ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

سال آخر مجلس است و چالش بین مجلس و دولت روز به روز افزایش می یابد، از سویی اختلاف نظر مابین نتایج ودستاوردهای سفرهای استانی رئیس جمهور با مسئولان اجرایی استان هم سر به فلک کشیده است. بحث استقلال مس، میزان تحقق سفرهای استانی و در سطح ملی موضوعاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه، مولد سازی و … همه و همه پرسش هایی چند در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده و یافتن پاسخ سوالاتی از این دست میزبان دکتر نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی بودیم که در ادامه قسمت اول این گفتگوی جالب از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: با بحث داغ و شیرین سفر آقای رئیس جمهور و دستاوردهای آن شروع کنیم، از نگاه جنابعالی این دو سفر چقدر برای استان ما مفید واقع شده و میزان تحقق مصوبات سفر راضی کننده است؟

نوری: بگذارید پاسخ این سوال را اینگونه بدهم که هرکسی که بنای سفرهای اینچنینی را بر محور اعتبارات مالی گذاشته است، اشتباه بزرگی مرتکب شده و خبطی در این رابطه اتفاق افتاده است و اساسا این موضوع اشکال فنی دارد و این استنباط که وقتی مسئولان رده بالای اجرایی کشورحین سفرهای استانی قرار است پول پخش کنند و این قبیل رفتارها و انتظارات مربوط به اقلا یک قرن پیش است که شاهان حین دیدار از روستاها و شهرها به مردم سکه و تحفه ای می دادند! امروز در کشور نظم و انضباط مالی وجود دارد، بودجه نویسی وجود دارد، در استان ها سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و علی القاعده دخل و خرج استان ها طبق قانون اساسی و دیگر قوانین کشور از مسیرهای قانونی مشخص تامین می شود و هر تخصیص اعتباری الزاما باید در بودجه سالانه توسط مجلس تصویب شود و پروژه به پروژه و محل به محل مشخص شود و هر تخصیص اعتباری خارج از این قاعده خلاف قانون است. از این رو تنزل دادن سفرهای استانی رئیس جمهور صرفا به این موضوع هم ظلم در حق مهمان و هم از نظر بنده اسائه ادب در حق مردم است. مسائل بسیار مهمتری وجود دارد که می توان در قالب سفرهای استانی مورد پیگیری و تعقیب قرار گیرد و این قبیل سفرها فرصتی است برای توسعه مناطق از طرق مختلف! حال اگر بخواهیم اختصاصا در مورد پول و اعتبار سخن بگوییم می توان در قالب این سفرها نحوه هزینه کرد و عملکرد دستگاه های مختلف اجرایی و شیوه و میزان پیشرفت پروژه ها از نزدیک بررسی و نظارت شود. اما این تلقی که حتما باید وقتی رئیس جمهور به سفر استانی می رود مصوبات و هزینه کرد فوق العاده داشته باشد، باید پرسید خب این هزینه ها از کجا تامین شده است؟ سیستم حق ریالی مبادله مالی خارج از قاعده بودجه را ندارد و اگر پولی بوده که خارج از این قاعده است و در اختیار رئیس جمهور قرار دارد، از کجا و چگونه آمده است؟ برداشت شخصی بنده این است که حتی شخص رئیس جمهور هم چنین ادعایی ندارد و کما اینکه دیدیم که عدد اعلامی مصوبات سفر همان ردیف بودجه سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود و مجموع این ها را اعلام کردند! دوستان باید درآن برهه هم صراحتا اعلام می کردند که رقم دریافتی همان سهم استان از بودجه سالانه است و نهایتا رئیس جمهور عنایت ویژه خواهند داشت تا این ارقام زودتر محقق شود. مثلا می شد اختصاصا در مورد استان گفت که چون زمان فصل کاری به جهت برودت هوا کم است، وصول بودجه زودتر از مناطقی که فصل کاری شان طولانی است، صورت پذیرد، این قبیل موارد امکانپذیر است و اجازه قانونی هم دارد. اینکه گزارشات ناصادقانه بدهیم که فلان مقدار پول آمد و تهش هم به جایی بند نشود، هم موجب خراب کردن وجهه مهمان می شود و هم اجحاف در حق مردم است. می توان در قالب سفرهای استانی نقاط ضعف و قوت دستگاه ها، نحوه مدیریت و میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده را از نزدیک به دقت سنجید و مهم تر از این ها ارتباط چهره به چهره با مردم مسئله بسیار مهمی است و به هر میزان که گزارشات مردمی بدون واسطه دریافت شود، تصمیم گیری در بالادست ها هم به همان میزان منطقی و بر اساس واقعیات جامعه خواهد بود. این کار هم مستلزم ارتباط با گروه های مختلف مردمی بدون سانسور و واسطه و بی پرده است و دیدارهای مردمی گزینشی و سانسور شده نباشد. اینکه حرف مردم را بشنوند و در تصمیم گیری ها بر اساس منافع مردم حرکت کنند از مباحث مالی بسیار مهم تر است. لذا تنزل سفر برای اعتبار و از این دست موارد چیز خوبی نیست و خیلی زود هم گندش درمی آید و وجهه گزارش دهنده و مهمان توامان خراب می شود و برای مردم هم حرکت خوشایندی نیست. صادقانه سخن گفتن و عمل کردن با مردم بهترین راهکار اداره کشور است. حتی اگر در جایی مدیری قصوری داشته باشد، باز صداقت داشتن با مردم می تواند بهترین رویه مدیریتی باشد از این رو صداقت برای تداوم و اصلاح مسیر اجتناب ناپذیر است.

 


ساقی آذربایجان: آیا در مورد مس آذربایجان استقلالی صورت گرفته و تشکیل شرکت مس آذربایجان واقعیت دارد؟

نوری: این موضوع مطالبه عمومی نمایندگان استان بود به این شکل که وقتی معدنی در استان ما قرار دارد حتی المقدور زنجیره تکمیلی آن نیز در همین استان موجود باشد تا آذربایجان شرقی بتواند از حداکثر ارزش افزوده آن بهره مند شود. اما اینکه این اتفاق در حالت فعلی آیا در استان ما رخ داده یا نه، به اعتقاد من هر زمان که این زنجیره تولید در استان ما ایجاد و احداث شد، آن زمان می توانیم در این مورد صاحب ادعا باشیم و سهیم در منافع مادی آن. بر اساس قوانین بالادستی و قانون تجمیع عوارض درآمدهای منابع کشور جمع می شوند و نهایتا بین تمام استان ها تقسیم می شود از این رو آن چه که مهم است استقرار و راه اندازی این زنجیره تولید است و اشتغال و ارزش افزوده ای که از این رهگذر عاید استان می شود، می باشد لذا هر زمان این زنجیره تکمیل شد می توان ادعا کرد که اتفاق مثبتی در استان ما رخ داده است.

ساقی آذربایجان: نظرتان در مورد مدیریت های اجرایی استان و بالاخص مدیریت ارشد استان چیست؟

نوری: سلیقه شخصی ام این نیست که در مورد افراد و عملکردشان در گفتگوهای رسانه ای نظر بدهم و سعی نمی کنم به موضوعاتی از این دست ورود کنم و نمی خواهم پاسخم مصداقی و در مورد شخص خاصی اقلا در این مقطع باشد. ولی اگر بخواهیم این موضوع را به صورت کلی بررسی کنیم باید بگویم که دولت حتی از نفراتی که همسو و همفکر با دولت هستند و سلیقه سیاسی شان با دولت مشابه است، استفاده درست و خوبی نمی کند به این معنا که دایره انتخاب مدیران را خیلی تنگ دیده است و نفرات کارآمد جریانی که در رای آوری کمک حال بوده اند و حتی هنوز هم از دولت حمایت می کنند و جریانی که این دولت را روی کار آورده است، نادیده گرفته شده اند! از نظر مدیریت منابع انسانی دوره جاری از دوره های بسیار ضعیف است که تجربه می کنیم.

ساقی آذربایجان: در روزهای منتهی به سفر دوم رئیس جمهور به استان اخباری در رابطه با تغییر تحولات گسترده در مدیریت نهادهای اجرایی در استان به گوش می رسید و از سویی برخی از نهادها هنوز یا با حکم سرپرستی اداره می شوند و یا اصلا مدیر ندارند، نظر شما در این رابطه چیست؟

نوری: خب مدیرانی که الان در راس امور هستند بقدر توان خود وظایف شان را انجام می دهند و پیش فرض و باور ما هم این است که در مسئولیت خود باقی خواهند ماند ولی در رابطه با مجموعه هایی که مدیر ندارند و یا با حکم سرپرستی اداره می شوند، بایستی سریعا تعیین تکلیف شوند از آن جهت که تعلل در این زمینه موجب آسیب های جدی به مجموعه می شود و در چنین مجموعه هایی انسجام مدیریتی و نیروی انسانی وجود ندارد و خدمات رسانی آن مجموعه به مردم هم دچار مشکلاتی می شود. اما همانطور که در سوال قبلی هم گفتم دولت در انتصاب مدیران وسواس بیش از حدی به خرج می دهد و اقلا در طیف سیاسی خود از نیروهای ارزنده خوب استفاده نمی کند و این نقیصه در سطوح بالاتر و بدنه کابینه هم وجود دارد اما اقتضای مدیریت کارآمد آن است که کار این همه کش پیدا نکند و زودتر تعیین تکلیف شود./ ادامه دارد

About Author