انتقاد صریح استاندار جوان و ریسک بزرگ آقای وزیر!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

سفر چند روز پیش و برای بار چندم وزیر اقتصاد به تبریز می تواند از جوانب مختلفی حائز اهمیت و ویژگی های خاص خود باشد. استاندار جوان و جدید آذربایجان شرقی قبل از پست جدیدش، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور و به نوعی نفر منصوبی آقای وزیر بود که در جلسه معارفه هم وحیدی وزیر کشور اعلام کرد که به سختی اجازه اش را از خاندوزی گرفته است. با این حساب و رابطه خوبی که فی مابین خاندوزی و آقای استاندار وجود دارد می توان روزهای خوب اقتصادی را برای استان متصور بود که در مجالی دیگر به این مضوع خواهیم پرداخت. اما موضوع اصلی این نوشته مربوط به وعده ای است که بعد از انتقادات آقای استاندار نسبت به کاغذی بودن تشکیل شرکت مس آذربایجان داده شد و بحث استقلال و تفویض در تصمیم گیری ها به استان ها که مطالب قابل تاملی هستند.
در رابطه با تشکیل شرکت مس که اولین بار دستورش توسط رئیس جمهور در اولین سفر استانی به آذربایجان شرقی مطرح شد واز قرار معلوم پیش از آن توسط وزیر وقت صمت نیز داده شده بود، مطالبی چند قابل عرض است. قریب به دو سال از دستور شخص اول دستگاه اجرایی و شخص دوم نظام در این رابطه می گذرد وگویا برخی در کرمان قدرتی مافوق رئیس جمهور و وزیر دارند که از انجام دستور خودداری می کنند. حدود یک ماه به پایان سال باقی مانده و خاندوزی وعده تحقق این مهم تا پایان سال را داده است. او دومین وزیر دولت ابراهیم رئیسی است که چنین وعده ای می دهد و البته که با توجه به روحیات زعمای شرکت ملی مس ایران و زمان اندک باقیمانده ریسک بزرگی کرده و کاش از بابت انتقادات تند استاندار جو گیر نشده باشد! از سویی این وعده آزمون اقتدار است که آیا یک رئیس جمهور و دو وزیر قادر به انجام این وعده و تشکیل این شرکت هستند و یا همچنان برخی چهره های خاص در کرمان اجازه این کار را نخواهند داد؟ بابت این وعده خاندوزی هم خوشحالیم و روزشار نصب می کنیم و پیگیر و مطالبه گر در این رابطه تا استاندار محترم و مدیر کل اقتصاد و دارایی در وادی مطالبه گری از تهران تنها نباشند! امیدواریم که وعده آقای وزیر مثل وعده های اقتصادی اش نباشد و تا عید شاهد این اقدام مهم از سوی دولت باشیم که بی شک می تواند نقشی مهم در صندوق های رای ۱۴۰۴ ایفا نماید.

مطلب بعدی در رابطه با دادن اختیارات به استان هاست که در این رابطه با آقای وزیر حرف داریم. احتمالا استنباط جنابشان از اختیارات با آنچه ما می اندیشیم و در مرحله عمل می بینیم متفاوت باشد. اینکه تمام اختیارات اقتصادی به استان ها داده شود، وعده ای بود که معاون اقتصادی رئیس جمهور و پای ثابت انتخابات ریاست جمهوری همواره مطرح کرده بود و حالا که در این پست مهم قرار گرفته بهتر بود تا آن راعملیاتی نماید. محسن رضایی که علی رغم پست قانونی اش در حاشیه دولت قرار دارد و در گوشی ها از اختلافات جدی او و معاون اول حکایت می کند، می توانست این برنامه را با قدرت اجرایی خاندوزی جامع عمل بپوشاند. آنچه ما در استان ها شاهدیم یا اقلا در استان خودمان، داشتن اختیار خرید لوازم التحریر و امثالهم و در نهایت خرید خودنویس برای تیم همراه آقای رئیس جمهور! امیدواریم روابط نزدیک مابین استاندار محترم و خاندوزی باعث شود تا در حوزه تفویض اختیارات بعنوان استان پایلوت باشیم و برای کوچکترین کاری در صف “آقا اجازه منم میخوام ” نمانیم.

About Author