انتخابات اتاق ایران مهندسی شده بود

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

مطابق عرف رایج همه نهادهای دولتی و اجرایی و به بهانه روز خبرنگار اتاق بازرگانی تبریز، صبح شنبه میزبان اصحاب رسانه بود. طی این نشست و از سوی خبرنگاران بعضا مطالب به درد بخور و مهمی هم مطرح شد که عمدتا ژائله بعنوان رئیس اتاق پاسخگوی آن بود. در این بین رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر ادعای خود در نبود نیروی کار در استان اشاره و ادعای مطرح شده در حضور رییس جمهور را تکرار کرد.
اهمیت و جایگاه اتاق بازرگانی با عنایت ویژه به این مسئله که اتاق، پارلمان بخش خصوصی است می طلبید تا جلسات اتاق با اصحاب رسانه به شکل تخصصی و در قالب موضوعات روز و مهم اقتصادی کشور دنبال شود.
اخیرا بخشی از اعضای اتاق به همراه استاندار و معاون اقتصادی اش سفری به مسکو و جمهوری تاتارستان داشتند و با توجه به تقارن این سفر با حوادث مسکو و شورش گروه واگنر و اخباری که در رابطه با دیدارهای این سفر در رسانه های محلی منتشر گردید، موضوع اولین پرسش ما از رئیس اتاق بود و وی دلیل سفر را دعوت طرف میزبان عنوان کرد و البته توضیح خاصی در رابطه با دستاوردهای اقتصادی سفر نداد.
اخیرا انتخابات اتاق بازرگانی ایران و نتایج آن نقل محافل خبری است. از قضای روزگار رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم از کاندیداهای ریاست اتاق بود و پیرو حواشی رخ داده پس از انتخابات بیانیه ای تنظیم و توسط اکثر اتاق بازرگانی های کشور، ذیل این بیانیه را امضا کردند و در این بین نامی از اتاق تبریز نبود که در همین ارتباط پرسش دوم را مطرح کردیم که دوستان مرکب خودکارشان تمام شده بود و یا قصه چیز دیگری است که با توضیحات ریاست اتاق تبریز مشخص شد که اساسا بر سر صحت و سقم و سلامتی انتخابات از سوی رییس اتاق تبریز تردیدهای جدی وجود داشته و معتقد بودند که این انتخابات مهندسی شده بود و از همین رو دلیلی برای حمایت از اتاق ایران و انتخابات آن نمی دیدند!
مطلب بعدی راجع به بحث شیرین کمبود نیروی کار در استان به زعم تولیدکنندگان است که جنابشان بر این نکته تاکید مجدد داشتند. به نمایندگی از افکار عمومی و کارگران به عنوان اقشار آسیب پذیر عنوان کردیم که بیش از یک قرن از عصر برده داری میگذرد و نسل جدید با توجه به سطح تحصیلات علمی و آشنایی با حق و حقوق قانونی خود و کارایی های فنی و داستان تک فرزندی دیگر حاضر به فعالیت و کار در بهترین شرایط و با لحاظ بیشترین امکانات هستند و اگر بخش خصوصی به مصوبه دولت در رابطه با میزان قانون کار اکتفا نکند و نیروی کار را هم به اندازه سر سوزنی در این رابطه سهیم بداند، اتفاقا نیروی بیکار بسیاری وجود دارد که می توان از وجودشان بهره برد. دوستان بعضا هنوز در فضای دهه شصت قرار دارند و متوجه روحیات و خصوصیات نسل جدید و نگرش آن ها به مقوله کار و زندگی نیستند و تا بهترین شرایط ممکن مهیا نشود، تن به هر کاری نمی دهند. علی رغم گلایه بخش خصوصی از این موضوع، معتقدیم که بالارفتن هزینه نیروی کار می تواند هم سبب افزایش کیفیت تولید و نیز ایجاد شرایط رقابتی بین بخش خصوصی شود و همین رویکرد در ادامه می تواند با بالارفتن حقوق ها ذهنیت فرهنگی افکار عمومی را که همه علاقمند به استخدام در بخش دولتی هستند، تغییر داده و سبب چابک سازی بدنه دولت و تحقق دولت الکترونیک و تجدیدنظرهای جدی در رابطه با قوانین کار و نحوه تنظیم آن و خداحافظی با قراردادهای موقت کار شود. بی شک دوستان بهتر و بیشتر از ما متوجه هستند که پیشرفت وتوسعه اقتصادی در فضای رقابتی میسر خواهد بود!

About Author