افزایش واردات و کاهش صادرات آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شیب افزایشی واردات در کشور و به‌تبع آن در استان بر لزوم بررسی این موضوع تأکید کرد و افزود: واردات در بخش‌هایی مانند ماشین‌آلات و مواد اولیه دارای کیفیت بالا برای کمک به رونق تولید از این قاعده مستثنی است.
« عابدین خرم » در نشست توسعه صادرات غیرنفتی با محوریت بیست و هفتمین همایش صادرات غیر نفتی از نهادهای مسئول اقتصادی خواست تا تدابیر لازم برای جلوگیری از هر گونه تکانه‌های شدید اقتصادی منفی در مدت باقی مانده از سال جاری را اتخاذ کنند.
وی به مشکلات کارت های بازرگانی نیز اشاره و بیان کرد: بخشی از مشکلات کارت‌های بازرگانی ناشی از این است که برخی از صادرکنندگان در سال‌های قبل در بازگرداندن ارز تعلل کردند.
خرم با بیان این که اکنون نظم‌دادن به موضوع کارت‌های بازرگانی، نیازمند آسیب‌شناسی اقدامات انجام شده مرتبط با آن در سال‌های گذشته است؛ ادامه داد: در بحث تعهدات ارزی نیز با توجه‌به سفر پیش روی وزیر اقتصاد و دارایی به آذربایجان شرقی، نیازمند دسته‌بندی مسائل مرتبط با این موضوع برای ارائه به مقام عالی وزارت هستیم.
وی خاطرنشان کرد: رئوس کلی مسائل مبتلابه حوزه صادرات کشور را همه می‌دانند و همایش توسعه صادرات غیرنفتی باید طرح دقیق‌تر مسائل و مشکلات، دسته‌بندی و ارائه آن به نهادهای تصمیم‌گیری را در اولویت قرار دهد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: خروجی همایش توسعه صادرات غیرنفتی باید ارایه راهکارهای عملی برای رفع مشکلات در این حوزه باشد.
خرم افزود: برگزاری همایش توسعه صادرات غیرنفتی نباید به سخنرانی مدعوین مختص شود، بلکه باید با برگزاری میزهای تخصصی و در قالب طرح پیشنهاد و ارائه راهکارهای عملی، مشکلات حوزه صادرات را برطرف کند.
وی پیشنهاد داد: همایش توسعه صادرات غیرنفتی به‌گونه‌ای برگزار شود که چند نفر از صادرکنندگان موفق استان در آن به طرح مسائل و مشکلات مبتلابه با رویکرد گره‌گشایی اقدام کنند.
بر اساس اعلام گمرکات استان آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال واردات از گمرکات استان ۲۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار بود که این میزان کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۹ درصد و از حیث ارزش دلاری ۲۳ درصد افزایش داشته است./ایرنا
طی روزهای اخیر اظهارات متناقض از میزان صادرات استان منتشر گردید که ساقی آذربایجان طی گزارشی به این آمار متناقض پرداخت . از سویی معاون استاندار آذربایجان شرقی از افزایش آمار صادرات استان خبر داده بود و از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی تبریز از کاهش آن.
اینگونه تناقض در ارائه آمار باعث سردرگمی و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی و برنامه ریزان توسعه استان می گردد که لازم است به دور از مسائل سیاسی نگاه کارشناسی در همه حوزه های اقتصادی حاکم گردد تا باعث رشد و توسعه واقعی و عملی استان شود.

 

About Author