با تشخیص غلط، کودکان‌ را از مزایای ورزش دور نکنیم

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: تشخیص اشتباه استعداد ورزشی کودکان باعث دوری آن‌ها از ورزش و شناسایی نشدن استعدادشان می‌شود.
سونیا لطف‌اللهی کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان در رابطه با استعدادیابی ورزشی کودکان، اظهار کرد: استعدادیابی ورزشی کودکان یک‌ کار کاملاً تخصصی است و بر اساس توانمندی‌های کودک مربیان و متخصصان بر اساس معیارهای مربوطه تشخیص می‌دهند که یک فرد در چه رشته‌ای می‌تواند فعالیت موفقی داشته‌ باشد.
وی با بیان اینکه با گسترش ورزش همگانی در بین خانواده‌ها، کودکان نیز الگو گرفته و به سمت ورزش‌ حرکت می‌کنند، افزود: در وهله اول هدف از استعدادیابی و هدایت کودکان به سمت ورزش تامین سلامتی آن‌ها است.
این مسئول با بیان اینکه برافراشته شدن پرچم یک کشور باعث ایجاد غرور ملی می‌شود و مدال‌آوری و قهرمانی در ورزش نیز یکی مسائلی است که باعث برافراشته‌ شدن پرچم می‌شود، تصریح کرد: در وهله دوم استعدادیابی ورزشی نیز هدف، تقویت نیروهای انسانی است که بتوانیم آن‌ها را به مرحله مدال‌آوری و قهرمانی برسانیم تا از این طریق نشاط ملی و غرور ملی نیز ایجاد شود.
لطف‌اللهی با بیان اینکه علاقه‌مندی کودکان به یک‌ رشته ورزشی به نوع آشنا کردن خانواده‌ها با ورزش و نوع فعالیت ورزشی خود خانواده‌ها بستگی‌ دارد، ادامه داد: اولین عامل موثر در هدایت کودکان به ورزش و استعدادیابی محیط خانواده است که عامل بعدی در این کار نیز علاقه‌مندی که در ذهن کودک ایجاد می‌شود است که در این مورد علاوه بر خانواده، رسانه‌های جمعی و مدرسه نیز موثر هستند و در مرحله آخر، استعدادیابی درست توسط مربیان‌ و افراد متخصص این کار است که تاثیرگذار در آینده ورزشی کودکان است.
کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان عنوان کرد: با استعدادیابی اشتباه علاوه بر شناسایی نشدن استعداد یک‌ کودک که می‌تواند باعث سرخوردگی وی شود، باعث خواهد شد تا فرد در سنین پایین از ورزش زده شده و دیگر سراغ ورزش نرود.
این مسئول بیان کرد: خانواده‌هایی که احساس می‌کنند فرزندان آن‌ها حرکاتی انجام‌ می‌دهند که نشان از استعداد آن‌ها در یک رشته ورزشی است، حتماً باید با مربیان متخصص در حوزه استعدادیابی مشورت کنند.
کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه خانواده‌ها برای استعدادیابی ورزشی فرزندان خود می‌توانند به اداره‌کل ورزش و جوانان استان مراجعه کنند تا در این خصوص راهنمایی شوند، خاطرنشان کرد: در هیئت‌های ورزشی استان، مربیان متخصصی حضور دارند که با آزمون‌ها و شاخص‌های مربوط‌ به استعدادیابی می‌توانند تشخیص دهند که یک‌ کودک در رشته‌ای استعداد دارد یا نه، که در حال حاضر با توجه به شرایط ویروس کرونا نیازی به مراجعه حضوری کودک‌ نیست و می‌توانند از حرکات کودک فیلم بگیرند و از آن برای استعدادیابی استفاده کنند

About Author