بایدن سرمایه‌گذاری در دونتسک و لوهانسک را ممنوع کرد

چند ساعت پس از آنکه رئیس جمهور روسیه حکمی را صادر کرد و در آن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در اوکراین را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت، رئیس جمهوری آمریکا دستور اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌، تجارت و کمک‌مالی جدید آمریکا به این مناطق ممنوع شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، این دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از سخنرانی طولانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص این تصمیمش در مورد مناطق دونستک و لوهانسک واقع در منطقه‌ای تحت عنوان دونباس صادر شد. این دستور اجرایی همچنین به بایدن قدرت اعمال تحریم علیه هر شخصی را که در جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک فعالیت داشته باشد، می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: ما اقدامی مشابه این را از جانب روسیه پیش‌بینی کرده‌ایم و آماده‌ایم تا فورا به آن پاسخ دهیم. این اقدام پوتین نقض فاحش تعهدات بین‌المللی روسیه است.

این تصمیم برای اعمال تحریم نشانه‌ای از این است که آمریکا تاکید دارد پنجره حل بحران کنونی از طریق ابزارهای دیپلماتیک در حال بسته شدن است.

دولت بایدن بیش از یک هفته است که هشدار داده حمله روسیه به اوکراین ممکن است “هر لحظه” صورت گیرد و بایدن روز جمعه به خبرنگاران گفته بود که معتقد است پوتین تصمیمش را در مورد حمله به اوکراین گرفته است. آمریکا برآورد می‌کند که روسیه در حال حاضر ۱۹۰ هزار نیرو در نزدیکی اوکراین دارد.

اما دولت آمریکا همچنان پنجره دیپلماسی را باز گذاشته و حتی روز یکشنبه اعلام کرد، مادامی که روسیه به اوکراین حمله نکند، بایدن با دیدار با پوتین موافق است.

هنوز مشخص نیست که این تحریم‌های جدید چقدر بر دو منطقه لوهانسک و دونتسک تاثیر خواهد گذاشت. دولت بایدن با هماهنگی متحدان اروپایی بسته تحریم‌های مجزا و شدیدتری را برای اعمال علیه روسیه در صورت حمله نظامی به اوکراین آماده کرده است.

جن ساکی گفت: این اقدامات مجزا از تحریم‌های اقتصادی شدیدی که ما با هماهنگی متحدان و شرکا در صورت حمله روسیه به اوکراین آماده کرده‌ایم، هستند. ما به رایزنی با متحدان و شرکا از جمله اوکراین درباره گام‌های بعدی و درباره بسیج نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین ادامه خواهیم داد.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن اواخر روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات به خبرنگاران گفت که ممکن است روز سه‌شنبه اقدامات بیشتری اعلام شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این تصمیم پوتین را محکوم کرده و گفت: این تصمیم بیانگر نقض تعهدات روسیه تحت توافق‌نامه‌های مینسک است و حمله‌ای صریح به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین محسوب می‌شود.

وی افزود: این دستور اجرایی جدید به منظور جلوگیری از روسیه از سود بردن از این نقض آشکار قوانین بین‌المللی صادر شد.

بلینکن تاکید کرد: این اقدام علیه مردم اوکراین یا دولت اوکراین صادر نشده و فعالیت‌های بشردوستانه مجاز هستند در این مناطق ادامه پیدا کنند. حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین دولت و مردم این کشور همچنان به قوت خود باقی است و تزلزل‌ناپذیر است.

همزمان با این اقدام کاخ سفید، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه افرادی که در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک به عنوان مناطق مستقل دست دارند، اعمال می‌کند.

About Author