امسال در جاده های آذربایجان شرقی ۶۳۹ نفر جان باختند ۱۱۲۲۲ نفر مصدوم !

افزایش آمار حوادث رانندگی آذربایجان شرقی در سال جاری نگران کننده بوده و از این رو یکی از راه‌های کاهش این آمار، شناسایی نقاط حادثه خیز کلانشهر تبریز و رفع آنها است.رانندگی با سرعت بالا و یا عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عواملی است که همواره منجر به حوادث ناگواری شده و قربانی می‌گیرد. متأسفانه حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۰ نیز آمار چشمگیری در استان آذربایجان شرقی دارد و از این رو نگران کننده است و به همین دلیل، شناسایی نقاط حادثه خیز در کلانشهر تبریز و رفع آنها در راستای کاهش حوادث رانندگی مهم تلقی می‌شود.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تعداد کل مأموریت‌های تصادفی در ۸ ماهه سال گذشته در تبریز، ۶۰۵۰ مورد و در شهرستان‌ها ۶۶۳۰ مورد و در استان آذربایجان شرقی ۱۲۶۸۰ مورد است.
فرزاد رحمانی ادامه داد: تعداد مصدوم انتقال یافته به بیمارستان در ۸ ماهه سال گذشته ۴۶۷۵ مورد در تبریز، ۷۳۵۹ مورد در شهرستان و ۱۲۰۳۴ مورد در استان آذربایجان شرقی گزارش شده است

وی افزود: تعداد درمان در محل تصادفی در ۸ ماهه سال گذشته ۸۵۶ مورد در تبریز، ۸۶۹ مورد در شهرستان و ۱۷۲۵ مورد در استان آذربایجان شرقی است.
فرزاد رحمانی بیان کرد: ۴۰ فوتی تصادفی در ۸ ماهه سال گذشته در تبریز، ۱۶۶ فوتی در شهرستان و ۲۰۶ فوتی در استان می‌باشد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: تعداد کل مأموریت‌های تصادفی در ۸ ماهه سال جاری، ۷۰۰۴ مورد در تبریز، ۹۴۱۰ مورد در شهرستان و ۱۶۴۱۴ مورد در استان آذربایجان شرقی بوده است.
وی افزود: تعداد مصدوم انتقال یافته به بیمارستان در ۸ ماهه سال جاری، ۵۴۸۶ مورد در تبریز، ۸۷۱۷ مورد در شهرستان و ۱۴۲۰۳ مورد در استان می‌باشد.
رحمانی گفت: تعداد درمان در محل تصادفی در ۸ ماهه سال جاری، ۹۶۰ مورد در تبریز، ۹۸۹ مورد در شهرستان و ۱۹۴۹ مورد در استان است.
وی در پایان افزود: ۵۹ فوتی تصادفی در ۸ ماهه سال جاری در تبریز، ۱۴۰ فوتی در شهرستان و ۱۹۹ فوتی در استان اعلام شده است.
افزایش تصادفات رانندگی در سال جاری
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز در گفت و گو با مهر گفت: متأسفانه تعداد فوتی‌های درون شهری افزایش یافته است به گونه‌ای که طی سال جاری، ۱۱۱ نفر بر اثر تصادفات رانندگی درون شهری جان خود را از دست داده‌اند.
روح اله رشیدی ادامه داد: طی ۷ ماهه سال جاری نیز، ۸۲ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و این آمار بسیار نگران کننده است.
وی افزود: طی سال‌های گذشته با وجود اینکه شاهد روند نزولی در تصادفات رانندگی بودیم اما بار دیگر آمار و ارقام فوتی‌ها بر اثر تصادفات رانندگی در حال افزایش است.
رشیدی بیان کرد: معمولاً عوامل مختلفی نظیر سرعت بالا در رانندگی و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی منجر به حوادث ناگواری می‌شود و از این رو تعداد عابران پیاده نیز در حوادث رانندگی، آمار چشمگیری را به خود اختصاص داده است.
تصادفات منجر به فوت در برخی از مناطق تبریز اعم از اتوبان پاسداران، اتوبان شهید کسایی، جاده سنتو و بلوار بسیج از آمار بالایی برخوردار است
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز گفت: متأسفانه تصادفات منجر به فوتی در برخی از مناطق کلانشهر تبریز اعم از اتوبان پاسداران، اتوبان شهید کسایی، جاده سنتو و بلوار بسیج از آمار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: یکی از علل افزایش تصادفات رانندگی در اتوبان پاسداران، عدم دسترسی مناطق به ضلع جنوبی این اتوبان مطرح می‌شود که در حال حاضر شهرداری کلانشهر تبریز به نصب پل عابرپیاده اقدام کرده است.
رشیدی افزود: آنچه که در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک مطرح است شناسایی دقیق نقاط حادثه خیز کلانشهر تبریز است که از راه‌های مختلفی همانند آمار تصادفات رانندگی منجر به فوتی در مناطق مختلف کلانشهر تبریز و بررسی مباحث کارشناسی است که در حال حاضر، بیش از ۶۰ نقطه حادثه خیز کلانشهر تبریز شناسایی شده است و برنامه‌ریزی‌هایی از سوی شهرداری تبریز و از سوی سایر ارگان‌ها نیز انجام گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز در پایان گفت: مشکلات برخی از نقاط حادثه خیز کلانشهر تبریز با نصب پل عابرپیاده و نرده کشی‌های لازم رفع شده است اما برخی از نقاط حادثه خیز، نیازمند طرح‌های لازم و ارائه طرح ترافیکی برای بررسی دقیق‌تر مشکلات است که می‌توان به مسیرهای بی آرتی اشاره کرد.
فوت ۶۳۹ نفر بر اثر حوادث رانندگی در استان طی سال جاری
مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز از فوت ۶۳۹ نفر ناشی از تصادفات رانندگی در سال جاری خبر داده و افزود: از این تعداد ۵۰۶ نفر مرد و ۱۳۳ نفر زن بودند که هر کدام به ترتیب ۱۰ و ۸۵ درصد افزایش یافته است.
علی صفایی فرد ادامه داد: ۱۰ نفر از این آمار در خارج از استان، ۲۲ نفر در حوادث غیرترافیکی (موارد غیرترافیکی) و ۱۲ نقل نیز به فاصله بیش از یک ماه از تاریخ تصادف جان باخته‌اند.
افزایش ۹ درصدی تعداد مصدومین
وی گفت: بیشترین تلفات رانندگی در طی این مدت به ترتیب با ۴۵۱ فوتی در جاده‌های برون شهری و روستایی، ۱۵۸ نفر در مسیرهای درون شهری، ۱۰ نفر در جاده‌های خارج از استان و ۲۰ نفر نامعلوم و سایر راه‌ها گزارش شده است.
در آبان ماه سال جاری ۸۳ نفر بر اثر حوادث رانندگی در آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند
صفایی فرد بیان کرد: در آبان ماه سال جاری ۸۳ نفر بر اثر حوادث رانندگی در آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته و ۶۴ نفر از آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند.
مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی افزود: در ۸ ماه امسال تعداد مصدومان حوادث رانندگی مراجعه کننده به ادارات پزشکی قانونی استان، ۱۱ هزار و ۲۲۲ نفر بوده که از این تعداد ۸ هزار و ۳۵۶ نفر مرد و ۲ هزار و ۸۶۶ نفر زن بودند.
وی در پایان گفت: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که تعداد مصدومین حوادث ترافیکی ۱۰ هزار و ۲۵۷ نفر گزارش شده بود، حدود ۹ درصد افزایش داشته است.
افزایش حوادث رانندگی در سال جاری نگران کننده است به گونه‌ای که در آبان ماه سال جاری، ۸۳ نفر بر اثر حوادث رانندگی در استان آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده‌اند اما اکنون، آنچه که بیش از هر زمان ممکنی اهمیت دارد شناسایی نقاط حادثه خیز در کلانشهر و رفع خطر در این نقاط است.مهر/

About Author