اولین قربانی، دریاچه ای که باتلاق خواهد شد

ساقی آذربایجان/ به قلم: رسول حسینی بقانام

هر چند که خشکسالی از عوامل خشکی دریاچه ارومیه معرفی می‌گردد ولی به قول ریش سفیدان منطقه قبلاً هم آب دریاچه کم و زیاد می‌شد ولی هیچوقت خشک نگردید. اولین قدم نابودی دریاچه توسط سازمان آب با احداث سدهای متعدد خاکی و بتونی بر روی رودخانه‌های حوزة آبریز دریاچه ارومیه برداشته شد بدون توجه به اینکه اگر ورودی های دریاچه قطع شود مرگ دریاچه حتمی است. عدم جلوگیری از حفاری چاه‌های غیرمجاز و تعمیق چاه‌های مجاز و برداشتهای خودسرانه بزرگترین ضربه را بعد از احداث میانگذر بر پیکر دریاچه وارد کرد. سازمان محیط زیست که بدون مجوز آن حتی امکان صدور مجوز احداث یک کارگاه مقدور نیست در خصوص احداث انواع سدها بر روی سرشاخه‌های رودخانه‌ها، مهر سکوت بر لب ها و چشم بند بر چشمها می‌زند.
ادارات کل کشاورزی بدون توجه به اقلیم و نوع زراعت و باغداری سابق با تغییر نوع باغداری و کشاورزی قدیم به پرآب بر سیب و هلو و شلیل و کشت چغندر و گوجه فرنگی و پیاز و … و توسعة باغات و تولید محصولات پرآب بر را از افتخارات خود محسوب می‌کنند.
باغداران و کشاورزان فرصت طلب با توجه به امکانات مهیا شده برای نیل به امکانات مادی بدون توجه و اطلاع از عاقبت عملکرد خود و ضربه بر سرزمین اجدادی و هموطنانشان با برداشت بی حساب و کتاب از آبهای سطحی و زیرزمینی علاوه از جلوگیری و ممانعت از ورود آبهای سطحی به دریاچه، آب دریاچه را نیز از طریق حفر چاه‌های عمیق مکیده و غارت می‌نمایند. متاسفانه هنوز هم این باغداران و کشاورزان به عمق فاجعة عملکرد خود متوجه نیستند.
آنچه جالب و جای تامل دارد اینکه سازمان آب بدون اشاره به اهمیت موضوع بحران و مشکل دریاچه ارومیه و غارت آبهای جاری و زیرزمینی و آبهای استحصالی از سدها توسط باغداران و کشاورزان فقط به درخواست صرفه جویی در مصرف آب مشروب از سوی شهروندان بسنده می‌کندو چرا به عملکرد باغداران و کشاورزان حوزة دریاچه ارومیه که با حدود ۲۵% جمعیت ۹۰% آب منطقه را در تولید محصولات غیراستراتژیک مصرف می‌کنند اشاره ای نمی کند خود جای سوال دارد.
سهل انگاری که مسئولین ادارات جهاد کشاورزی در تشویق و ترغیب باغداران و کشاورزان منطقه به توسعة باغات و کشاورزی پرآب بر نموده و حتی برای تولید هلو هم جشنواره برپا می‌کنند و آنرا در کارنامه کاری خود بعنوان کار مثبت تلقی می‌کنند حاصل کارشان بر هم زدن نظام طبیعی و محیط زیست منطقه می‌باشد.
امروز مردم منطقه متوجه هستند که باغداران و کشاورزان از متهمین عوامل خشکی دریاچه ارومیه می‌باشند چون هر قدر هم آب از سایر حوزه ها به آن تزریق گردد باغارت آبهای دریاچه از طریق چاه‌های آب احیای دریاچه مقدور نخواهد گردید.
حال آخرین هشدار به کشاورزان و باغداران حوزه دریاچه ارومیه: اگر امروز با اخذ کمک از دولت در حذف کشاورزی و باغداری درختان پر آب بر و تغییر آن به باغداری و کشاورزی کم آب بر و تغییر نحوة فعالیت و اشتغال اقدام جدی صورت نگیرد اولین قربانی جانی و مالی خشکی دریاچه ارومیه خود شما خواهید بود.
سکوت مصلحت آمیز مسئولین در خصوص عدم انعکاس و رسانه ای کردن ضررهای غیرقابل جبران عملکرد کشاورزان و باغداران و عدم تغییر نوع فعالیت و جلوگیری ننمودن از روند کاری آنها با تخریب چاه‌های غیرمجاز و اراضی تحت کشت آن چاهها خود جای سوال دارد!!
اگر امروز مسئولین محلی با نگرش و تغییر در افکار خود و دوراندیشی، مسئولین بلندپایه را مجبور به اختصاص اعتبار خاص برای بررسی و تحول در اشتغال کشاورزان منطقه و ایجاد تغییرات در کشت و حذف چاههای غیرمجاز و کنترل برداشت آب از چاههای مجاز و تدبیر سدهای حوزه آبریز دریاچه ننمایند همان اتفاقاتی در آتیة نزدیک خواهد افتاد که نمی بایست رخ دهد. /

About Author