امسال ۱۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات مازندران صادر شد

حوزه نظارت گمرکات مازندران از ثبت صادرات کالا به ارزش ۱۳۴ میلیون و ۷۱۷ هزار دلار صادرات از گمرکات استان در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش دارد.
به گزارش ساقی آذربایجان روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات مازندران از قول ناظر گمرکات استان اعلام کرد که در این مدت همچنین واردات ۶۱۳ میلیون و ۹۹۸ هزار دلار کالا به استان از طریق گمرکات استان ثبت شده است که افزایش ۴۳ درصدی نشان می دهد.
علی یوسفی منش با اعلام این که در مجموع ارزش تجارت خارجی گمرکات استان ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است ، گفت : در این مدت یک میلیون و ۸۶۷ هزار تن کالا بین گمرکات مازندران و کشورهای مختلف جهان مبادله شده است.
وی توضیح داد : با سرعت بخشی به روند ترخیص کالاهای اساسی از سوی سازمان های دخیل در امر تجارت خارجی بیش از یک میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا در نیمه اول سال جاری از نقاط مختلف جهان وارد گمرکات مازندران شد که از لحاظ وزنی ۶ درصد رشد داشته است.
یوسفی منش عمده کالاهای وارداتی را جو دامی ، ذرت دامی، سویا ،چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی ،گندم،چوب و اشیای چوبی، کک نفتی، روغن پایه، کاغذ مقوا و ماشین آلات و اجزای آن معرفی کرد و گفت که این کالاها از کشورهای روسیه ، امارات ، قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان وارد کشور شد.
وی وزن کالاهای صادر شده از گمرکات مازندران در نیمه نخست امسال را هم ۴۴۷ هزار تن اعلام کرد و افزود که نسبت به سال گذشته رشد ۲۷ درصدی ثبت شده است.
ناظر گمرکات مازندران مقصد کالاهای صادراتی استان را کشورهای فدراسیون روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان، عراق و رومانی عنوان کرد و گفت که کالاها از گمرکات نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و آمل به این کشورها صادر شد.
وی از سیمان، مواد معدنی، نفت سفید و نفت خام، فرآورده های لبنی، چوب و اشیای چوبی، مواد پلاستیکی، فرآورده خوراکی گوناگون، کاغذ و فلزات معمولی به عنوان کالاهای صادراتی مازندران یاد کرد.
یوسفی منش همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی ترانزیت کالا از گمرکات مازندران در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت که در این مدت ۷۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار از خاک مازندران به کشورهای دیگر ترانزیت شد.
حوزه نظارت گمرکات استان مازندران در شهرستان نوشهر مستقر است. دو اداره کل یکی در نوشهر و دیگری در امیرآباد و سه اداره گمرک در شهرستان های آمل، فریدونکنار، ساری زیر مجموعه حوزه نظارت گمرکات استان مازندران هستند.

About Author