای هر ۶۰۰ نفر باید یک اتوبوس وجود داشته باشد بنا بر این در حال حاضر با جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری تبریز باید حدود ۷۵۰ اتوبوس داشته باشیم.

افزایش مسافر و کمبود اتوبوس داستان تکراری ماه مهر در تبریز

انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس

وی با اشاره به خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری تبریز می‌افزاید: این اتوبوس‌ها در هفت مرحله یعنی در هفت ماه باید تحویل داده شود که اولین تحویل در پایان شهریور بود به عبارتی تا پایان امسال شرکت مورد قرارداد باید این ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را تحویل دهد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ادامه می‌دهد: تعدادی از اتوبوس‌ها، سال‌ها به شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه سرویس می‌دادند که با تصویب و حمایت شهردار قرارداد ۲۲ دستگاه اتوبوس پالایشگاه از اول تیر تمدید نشد و پتروشیمی نیز ۳۲ دستگاه اتوبوس را به شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز برگرداند که این اتوبوس‌ها به مسیرها برگشتند.

اسماعیلی از اضافه شدن نزدیک به ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی تبریز تا پایان امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر در مسیرها با کمبود راننده نیز مواجه هستیم که با اخذ مجوز از شورا و شهرداری این کمبودها جبران خواهد شد.

راه اندازی اتوبوس موقت در ساعات اوج شلوغی

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و زمان بندی حرکت اتوبوس‌ها در ساعات اوج شلوغی به ویژه با بازگشایی مدارس می‌گوید: برای ایستگاه‌هایی که در ساعت‌هایی خاص از روز مسافر زیادی دارد برنامه ریزی کرده ایم تا اتوبوس‌هایی به صورت موقت اضافه کنیم.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در خصوص نظارت بر فعالیت اتوبوس‌ها می‌افزاید: در حال حاضر براساس قرارداد باید برای ۶۱۶ اتوبوس و مینی بوس، دستگاه جی پی اس وصل شود چرا که طبق قانون ماشین آلات سنگین با نصب دستگاه جی پی اس باید به سامانه سیپاد وصل شوند تا از این طریق میزان مصرف گازوئیل مشخص شود بنا بر این در ماه‌های آینده به افرادی که به این سامانه وصل نشوند سهمیه گازوئیل تعلق نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص اخذ وام بازسازی ادامه می‌دهد: حدود یک ماه قبل مسائل مربوط به وام بازسازی حل شده است که در این زمینه با اخذ این وام اتوبوس‌های مورد نظر را بازسازی خواهیم کرد.

About Author